اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۴۸

تولیدکنندگان چقدر تسهیلات گرفتند؟

تسنیم| درحالی نزدیک به 2ماه به پایان سال جاری مانده است که وزارت صنعت اعلام کرده تا ۹دی ماه امسال ۳۰درصد از تولیدکنندگان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به انتشار خبری تحت عنوان«وام تولید فقط به 13درصد تولیدکنندگان رسید» به ارائه توضیحاتی پرداخته است. متن توضیحات وزارت صنعت به این شرح است:«با توجه به آخرین آمار ارائه شده از مدیر طرح اعطای کمک‌های فنی و اعتباری صنایع در دی ماه 1396 از مجموع 41735 درخواست واصله از واحدهای تولیدی 19570بنگاه به بانک‌های عامل معرفی شده و تعداد 12480بنگاه موفق به دریافت 8750 میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند. گفتی است، میزان هدف‌گذاری انجام شده برای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط 20هزارمیلیارد تومان بوده که پیشرفت حاصله در این طرح بالغ بر 43درصد است. ضمنا گزارش تهیه شده توسط آن خبرگزاری مربوط به 70روز قبل از زمان درج خبر 96.10.3 است. آمار طرح به صورت روزانه تغییر کرده و پیشرفت طرح همچنان درحال افزایش است.»

وزارت صنعت در توضیحاتی ارسالی، آمار ارائه شده را برای 70روز گذشته می‌داند اما اگر دست‌اندرکاران این وزارتخانه نگاهی کوتاه به سایت رسمی وزارت صنعت بیندازند، مشاهد می‌کنند که نه تنها لیست آمارهای عملکرد این وزارتخانه به روز نیست بلکه با تاخیر چند ماهه منتشر می‌شود. البته وزارت صنعت در اعتراض خبرنگاران به عدم به روزرسانی سایت مدام وعده‌هایی برای انتشار به موقع آمار را اعلام می‌کند که هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

شهرک‌های صنعتی فقط زمستان را فرصت دارند

ایسنا| با گذشت ۹ماه از آغاز سال ۱۳۹۶ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی فقط حدود ۵۰ درصد از وعده ایجاد ۱۳۰هزار شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی محقق کرده و این سازمان تنها ۹۰روز فرصت دارد تا نزدیک به ۶۴ هزار شغل دیگر تا پایان سال جاری ایجاد کند.

ایجاد ۱۳۰هزار شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی جزو اهداف تعریف شده برای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سال ۱۳۹۶ بود اما با گذشت ۹ماه از سال جاری تنها ۶۶ هزار و ۵۷۳ شغل در این مناطق ایجاد شده که معادل حدود ۵۰ درصد از برنامه در نظر گرفته شده و با توجه به فرصت زمانی 3ماهه باقی‌مانده تا پایان سال جاری به نظر می‌رسد این سازمان تکلیف بسیار سنگینی را به دوش خواهد کشید.

 علی یزدانی، مدیرعامل وقت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تابستان سال جاری اعلام کرد که حدود ۳۰۵واحد جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شکل گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این اقدام ۱۳۰هزار شغل مستقیم را در پی داشته باشد. در همین راستا فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مبنی بر آخرین وضعیت طرح ایجاد اشتغال ۱۳۰هزار نفری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سال جاری اعلام کرد که در ۹ماهه سال جاری ۶۶ هزار و ۵۷۳ شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به وجود آمده است. در این مدت تنها ۱۵هزار و ۹۴۱شغل جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شد که معادل ۱۲.۲ درصد از وعده ایجاد ۱۳۰هزار شغل در این مناطق بود. حال با اضافه شدن 3ماهه زمانی فصل پاییز میزان اشتغال ایجاد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از ۱۵هزار و ۹۴۱شغل به ۶۶ هزار و ۵۷۳ شغل افزایش یافته که درصد اشتغال ایجاد شده را از ۱۲درصد به بیش از ۵۰ درصد ارتقا داده است.

با توجه به فرصت زمانی 3ماهه زمستان تا پایان سال جاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی موظف است که ۶۶ هزار و ۵۷۳ نفر شغل ایجاد شده را بنابر تکلیف در نظر گرفته به ۱۳۰هزار شغل افزایش دهد و به وعده داده شده در این راستا عمل کند. هر چند با گذشت ۹ماه از سال ۱۳۹۶ تنها حدود ۵۰ درصد از وعده ایجاد ۱۳۰هزار شغل در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی محقق شده باید منتظر ماند و دید که آیا این سازمان توان ایجاد حدود ۶۴ هزار شغل دیگر را تا پایان سال جاری و در فرصت زمانی ۹۰روزه دارد یا خیر؟

رشد صادرات محصولات نیمه تمام فولادی

تسنیم| براساس آمارهای گمرک در ۹ماهه نخست سال جاری صادرات مواد خام ازجمله سنگ‌آهن با رشد قابل توجه مواجه شده است. براساس آمار، عملکرد تجارت خارجی کشور تا پایان آذر ماه امسال صادرات سنگ‌آهن با خلوص آهن بیش از 40درصد با رقم 765میلیون دلار با رشد قابل توجه 50 درصدی مواجه شده است.

همچنین محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج دارای 25درصد کربن با رقم 614 میلیون دلار با رشد عجیب 340درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو شده است. همچنین رقم صادرات آهن و فولاد غیرممزوج در این مدت 492میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 61 درصدی را تجربه کرده است.

براساس آمارهای تجارت خارجی کشور در ۹ماهه امسال صادرات روغن‌های سبک با افت ۵۰ درصدی مواجه شده است. براساس آمارهای 9ماهه صادرات کشور، میعانات گازی با 5 میلیارد دلار همچنان در صدر اقلام صادراتی ایران قرار دارد. بر این اساس صادرات میعانات گازی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت2.8درصدی مواجه شده است. در این بین فرآورده‌های نفتی در صدر کالاهای صادراتی کشور قرار گرفته‌اند و بر این اساس به غیر از میعانات گازی پروپان مایع شده، متانول و روغن‌های سبک جز بنزین در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این درحالی است که صادرات روغن‌های سبک در 9ماهه سال جاری با رقم 835 میلیون دلار با افت 50 درصدی به لحاظ ارزش مواجه شده است.

 

 

ارسال نظر