اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۴۴

رشد کشفیات قاچاق سیگار

ایسنا  معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: فقط سال گذشته بالغ بر 1.7میلیارد نخ سیگار قاچاق کشف شده که نسبت به مدت مشابه‌ آن در سال قبلش رشد ۳۰۰درصدی را نشان می‌دهد. رضا موسی‌زاده به ارائه توضیحاتی درباره قاچاق توتون و تنباکو پرداخت و در زمینه تاثیر قانون منع واردات این کالاها بر حجم قاچاق آنها اظهار کرد: نیاز سالانه کشور به مصرف سیگار ۵۵میلیارد نخ برآورد شده که در گذشته بخش اعظمی از آن از طریق واردات تامین می‌شد. او اظهار کرد: طبق برنامه پنجم توسعه (تبصره ۳، ماده ۱۰۲) دولت مکلف شد واردات سیگار را تا پایان سال پنجم برنامه توسعه به صفر برساند و نیاز کشور را با همان برند اصلی از طریق تولید داخل تامین کند. به‌همین سبب مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به‌ عنوان متولی اصلی برنامه به واردکنندگان قانونی ابلاغ کرد سهم بازار خود را از محل تولید داخل تامین کنند که این موضوع علاوه بر خارج‌ نشدن ارز از کشور بر کاهش قاچاق تاثیر گذاشته و خطرپذیری سیگارهای غیربهداشتی بر سلامت را نیز کمتر کرد. موسی‌زاده افزود: به‌طور مثال در سال ۱۳۹۳ حدود ۳۰میلیارد نخ سیگار از طریق تولید داخلی تامین شد که در سال گذشته این رقم به ۴۵ میلیارد نخ افزایش یافت و به تناسب آن واردات از 13.65میلیارد نخ به 4میلیارد کاهش یافت. موسی‌زاده گفت: در حوزه سیگار شرکت‌های صاحب برند در برابر عرضه سیگار در بازار مسوول و متعهد هستند و اگر سیگاری کشف شود که به‌ شکل غیرقانونی، قاچاق یا تقلبی عرضه می‌شود، پاسخگو هستند که این موضوع کاهش تخلفات را به‌دنبال داشته است. او اظهار کرد: علاوه بر تامین تقاضای سیگار از طریق افزایش تولید داخل و تسهیل واردات قانونی، تشدید مبارزه با قاچاق کلان و سازمان‌یافته در دستور کار ستاد بود. به نحوی که کشفیات سیگار در سال ۱۳۹۵ به رقم بی‌سابقه 1.7میلیارد نخ در کشور بالغ شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ رشد حدود ۳۰۰ درصدی داشته است. او ادامه داد: در هشت‌ ماه امسال نیز بیش از ۶۰۰ میلیون نخ کشفیات داشته‌ایم. علاوه ‌بر اینکه درباره سازمان‌یافته بودن جرم نیز اعضای ستاد مبارزه با قاچاق توجیه شده‌اند و اقدام مناسب آنها افزایش کشفیات را به‌دنبال داشت.  

«سککوک» وارد مرحله اجرایی شد

مهر  تفاهمنامه همکاری در سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) بین صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و یک شرکت توسعه تجارت الکترونیک امضا شد. سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) جهت استفاده واحدهای صنعتی برای خرید و فروش کالاها و خدمات مورد نیاز خود به روش‌های نقد و مدت‌دار راه‌اندازی شد. با امضای این تفاهمنامه واحدهای صنعتی عضو این سامانه می‌توانند مواد اولیه خود را بدون پرداخت نقدی با ضمانتنامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به صورت مدت‌دار خریداری کنند. در این تفاهمنامه آمده است، سککوک ضمانتنامه‌های صادره توسط این صندوق را تنها در تضمین خرید واحدهای تولیدی از تامین‌کنندگان مورد تایید صندوق که دارای نمایندگی رسمی فروش از ایشان هستند، به‌کار خواهد گرفت. در این تفاهمنامه آمده است، صندوق، ضمانتنامه‌های صادره را با حداکثر مدت اعتبار ممکن و با قابلیت تمدید صادر می‌کند. همچنین مقرر شده است، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، ضمانتنامه‌های صادر شده را با امکان استفاده برای چند خرید از سوی واحدهای تولیدی با رعایت سقف و سایر شرایط صادر کند. با راه‌اندازی سامانه کسب و کار کسب به کسب و کار (سککوک) روند تولید در واحدهای صنعتی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

ضرورت تخصیص اعتبارات بانکی

نشست مشترک علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران و محمدابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت برای چگونگی بررسی تخصیص اعتبارات به بنگاه‌های صنفی تولیدی و خدماتی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در این نشست، تخصیص اعتبارات بانکی برای نوسازی و افزایش سرمایه در گردش بنگاه‌های صنفی تولیدی و خدماتی را پیشنهاد کرد. همچنین محمدابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت نیز از پیشنهادهای متولیان صنفی استقبال کرد و گفت: بانک تجارت آماده همکاری با اتاق اصناف ایران در همه زمینه‌هاست. او خواستار تشکیل کارگروهی مشترک از سوی نمایندگان اتاق اصناف ایران و بانک تجارت برای اجرایی کردن پیشنهادهای متولیان صنفی جهت تخصیص اعتبارات بانکی برای صنوف شد. بر اساس این گزارش، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای تقویت واحدهای صنفی تولیدی و خدماتی از برنامه‌های مهم اتاق اصناف ایران است. از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به تصویب بسته حمایتی ۱۰هزار میلیارد تومانی به صنوف تولیدی اشاره کرد.

میزان فروش رنو فرانسه در ایران

تسنیم  فروش رنو فرانسه به ایران در ۱۱ماه سال جاری میلادی با رشد ۵۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴۴هزار و ۸۶۲ دستگاه رسید. فروش رنو فرانسه به ایران در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 54 درصدی داشته است. رنو در ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2016 بالغ بر 93 هزار و 798 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود. بر اساس این گزارش فروش رنو به ایران در 12 ماه سال 2016 نسبت به سال قبل از آن رشد 110 درصدی داشت و به 108536دستگاه رسید. رنو در سال 2015 بالغ بر 51500 در سال 2014 بالغ بر 33هزار دستگاه و در سال 2013 بالغ‌ بر 39هزار و 600 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود. سهم بازار ایران از کل فروش رنو در 11 ماه سال جاری میلادی 4.2‌درصد بوده است. کل فروش رنو در این دوره با رشد 9.9درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3میلیون و 395 هزار دستگاه رسیده است.

 

 

ارسال نظر