اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۸۰

 هرگونه افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است

سازمان‌های حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی در اطلاعیه‌یی مشترک نسبت به هرگونه افزایش قیمت محصولات پرمصرف لبنی هشدار دادند. به گزارش وزارت صنعت، در این اطلاعیه آمده است: «باتوجه به اینکه براساس مفاد مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها (۱۳۹۴/۴/۶) محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر مشمول کالاهای اولویت اول هستند و هرگونه افزایش قیمتی صرفا بعد از تصویب و ابلاغ کارگروه تنظیم بازار قابلیت اجرا دارد، مع‌الوصف تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده مواد لبنی باوجود اطلاع از فرآیند موضوع، متاسفانه بدون مجوز قانونی نسبت به افزایش قیمت اقلام مذکور مبادرت کرده‌اند.» از این رو، ضمن ابلاغ به شرکت‌های مذکور برای برگشت سریع قیمت محصولات به نرخ‌های مصوب قبلی موکدا اعلام می‌نماید در صورت عدم تمکین و ادامه روند فعلی، در اسرع وقت نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد شد.

 افزایش صادرات غیرنفتی به چین

 رایزن بازرگانی ایران در چین (پکن)، از افزایش 27درصدی صادرات غیرنفتی ایران در 11 ماهه اول 2017 خبر داد و گفت: تراز تجاری در مدت مذکور نسبت به مقایسه سال قبل به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سیدرضا سیدآقازاده رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پکن گفت: صادرات غیرنفتی ایران به چین از نظر ارزش و وزن به ترتیب 27.1 و 27.7درصد نسبت به 11 ماهه ۲۰۱۶ رشد داشته است. تراز تجاری 11 ماهه اول ۲۰۱۷ در مقایسه با سال قبل به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. به گفته وی، در 11 ماهه اول ۲۰۱۷ ارزش صادرات ایران به چین 28.8درصد در مقایسه با دوره مشابه در ۲۰۱۶ افزایش داشت. سیدآقازاده ادامه داد: صادرات نفت ایران به چین در این دوره برابر 10.8میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ با 28.5درصد افزایش مواجه بوده است.

 500 تن فولاد ایران به مقصد عراق

 تالار صادراتی بورس کالای ایران شاهد ثبت نخستین دادوستد میلگرد فولادی استاندارد ایران به مقصد عراق بود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: اوایل هفته جاری 500 تن سبد میلگرد مخلوط شرکت فولاد روهینا جنوب در تالار صادراتی بورس کالای ایران به قیمت 500 دلار بر هر تن تحویل در کارخانه عرضه شد. وی اظهار کرد: این محصول با تقاضای 500 تنی مواجه شد و به قیمت پایه و به مقصد عراق معامله و صادر گردید. بهزاد افزود: صادرات به مقصد عراق از درگاه بورس کالا افق‌های نوینی در تجارت دو کشور فراروی تجار و فعالان بازار گشوده تا با استفاده از این فرصت بی‌بدیل توسعه صادرات کالاهای استاندارد محقق شود.

 چین، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات پتروشیمی ایران

 طی 8 ماهه سال جاری، در مجموع 6630میلیون دلار محصولات پتروشیمی به خارج از کشور صادر شده است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود کمالی‌اردکانی مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی 8 ماهه سال جاری در مجموع 5 محصول عمده در گروه محصولات پتروشیمی به 3 کشور صادر شده است که در این میان 3 محصول دارای رشد و 2 محصول دارای کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است. او با بیان اینکه چین رتبه اول واردکننده مواد اولیه پلیمری از ایران را به خود اختصاص داده است، اذعان کرد: در 8 ماهه سال جاری، ارزش صادرات مواد اولیه پلیمری 2456 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 9درصد رشد داشته است. به گفته وی، ترکیه و هند پس از چین بیشترین بازارهای صادراتی ایران در صادرات این محصول را به خود اختصاص داده‌اند. اردکانی همچنین با اشاره به اینکه طی این مدت، صادرات پروپان و بوتان از رشد 16درصدی برخوردار بوده است، ادامه داد: در مدت یاد شده 1476 میلیون دلار از این محصول صادر شده که عمده بازارهای صادراتی ایران شامل چین، اندونزی و کنیا بوده است. او در ادامه با بیان اینکه متانول با صادرات 722میلیون دلاری از لحاظ ارزشی 21درصد رشد داشته است، ادامه داد: پارازیلین با 52 میلیون دلار و کود با 456میلیون دلار صادرات، از لحاظ ارزشی دارای کاهش بوده‌اند که این کاهش عمدتا به‌دلیل تامین تقاضای داخلی و کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش تقاضا در بازارهای اصلی هدف بوده است.

 خبر تعطیلی کارخانه «کیان تایر» کذب است

شاتا  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌یی خبر تعطیلی یا در شرف تعطیل بودن کارخانه کیان تایر را کذب محض دانست و اعلام کرد که این کارخانه با حمایت هیات حمایت از صنایع کماکان در حال تولید محصولات خود است. در واکنش به انتشار خبری با عنوان «قدیمی‌ترین تایرساز کشور در آستانه تعطیلی/ مالکیت کارخانه‌های در دست وزارت صنعت تعیین تکلیف شود» در برخی رسانه‌های کشور، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌یی توضیحاتی جهت شفافیت موضوع ارائه داد. کارخانه کیان تایر تحت پوشش هیات حمایت از صنایع است و اخیرا اقداماتی نیز در جهت تقویت مدیریت کارخانه و حفظ تولید و اشتغال آن از سوی هیات حمایت از صنایع و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به‌عمل آمده است و خبر تعطیلی کارخانه یا در شرف تعطیل بودن آن کذب محض است. مدتی قبل نیز هیات حمایت از صنایع باتوجه به سیاست متخذه مبنی بر تکمیل هیات‌های اجرایی کارخانه‌های تحت پوشش برای تقویت بنیه مدیریتی آنها در راستای انتصاب اعضای هیات اجرایی کارخانه کیان تایر اقدام کردند. در آن ایام مشکلاتی از قبیل عدم تامین مواد اولیه و اقدام قضایی برخی طلبکاران وجود داشت اما هیات حمایت از صنایع اقدامات لازم برای تسهیل و تسریع در پیشبرد امور کارخانه را انجام داد.

 

ارسال نظر