سرنوشت قیمتی بازار تخم‌مرغ

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۳۳
سرنوشت قیمتی بازار تخم‌مرغ

تعادل

با افزایش قیمت در محصولات خوراکی همچون «مرغ» و «تخم‌مرغ» پای هیات وزیران در این مساله به میان کشیده شد. هیات وزیران در مصوبه‌یی تعرفه واردات تخم‌مرغ خوراکی را به میزان ۵ درصد تعیین کرد؛ بر این اساس مهلت ثبت‌سفارش برای واردات این کالا با تعرفه ۵درصدی، حداکثر ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ معین شده است. همچنین بر اساس تصمیم هیات وزیران، مهلت ترخیص محموله‌های وارداتی تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه ۵درصدی، حداکثر تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ تعیین شده است. از این‌رو هیات وزیران به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در آذرماه سال جاری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که بندهای (۱) و (۲) تصویبنامه در مرداد ماه سال جاری به این شرح اصلاح می‌شود: 1- حقوق ورودی تخم‌مرغ خوراکی تا تاریخ 29 اسفندماه به میزان

5 درصد تعیین می‌شود. 2- مهلت ثبت‌سفارش برای واردات تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه ۵ درصدی حداکثر تا تاریخ 29 اسفند ماه و مهلت ترخیص محموله‌های وارداتی تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه ۵ درصدی حداکثر تا تاریخ 31 فروردین 97 در نظر گرفته شده است. از این‌رو دبیرستاد تنظیم بازار درباره سرنوشت قیمتی این محصول معتقد است با این برنامه دولت و با ورود تخم‌مرغ‌های وارداتی و توزیع آن به قیمت مصوب، کسری تخم‌مرغ جبران و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌یی به رییس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی نسبت به گران شدن قیمت تخم‌مرغ اعتراض کردند.

علی محمدشاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به گران شدن بی‌سابقه قیمت تخم‌مرغ و افزایش نگرانی مردم در این رابطه، نامه‌یی در کمیسیون کشاورزی تهیه کرده‌ایم که در آن مراتب اعتراض نمایندگان را به نمایندگی از ملت به رییس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌کنیم.

   

به گزارش «تعادل» در سبد خانوارها قیمت کالاهایی خوراکی همچون «مرغ» و «تخم‌مرغ» افزایش چشم‌گیری داشته است. از این‌رو برای تنظیم این نوع کالا هیات وزیران و مسوولان ستاد تنظیم بازار درباره تعادل‌سازی در چرخه تولید این نوع کالاها تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند. در این راستا دبیرستاد تنظیم بازار از برنامه‌ریزی دولت برای حل مشکل کمبود مرغ و تخم‌مرغ در کشور سخن گفت. محسن بهرامی‌ارض‌اقدس همچنین از واردات ۲۰هزار تن تخم‌مرغ برای تنظیم بازار خبر داد. او با اشاره به دلایل گرانی تخم‌مرغ به پایگاه خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که شیوع آنفلوآنزا باعث کمبود مرغ و تخم‌مرغ شده است. در ‌واقع شیوع آنفلوآنزای مرغی باعث شد تا با وجود ممنوعیت صادرات و همه اقداماتی که دراین زمینه انجام می‌شده، شاهد کاهش عرضه مرغ و تخم‌مرغ باشیم. بهرامی‌ارض‌اقدس همچنین درباره میزان ثبت سفارش‌های تخم‌مرغ به کشور تصریح می‌کند: مجوز ورود ۲۰هزار تن تخم‌مرغ به کشور صادر شده و بخشی از این میزان ثبت سفارش و بخشی دیگر وارد شده است و با واردات این میزان، کمبود تخم‌مرغ در کشور جبران خواهد شد. به گفته دبیرستاد تنظیم بازار؛ با ورود تخم‌مرغ‌های وارداتی و توزیع آن به قیمت مصوب، کسری تخم‌مرغ جبران و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. بهرامی‌ارض‌اقدس همچنین در بخش دیگر سخنانش از پرداخت خسارت به مرغداران اظهار می‌کند که پرداخت خسارت به مرغداران و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری از اقداماتی است که در این باره انجام شده است.

 2 عامل اصلی افزایش قیمت

از سوی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت تخم‌مرغ را متاثر از «قیمت خوراک‌مرغ» و «کمبود عرضه» در بازار می‌داند. حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در خصوص دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار اظهار می‌کند: افزایش قیمت‌ها همواره پیامدهای اقتصادی را به‌همراه دارند، مقداری از افزایش قیمت تخم‌مرغ به افزایش قیمت خوراک مرغ و کمبود تخم‌مرغ در بازار بر می‌گردد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای مرغداری مرغ تخم‌گذار بر اثر بروز آنفلوآنزای مرغی از بین رفتند که کشور را تهدید می‌کرد، می‌گوید: امیدواریم دولت تلاش کند بحث خوراک مرغ را متعادل کند، چند روز گذشته مرغداران طی یک تجمع اعتراضات خود را به این موضوع اعلام کردند.

حال از سوی فعالان بازار این پرسش مطرح می‌شود که آیا با حمایت از تولید داخل و کاهش واردات می‌توان در کاهش قیمت این‌گونه محصولات تاثیرگذار بود؛ در این زمینه نماینده بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه بیشتر مواد موجود در خوراک مرغ از کشورهای دیگر وارد می‌شود، اظهار می‌کند: این مساله قطعا می‌تواند انجام شود به شرط اینکه یک همت جمعی به‌دنبال آن باشد، دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید توسعه خوراک دام و طیور را در دستور کار خود قرار دهد. او با تاکید بر اینکه باید جامعه مرغداران مسائل بهداشتی را رعایت و با سایر ارگان‌های ذی‌ربط هماهنگ باشند، عنوان می‌کند: بحث آب امروز در کشور به یک معضل تبدیل شده و امیدواریم با حضور وزیر نیرو که از کارشناسان شاخص آب هستند، آب را مدیریت و به سمت کشت‌های استراتژیک مانند ذرت و سویا پیش بریم. به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی؛ واردات همیشه تابع نرخ ارز است و با افزایش نرخ ارز نرخ کالا و نرخ تمام شده تولیدات و همچنین فشار اقتصادی را بر مصرف‌کنندگان افزایش می‎دهد. او می‌افزاید: باید وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با رفع نیازهای داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی جدیت داشته باشد، بسیاری از کشورها آمادگی همکاری با کشور ما را ندارند و به‌ همین دلیل واردات ما گران‌تر از حد معمول می‌شود. نیکزادی‌پناه با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته یکی از اقلامی که وارد کشور نشده تخم‌مرغ بوده که این مساله نشان می‌دهد در وزارت کشاورزی تلاش خوبی در راستای تامین نیاز داخل انجام شده است، خاطرنشان می‌کند: باید واردات را که برای یک عده خاص سودآور است در افکارمان کمرنگ کنیم، با این اقدام می‌توانیم تولیدات خود را افزایش دهیم.

 

ارسال نظر