اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۰۹

7,3میلیون دلار صادرات مجدد ماکو

مهر| یک مقام مسوول با اشاره به صادرات مجدد 7,3 میلیون دلاری ماکو در 8ماهه سال جاری گفت: تعطیلی دو واحد تولیدی کلان به صادرات منطقه آسیب زد. حسین فروزان از جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزاد در گرو حمایت مسوولان و رفع مشکلات خبر داد و گفت: برای جلب سرمایه‌گذار باید مشکلات مربوط به بانک، قوانین مالیاتی و مقررات اجرایی رفع شده و در کنار آن، ثبات قوانین و مقررات بسیار حایز اهمیت است؛ این در حالی است که وقتی قوانین یک شبه عوض می‌شود یا قوانین مغایرند یا از قوانین تمکین نمی‌شود، نباید انتظار داشت مناطق آزاد در ایران مانند کشورهای همسایه باشد و سرمایه‌گذار و حتی گردشگر از حضور در این مناطق استقبال کند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: در سال ۱۳۹۵ بحث قاچاق کالا و کالای همراه مسافر مطرح شد، می‌گویند کالاهای همراه مسافر باید محدود شود؛ اما نمی‌گویند وقتی کالای همراه مسافر کم شود، حاشیه بیشتر می‌شود. او تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی مناطق آزاد اقتصادی این است که مردم به جای اینکه به استانبول و دوبی بروند، مقصدشان را به قشم، ماکو و کیش تغییر دهند؛ اما با سخت‌گیری‌ها و طرح مسائلی از جمله کالای همراه مسافر، مشکلات در جای دیگری خود را نشان داد و مردم برای خرید یا گردش راهی ترکیه شدند. به گفته فروزان، پارسال ترکیه ۳۸میلیون و ایران فقط 4میلیون نفر گردشگر خارجی داشت که سیستم گردشگری کشور باید این موضوع را بررسی کند؛ در این میان برای جذب سرمایه‌ها، تاسیس بانک، بیمه و بازار سرمایه اختصاصی برای مناطق آزاد ضروری است و انتظار داریم این مسائل با حمایت مسوولان حل شود. او حجم صادرات منطقه آزاد ماکو در سال گذشته را در بخش کالاهای تولیدی ۴۲میلیون دلار و ری‌اکسپورت را در همین مدت ۵۰۰هزار دلار اعلام کرد و گفت: در ۸ماهه امسال رقم بازصادرات در منطقه به 7میلیون و۲۰۰هزار دلار رسید و ۱۴برابر شد؛ اما میزان صادرات از تولید منطقه کاهش یافت؛ زیرا ۲واحد تولیدی کلان تعطیل شد و یکی از آنها که پارسال ۴۰میلیون دلار درآمد داشت، تاکنون فعالیتی نداشته‌ است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: این منطقه آزاد در زمینه زیرساخت‌ها از جمله راه، جاده و مخابرات مشکلات اساسی داشت. فروزان گفت: پرواز از تهران به ماکو و بر عکس پنج روز هفته انجام می‌شود که با اتمام ساخت سالن ترمینال، سال آینده فرودگاه ماکو به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

موسسه «RKP» فاقد وجاهت قانونی است

شاتا| وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: موسسه «RKP» که اقدام به نامه‌نگاری به واحدهای صنعتی در قالب مرکز اقتصاد مقاومتی می‌کند فاقد وجاهت قانونی است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: موسسه خصوصی RKP که اقدام به نامه‌نگاری به واحدهای صنعتی در قالب مرکز اقتصاد مقاومتی برای ارائه خدمات کرده هیچ‌گونه وابستگی دولتی ندارد و احتمال کلاهبرداری توسط این موسسه وجود دارد. این موسسه خصوصی با ارسال نامه به واحدهای صنعتی اقدام به ارائه خدمات در زمینه سوبسید رایگان استقرار ISO و سوبسیدهای ارتقای کارخانجات می‌کند و عنوان مرکز اقتصاد مقاومتی را در نامه‌های ارسالی خود مورد استفاده قرار می‌دهد. موسسه RKP در نامه‌های ارسالی از بخشنامه‌های ابلاغی سازمان سوبسیدها ویژه سال 96 نام می‌برد و بر اساس اطلاعیه مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجاهت قانونی ندارد.

استعفای اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه

 مهر| اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران به دلیل همکاری نکردن هیات رییسه اتاق با این کمیسیون از سمت خود استعفا کردند. در جلسه روز گذشته کمیسیون بازار پول و سرمایه، هیات رییسه این کمیسیون به دلیل همکاری نکردن هیات رییسه اتاق با این کمیسیون از سمت خود استعفا دادند. ظاهرا این عدم همکاری به مدت ٣ سال است که ادامه دارد. به گفته محسن حاجی‌بابا نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، اعضای کمیسیون پول و سرمایه به دلیل عدم توجه هیات رییسه اتاق ایران در معرفی به مجامع مختلف از جمله شورای پول و اعتبار و غیره به‌طور دسته‌جمعی استعفای خود را اعلام کردند. او افزود: پرویزیان ریاست کمیسیون مذکور به ‌شدت از بی‌توجهی هیات ریسه گله‌مند بودند. حاجی‌بابا ادامه داد: ضمنا به پیشنهاد دکتر سنگینیان و مصوب کمیسیون همه اعضای کمیسیون نیز استعفا دادند و مقرر شد تا تعیین تکلیف قطعی از تشکیل جلسات آتی جلوگیری به عمل آید.

تعرفه واردات موتورسیکلت بدون تغییر

تسنیم| یک مقام مسوول با بیان اینکه تعرفه واردات موتورسیکلت‌های برقی امسال نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی مانده، گفت: هر کارخانه موتورسیکلت در ایران حداقل یک محصول برقی یا هیبریدی تولید می‌کند. فریبا خاکزاد افزود: طی سال‌های گذشته صنعت موتورسیکلت در ایران ارتقای زیادی یافته و تولیدکنندگان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا سیستم تولید را به سمت استانداردهای دقیق و روز دنیا ارتقا دهند؛ به نحوی که قرار است این پیشرفت‌ها به نمایش گذاشته شود. او افزود: تولید موتورسیکلت‌های برقی و هیبریدی طی سال‌های گذشته یکی از دستورکارهای جدی کارخانه‌های تولیدکنندگان در این حوزه بوده است و در حال حاضر هر کارخانه تولیدی حداقل یک محصول برقی یا هیبریدی در تولیدات خود دارد و برخی تولیدکنندگان هم تولید دوچرخه‌های برقی را در دستور کار قرار داده‌اند. به گفته خاکزاد، به موازات افزایش سطح تولیدات داخلی باید برای ارتقای سطح اطلاعات و دانش عمومی از کاربری این محصولات برقی و هیبریدی بالا رفته و در جهت آگاهی‌بخشی به مردم تلاش شود، به این معنا که باید آموزش‌های رایگان در دستور کار قرار گیرد و شرکت‌ها نیز کیفیت محصولات خود را ارتقا بخشند تا مورد اقبال عمومی قرار گیرد. او اظهار کرد: البته در سال جاری حجم تولید موتورسیکلت نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و باید زمینه‌ساز افزایش تولید بود؛ این در حالی است که برخی شرکت‌های صاحبنام دنیا سال گذشته یکی از محصولات برقی خود را در ایران رونمایی کردند که به نظر می‌رسد زمینه همکاری با خارجی‌ها نیز فراهم و قراردادهایی هم منعقد شده است.

 

ارسال نظر