اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۲۱

چالش شکر برای دولت

فارس| مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: مدتی است که دلالان شکر را زیر قیمت مصوب تنظیم بازار از کارخانجات خریداری می‌کنند که در صورت ادامه این روند، ورود کرده و ذخایر استراتژیک خود را از محل داخل بازار تامین می‌کنیم. یزدان سیف با اشاره به وضعیت بازار شکر گفت: با برنامه‌ریزی‌ انجام شده، افزایش تولید چغندر قند به عنوان محصول پایه تولید شکر در کشور همچنین فعال شدن کارخانجات قند، شکر به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود اما این بدان مفهوم نیست که به دلیل عرضه فراوان، برخی بخواهند شکر را زیر قیمت مصوب بازار خریداری کنند. او تصریح کرد: اخیرا برخی دلالان با آنکه قیمت مصوب شکر هر کیلو 2722تومان است، شکر را کیلویی بین 2600تا 2620تومان از کارخانجات می‌خرند که اگر این روند ادامه یابد، شرکت بازرگانی دولتی ورود خواهد کرد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه به دنبال حمایت از تولید چغندر قند و صنایع قند و شکر در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه یابد، ذخایر استراتژیک خود را که معمولا از طریق واردات تامین می‌کردیم از بازار داخلی تامین می‌کنیم تا تعادل در قیمت شکر ایجاد شود.

ثبت سفارش برنج انجام نمی‌شود

فارس| رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه براساس آخرین نامه وزیر جهاد کشاورزی ثبت سفارش واردات برنج متوقف است، گفت: بخشنامه جدیدی برای واردات برنج به سازمان ابلاغ نشده است. مجتبی خسروتاج در مورد ثبت سفارش واردات برنج گفت: براساس آخرین نامه از وزیر جهاد کشاورزی به سازمان توسعه تجارت اعلام شد که با توجه به واردات مقدار زیاد برنج در چند ماه اول سال 96 نیاز به واردات بیشتر برنج نیست. او اظهار کرد: بنابراین با توجه به نامه مذکور و از آنجا که طبق قانون انتزاع تصمیم‌گیری برای واردات برنج بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، ما هم به گمرکات و اداره مقررات اعلام کردیم که ثبت سفارش واردات برنج انجام نشود. خسروتاج افزود: در نامه حجتی به سازمان توسعه تجارت در مورد واردات برنج آمده است که برنج‌های وارداتی قبلی که اظهار شده و در گمرکات است، مشمول این نامه جدید نمی‌شود و اجازه واردات دارد.

رانت در واردات گندم؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به رونق اقتصادی باید از حالت رکود خارج شویم و به خودکفایی برسیم درخصوص طرح پرسش از وزیر جهاد کشاورزی با محوریت وجود رانت احتمالی در واردات گندم گفت: قطعا این موضوع را در کمیسیون کشاورزی بررسی خواهیم کرد و از وزیر جهاد کشاورزی درباره این موضوع توضیح خواهیم خواست. حبیب‌الله نیکزادی‌پناه درباره وجود رانت احتمالی در واردات گندم اظهار کرد: فعلا اطلاع دقیقی از وجود رانت ندارم. باید بررسی کنیم؛ وقتی ادعا می‌کنند از نظر گندم خودکفا شده‌ایم پس دلیل واردات گندم چیست؟

او ادامه داد: اگر مازاد تولید گندم نداشته باشیم و بخواهیم واردات کنیم و از طرفی بخواهیم این محصول را صادر کنیم حتما باید یک بررسی دقیقی شود که در این قضیه واردات گندم رانتی صورت می‌گیرد یا خیر. نیکزادی پناه عنوان کرد: پرسش‌های دیگری که قابل طرح است اینکه گندم وارداتی کیفیت گندم ایران را دارد یا خیر. اگر قیمت گندمی که وارد می‌کنیم با قیمت جهانی گندم یکی هست یا نیست؛ اگر اینگونه نیست طبیعتا یک مشکلی در این میان وجود دارد.

به گفته او، زمانی که گندم به قیمت خرید تضمینی خریداری می‌شود، هدف این است که به تولیدکنندگان‌ کمک کنیم نه به واردکنندگان. او افزود: از سیاست‌های دولت این است که از تولید‌کنندگان حمایت کند و شرایطی فراهم آورد تا از حالت واردات خارج شده و به سمت خودکفایی برویم و در صورت مازاد صادرات را در دستور کار خود داشته باشیم.

نیکزادی‌پناه عنوان کرد همه مردم می‌دانند که وقتی یک محصول مشابهی را در کشور داریم هیچ دلیلی ندارد که این محصول را از خارج وارد کنیم. حال این محصول در صنعت، خودروسازی، تولید گیاهی و مواد غذایی باشد. هیچ توجیهی ندارد و ما در کنار این یک رانت می‌بینیم. بنا به اظهارات او، دیگر آزمون و خطا کافی است و باید به دنبال این باشیم که تولید داخلی را رونق دهیم. از طرفی باید بخش کشاورزی را مورد حمایت بیشتری قرار دهیم تا در تولید مواد غذایی استراتژیک کشور را تقویت کنیم. این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: چنانچه در تولید محصولات غذایی به خودکفایی رسیدیم، دیگر واردات معنایی ندارد. اگر واقعا مازاد داریم پس دلیل بر واردات آن محصول را نداریم؛ چراکه ما زمانی می‌توانیم، واردات داشته باشیم که تولید داخل به اندازه کافی نباشد. نماینده بم در مجلس اظهار کرد: حال اگر این اتفاق افتاد، معلوم است که گندم بدون کیفیتی را وارد می‌کنیم آن هم به قیمت واقعی که در کشور از کشاورزان می‌خریم به آن اندازه از این وارد‌کننده هم بخریم. این موضوع باید بررسی شود و سازمان‌های نظارتی روی این موضوع باید بررسی و پیگیری کنند.

اعلام مشوق‌های جدید صادراتی

فارس| مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از اعلام مشوق‌های جدید صادراتی در این منطقه خبر داد. محسن خادم‌عرب‌باغی درباره مشوق سود بازرگانی و تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه در این منطقه اظهار کرد: شرکت‌های صادرکننده در این ارتباط می‌توانند به میزان صادرات از تخفیف ویژه‌یی که برای واردات در نظر گرفته شده و نیز به عنوان سود بازرگانی برخوردار شوند و کمک هزینه تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه هم توسط منطقه آزاد ارس به شرکت‌های صادرکننده ارائه می‌شود. او میزان مشوق‌های صادراتی این منطقه را در سال گذشته 3میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان در سال جاری به 5 میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شرایط استفاده از مشوق‌های صادراتی در منطقه آزاد ارس یادآور شد: در بخش صنعت صادرات بالای یک میلیون دلار و در بخش کشاورزی نیز صادرات بیش از 100هزار دلار حائز شرایط استفاده از مشوق‌های صادراتی در این منطقه است. خادم‌عرب‌باغی اضافه کرد: همچنین در بخش صنعت 2درصد میزان صادرات، در بخش کشاورزی و صنایع‌دستی نیز به ترتیب 3و 7درصد میزان صادرات، جوایز صادراتی در نظر گرفته شده است. به گفته وی در جوایز صادرات مجدد نیز به ازای هر یک ‌میلیون دلار صادرات مجددی که توسط شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد ارس صورت می‌گیرد حدود 10میلیون تومان جایزه صادراتی در نظر گرفته شده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین با اشاره به مشوق‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: در این باره نیز در بخش‌های صنعت، کشاورزی و صنایع‌دستی به ترتیب تا سقف 15، 20و 25میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر