اخبار معدن

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۶۴

بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در معدن

ایرنا| رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به نصف شدن بودجه سازمان‌های مرتبط با بخش معدن کشور، آن را به معنای عدم حمایت دولت تلقی نکرد و گفت: باید با تقویت سودآوری بخش معدن، آن را در نظر سرمایه‌گذاران جذاب جلوه دهیم. بهرام شکوری با اشاره به لایحه بودجه سال 97 افزود: مطابق آنچه از آمار و ارقام مشخص است، بودجه سازمان‌هایی همچون گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) و زمین‌شناسی به حدود نصف کاهش یافته، موضوعی که تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. به گفته این عضو اتاق ایران، بخش عمده بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری آن می‌شود و بر این اساس پول زیادی برای فعالیت‌های عمرانی باقی نمی‌ماند. او تصمیم دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام و طرح‌های به بهره‌برداری رسیده به بخش خصوصی واقعی و بخش تعاونی و در نتیجه مشارکت دادن مردم را مثبت و نویدبخش توصیف کرد و ادامه داد: دولت در این زمینه به ارائه تسهیلات می‌پردازد. شکوری با اشاره به عضویت اتاق بازرگانی در کارگروه واگذاری طرح‌ها تصریح کرد: تلاش می‌شود طرح‌ها و پروژه‌ها به اهل آن در بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار و از مشارکت مردم حداکثر استفاده شود؛ دولت نیز به جای سرمایه‌گذاری می‌تواند به وظیفه نظارتی خود بپردازد. او بیان کرد که در لایحه بودجه ارائه شده، دولت به دنبال افزایش درآمدها (ازجمله افزایش درآمدهای مالیاتی، حقوق دولتی، جریمه‌ها، عوارض خروج از کشور و...) است و در مقابل بودجه عمرانی را کاهش داده است. این عضو اتاق ایران تصریح کرد: نباید به دولت تکیه کرد زیرا در این صورت هیچ اتفاق مثبتی را نباید انتظار داشت بلکه در این راستا باید از مشارکت بخش‌های خصوصی واقعی و بخش تعاونی بهره جست. او با اشاره به 400میلیارد دلار نقدینگی سرگردان در دست مردم مطابق آمار بانک مرکزی تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت در تدوین قوانین، حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود دقت نظر داشته و راه‌اندازی همین نقدینگی‌های سرگردان در بخش معدن می‌تواند اثربخش باشد. شکوری یادآوری کرد: برای دستیابی به رشد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه نیازمند هزار و 100میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم و 400میلیارد دلار یاد شده و مدیریت و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مولد قابل چشم‌پوشی نیست. او ادامه داد: باید سعی کنیم، سودآوری فعالیت‌های معدنی را افزایش دهیم تا بخش خصوصی برای حضور در این بخش انگیزه کافی داشته باشد.

 

تعادل بین جمعیت و صادرات وجود ندارد

پایگاه خبری اتاق ایران| نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: توازن و تعادل بین جمعیت و صادرات وجود ندارد. حسین سلاح‌ورزی اظهار کرد: حدود یک درصد جمعیت دنیا را داریم ولی سهم ما از صادرات با احتساب فروش نفت ۳۴/0درصد و بدون احتساب بازار نفت ۲۴/0درصد است که توازن و تعادل بین جمعیت و صادرات وجود ندارد. او افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم قدم‌های خوبی در راستای بهبود نسبی فضای کسب ‌وکار برداشته‌ شده ولی کماکان تا رسیدن به نقطه قابل ‌قبول فاصله‌ داریم.

سلاح ورزی تاکید کرد: اینکه مساله توسعه صادرات را فقط به گردن دولت بیندازیم خیلی منطقی نیست چرا که این موضوع فرابخشی است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اگر حتی در دولت مساله صادرات را صرفا به گردن توسعه تجارت بیندازیم باز هم منطقی نیست و بحثی ملی بوده و مستلزم ایجاد عزم بین همه بخش‌هاست. وی یادآور شد: دولت عراق تعرفه واردات لبنیات را از 5 درصد به ۲۵درصد افزایش داده و این درحالی است که ۷۵درصد لبنیات ایران به عراق صادر می‌شود که این امر تهدیدی جدی برای صادرات لبنیات ایران است. سلاح‌ورزی ادامه داد: موضوع صادرات باید به عزم ملی تبدیل شود؛ اگر صادرات بخواهد به عنوان موتور محرک کشور سبب تحرک‌بخش اقتصادی شود باید تمام بخش‌های خصوصی و دولتی در این زمینه تلاش کنند.

 

افزایش مراودات با منطقه قفقاز شمالی

ایسنا| حجم مبادلات تجاری بین ایران و قفقاز شمالی در ۹ماهه امسال به بیش از ۴۱میلیون دلار رسید.

«لف کوزنتسف» وزیر امور قفقاز شمالی روسیه گفت: صادرات قفقاز شمالی به ایران حدود ۹میلیون دلار است و بقیه این رقم واردات ما از ایران است.

 او افزود: ما باید برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مشترک با ایران که منجر به شکل‌گیری صنعت گردشگری در دو کشور شود را توسعه دهیم.

این مقام روس عنوان کرد: ما در مورد ایجاد منطقه تجاری آزاد بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که این اقدام برای تحکیم مناسبات تجاری- اقتصادی دو کشور بسیار مهم است.

 

ارسال نظر