توقف تولید خودروهای غیر استاندارد

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۲۱
توقف تولید خودروهای غیر استاندارد

خودرو   

سازمان ملی استاندارد ایران روز گذشته با صدور اطلاعیه‌یی از توقف تولید ۲۵مدل خودرو به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید اجرایی شده از ابتدای دی ماه خبر داد. به عبارت دیگر در این لیست نام خودرو غیراستاندارد سبک و سنگین نیز منتشر شد. این برنامه با اجرای فاز نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو که از ابتدای دی‌ ماه سال جاری کلید خورد، اجرایی شده است. با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو تولید و واردات برخی از خودروهای غیراستاندارد از جمله خودروهای ۳۱۵  MVM سدان، 550  MVM ، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱و سایپا ۱۳۲دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه‌سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان ۵۰X، لیفان ۶۰X، جک ۵J، هیوندای ۱۰i از دستور کار خودروسازان خارج شد. حال در راستای اجرای این برنامه نیز 5 خودروساز کشور ازجمله شرکت‌های «مدیران خودرو»، «سایپا»، «ایران خودرو»، «بهمن» و «کرمان موتور» به اعلامیه سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر توقف تولید خودروهای غیراستانداردشان واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

 

اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهمنامه‌یی بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفته است. با صدور اطلاعیه‌یی سازمان ملی استاندارد ایران علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذر ماه سال جاری براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبه‌رو شده‌اند.

 چشم‌اندازها تا 1397

براساس زمان‌بندی انجام گرفته باید تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد. بر این اساس طبق این تصمیم اعلام شد که چنانچه خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در نخستین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شود. همچنین قرار شد دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر ماه سال آینده اضافه شود که در غیر این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت ۶۳ مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در آن مقطع زمانی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین با شروع اجرای استانداردهای جدید تایید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند، خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروهای ذکر شده، نخواهیم بود.

 واکنش خودروسازان

در راستای توقف خط تولید 25خودرو سبک و سنگین غیراستاندارد بابک صدرایی، مدیر بازاریابی چری گفت: تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ را خودمان متوقف کرده بودیم. تولید ام‌وی‌ام ۳۱۵ سدان نیز از یک سال پیش متوقف شده و هم‌اکنون تنها مدل هاچ‌بک این خودرو تولید می‌شود. منظور استاندارد از توقف تولید تیگو ۵ نیز مدل قدیمی این محصول بوده که تولید آن را نیز متوقف کرده بودیم و هم‌اکنون تیگو ۵ جدید فیس‌لیفیت درحال تولید است. همچنین گروه خودروسازی سایپا نیز با صدور اطلاعیه‌یی اعلام کرد که خودرو سایپا ۱۴۱ از چند سال پیش متوقف شده و سایپا ۱۳۱و ۱۳۲ دوگانه‌سوز نیز تولید نمی‌شود. مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ نیز تا دی ماه ۱۳۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو متوقف نشده و ادامه دارد. از سوی‌ دیگر موضع گروه صنعتی ایران خودرو در این رابطه نیز پیگیری شده و این شرکت اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است. یکی از مدیران گروه خودروسازی بهمن اعلام کرد که 3مدل خودرویی که استاندارد توقف تولید آن را اعلام کرده است، خطوط تولیدشان قبلا از سوی این شرکت متوقف شده و دیگر تولید نخواهند شد. همچنین در پیگیری انجام گرفته یکی از مدیران کرمان موتور نیز اعلام کرد که تاکنون ابلاغیه‌یی مبنی بر توقف تولید برخی محصولات به دست این شرکت نرسیده و تولید محصولات طبق برنامه از پیش تعیین شده، ادامه دارد.

 

 

ارسال نظر