صدرنشینان جهانی تولیدات صنعتی

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۰۷
صدرنشینان جهانی تولیدات صنعتی

صنعت|

روند تولیدات صنعتی جهان در فصل سوم سال 2017 منتشر شد. مطابق آمار منتشر شده در این بازه زمانی، تولید صنعتی جهان در تمامی گروه‌های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال 2016 با رشد مثبت همراه بوده است. همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، رشد تولیدات صنعتی در کشورهای درحال توسعه و نوظهور بالاتر از اقتصادهای توسعه یافته است. چراکه براساس آمارها در سومین فصل سال 2017 تولیدات صنعتی در کشورهای درحال توسعه و نوظهور نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 6.2 درصد و رشد تولیدات صنعتی در اقتصادهای توسعه‌یافته معادل 3.1درصد بوده است. از سوی دیگر براساس آمارهای منتشر شده «کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین رشد تولید را در کارنامه خود ثبت کردند. این درحالی است که صنعت «چاپ» کمترین رشد را در بین گروه‌های صنعتی تجربه کرده است.

 تولیدات صنعتی جهان

ترکیب تولیدات صنعتی جهان براساس نتایج بررسی‌های معاونت اقتصادی اتاق تهران، حاکی از این است که کشورهای صنعتی توسعه یافته حدود 63 درصد و کشورهای درحال توسعه و نوظهور صنعتی تقریبا 37درصد از ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی در میان کشورهای درحال توسعه و نوظهور صنعتی، چین سهم 19درصدی از ارزش افزوده تولیدهای صنعتی جهان را داشته و سهم اقتصادهای نوظهور صنعتی نیز 16درصد بوده است.

در سومین فصل سال 2017 تولید صنعتی جهان در تمامی گروه‌های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال 2016 با رشد مثبت همراه بوده که بیشترین رشد تولید صنعتی جهان مربوط به گروه «کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری» با رشد 8.3 درصدی و «ماشین‌آلات و تجهیزات» نیز با رشد 8 درصدی بوده است. این درحالی است که در فصل نخست سال 2017 بیشترین رشد تولیدات صنعتی در هر دو گروه کشورهای صنعتی توسعه‌ یافته و کشورهای درحال توسعه و نوظهور مربوط به گروه «صنعت تولید و ساخت کامپیوتر، تجهیزات الکترونیکی و نوری» بوده که به ترتیب رشد 5.4 درصدی و 13.4درصدی را در فصل نخست سال 2017 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود داشته است.

از سوی دیگر کمترین رشد تولیدات صنعتی در سومین فصل سال جاری نیز مربوط به صنعت «چاپ» و معادل 1.1درصد بوده است. از سوی دیگر محصولات اصلی دارویی با رشد 6.7 درصدی، ‌تجهیزات الکتریکی با رشد 6.1 درصدی، ‌وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر با رشد 5.9 درصدی و مبلمان نیز از دیگر اقلامی است که با رشد 4درصدی رو به رو بوده است. به ‌واقع این گروه از صنایع توانسته‌اند در سومین فصل سال 2017 رشد مثبت را در کارنامه‌ کاری خود به ثبت برسانند.

از طرفی بازخوانی روند تولیدات صنعتی جهان در فصل نخست سال 2017 نیز حاکی از این بود، تولیدات صنعتی جهانی در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 رشد 3.7درصدی داشته که این میزان بالاتر از متوسط رشد تولید در سال 2017 است.

از سوی دیگر با نگاه به وضعیت تولیدات جهانی در فصل سوم سال 2017 خواهیم دید که تولید در کشورهای درحال توسعه و نوظهور در تمامی گروه‌های صنعتی با رشد مثبت نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است. این درحالی است که در اقتصادهای توسعه یافته تولید در برخی گروه‌ها ازجمله «محصولات تنباکو»، «پوشاک» و «چاپ» با افت مواجه بوده است. در کشورهای درحال توسعه و نوظهور گروه‌های«کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری»، «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌ تریلر» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین رشد تولید را داشته‌اند. بیشترین رشد تولید در اقتصادهای توسعه یافته نیز مربوط به «ماشین‌آلات و تجهیزات» و «محصولات اصلی دارویی» است.

اطلاعات یونیدو تا حد زیادی این پیش‌بینی‌ها را پشتیبانی می‌کند. تولید وسایل نقلیه موتوری که یکی از بخش‌های پیشرو در تولید است، بار دیگر توسعه پایداری را در سطح جهانی تجربه می‌کند. با این حال اختلال در تجارت آزاد می‌تواند به سازندگان خودرو و قطعات آسیب برساند. تقریبا هر تولیدکننده بزرگ خودرو، سرمایه‌گذاری در خودروهای الکتریکی را با وجود قیمت پایین نفت افزایش می‌دهد. اتومبیل‌های آینده به طور فزاینده‌یی برقی و خودران خواهند بود. نگرانی بزرگ در مورد بازار خودروهای بزرگ دنیا در بازار چین وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در 2017 این نگرانی کاهش یابد.

 

 

ارسال نظر