اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۳۵

 اعمال محدودیت در سامانه ثبت سفارش

فارس  رییس سازمان توسعه تجارت با تایید اعمال محدودیت ساعت ورود به سامانه ثبت سفارش گفت: این محدودیت برای برخی اقلام وارداتی که باید روی درخواست آنها اقدام کارشناسی شود، انجام می‌شود. مجتبی خسروتاج افزود: در حال حاضر برای تعداد محدودی از اقلام این محدودیت اعمال می‌شود. او گفت: برای تعداد محدودی از اقلام وارداتی که قبل از صدور مجور ثبت سفارش باید روی درخواست‌ها اقدام کارشناسی صورت بگیرد، محدودیت ساعت ورود به سامانه ثبت سفارش انجام می‌شود و در مورد سایر اقلام چنین محدودیتی نداریم.

 کاهش قاچاق خروجی

ایسنا  مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از کاهش 7.5میلیارد دلاری قاچاق خروجی در سال‌های گذشته خبر داد. سیدعلی معصومی اظهار کرد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های گذشته با دست‌اندازی جدی به‌نام تعدد دستگاه‌های متولی و تصمیم‌گیر مواجه بود. این پراکندگی مراجع تصمیم‌گیر در موارد متعدد تصمیم و درک غیرمشترک را به همراه داشت و مبارزه با قاچاق را به خلأیی جدی دچار می‌کرد. او ادامه داد: تنوع سیاست‌های اعمال‌شده در این بخش در نهایت به این می‌انجامید که مبارزه با قاچاق در مواجهه با احکام متعدد قربانی شده و گاهی حتی خود مجری قانون هم سردرگم می‌شد؛ برای مثال، قوانین متعددی که گاهی به‌صورت جزیره‌یی از سوی مراجع مختلف در مباحثی مانند سیاست‌گذاری مناطق آزاد، کوله‌بران، نظام تعرفه‌یی، معافیت‌ها و غیره تصویب می‌شد در نهایت موجبات نوعی آشفتگی را فراهم می‌کرد.

 واگذاری مدیریت سهام عدالت به بخش خصوصی

صدا و سیما  دبیرکل اتاق ایران خواستار واگذاری مدیریت سهام عدالت به بخش خصوصی شد. علیرضا اشرف با اشاره به اینکه نفوذ خصولتی‌ها در اقتصاد و شرکت‌های واگذار شده گاهی به ‌قدری پیچیده و با واسطه‌های متعدد انجام می‌شود که تشخیص آن در ابتدای امر سخت به نظر می‌رسد، گفت: برای کاهش تصدی‌گری دولت بر اقتصاد و همچنین کاهش نفوذ خصولتی‌ها، باید روی واگذاری وکالت سهام عدالت به بخش‌ خصوصی و 3 اتاق تمرکز شود. دبیرکل اتاق ایران با تاکید بر اینکه پاشنه آشیل سهام عدالت، واگذاری‌های اصل ۴۴ بوده و قرار گرفتن کرسی‌های مدیریتی سهام عدالت به دست دولتی‌ها، تمرکز قدرت ایجاد کرده است، افزود: چنانچه قرار باشد اصلاحی در طرح نمایندگان انجام شود باید ‌بندی به آن اضافه کنیم که مدیریت سهام عدالت به وکالت از دارندگان این سهام به بخش‌خصوصی واگذار شود در این صورت نفوذ دولتی‌ها در این شرکت‌ها کاهش می‌یابد و با خلع ید دولت از سهام عدالت، راه ورود آنها به این شرکت‌ها کم می‌شود.

 آژانس‌های هواپیمایی متخلف جریمه شدند

شاتا  معاون بازرسی سازمان حمایت گفت: تخلف تعدادی آژانس هواپیمایی به دلیل گرانفروشی بلیت عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی محرز و ضمن جریمه واحدهای متخلف، مبالغ اضافه دریافتی نیز به شاکیان پس داده شد. شهرام میراخورلو با اشاره به اقدامات نظارتی و گشت‌های مشترک بازرسی برای کنترل نحوه فعالیت‌ آژانس‌های هواپیمایی افزود: به دنبال شکواییه‌ها و گزارش‌های شاکیان خصوصی در رابطه با فروش بلیت هواپیما در ایام اربعین حسینی، بازرسان ویژه این سازمان با همراهی نمایندگانی از سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با مراجعه به تعدادی از آژانس‌های مسافرتی سطح شهر تهران از نحوه فروش و قیمت‌گذاری بلیت بازرسی کردند.

 انتصاب 2 مشاور در وزارت صنعت

شاتا  وزیر صنعت، معدن و تجارت در احکام جداگانه‌یی حسن صادقی را به عنوان مشاور خود در امور کارگری و اصغر خسروشاهی را به عنوان مشاور صنعت خودرو خود معرفی و منصوب کرد. در احکام صادره از سوی محمد شریعتمداری خطاب به دو مشاور جدید آمده است: امید است با اتکال به خداوند متعال و بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و تجربی خود در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید. سلامتی و توفیق روزافزون شما را از درگاه ایزد متعال خواستارم.

 تناقض‌گویی مسوولان در مناقصه معدن طلا

ایلنا  مناقصه جدید بزرگ‌ترین معدن طلای خاورمیانه در زرشوران دچار تناقض‌گویی مسوولان دولتی و ابهام‌های ناشی از آن شده است. خبر ابهام مناقصه معدن طلای زرشوران در روزهای گذشته منتشر شد تا بار دیگر نام معدن زرشوران و حاشیه‌های عجیب آن در رسانه‌ها مطرح شود. معدن زرشوران بزرگ‌ترین معدن طلای کشور و خاورمیانه است که با حضور اسحاق جهانگیری در سال ۹۳ افتتاح شد و در یک‌سال گذشته دستخوش بحران بوده است از جمله اینکه در کمتر از یک‌سال؛ سه مدیر مختلف در شرکت گسترش صنایع و معادن زرشوران که وابسته به ایمیدرو است، در راس کار قرار گرفتند. یکی از این مدیران که چند ماه پیش به وزارتخانه دیگری رفت، در طول مدیریت چند ماهه خود، دو پیمانکار اصلی مجتمع طلای زرشوران یعنی پیمانکار کارخانه و پیمانکار معدن را به شکلی غیرمنتظره برکنار کرد. اکنون قرار است که پیمانکار جدید معدن از دل مناقصه‌یی که مجتمع طلای زرشوران برگزار کرده معرفی شود اما اخبار رسیده از زرشوران حاکی از وجود ابهام‌هایی در این باره است. از جمله اینکه یکی از بانفوذ‌ترین شرکت‌های معدنی قبل از برگزاری مناقصه در زرشوران مستقر و همین باعث شده که برخی تصورکنند، نتیجه مناقصه از قبل تعیین شده و شاید قرار است همین شرکت برنده مناقصه معرفی شود. فارغ از صحت و سقم ابهام‌های مطرح شده درباره مناقصه جدید، مدیران مجتمع زرشوران و سازمان ایمیدرو به عنوان مجموعه بالادستی آن باید تکلیف این ابهام‌ها و تناقض‌گویی‌ها را برای افکار عمومی مشخص کنند.

 

ارسال نظر