روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۰۷

میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب

صنعت   نیاز سالانه بخش صنعت، معدن و تجارت به سرمایه‌گذاری اعم از خارجی و داخلی۲۰میلیارد دلار است که تامین ۶ میلیارد دلار آن از طریق سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی شده است. حال باید گفت که آلمان و ایتالیا با عقب راندن چین رتبه‌های اول و دوم سرمایه‌گذاری در ایران را دارند. در این زمینه رییس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بعد از برجام تاکنون 25میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده به فارس گفت: این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود از این رقم تا پایان سال فقط 5 میلیارد دلار عملیاتی شود. حسین سلیمی گفت: بعد از برجام و لغو تحریم‌ها تاکنون 25میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده اما پیش‌بینی می‌شود از این میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب تا پایان سال حدود 4.5تا 5 میلیارد دلار عملیاتی شود. او با بیان اینکه بخش عمده‌یی از تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های خورشیدی است، اظهار کرد: تقاضای این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی کشورهای آلمان، سوییس و ایتالیا بیشتر است. سلیمی بیان کرد: مجوز تولید 1800مگاوات برق از انرژی خورشیدی صادر شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مانع خاصی بر سر راه تحقق سرمایه‌گذاری‌ مصوب وجود ندارد، گفت: اما یکسان نبودن نرخ ارز یکی از موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی است زیرا سرمایه‌گذاران خواهان پیش‌بینی سود سرمایه‌گذاری خود هستند درحالی که با توجه به یکسان نبودن نرخ ارز، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌‌داند ارزی را که وارد سرمایه‌گذاری در کشور کرده با چه نرخی می‌تواند، خارج کند. از سوی دیگر مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صدا و سیما گفت: ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای اجرای ۳۸طرح در بخش صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم تصویب شد. افروز بهرامی افزود: از ابتدای دولت یازدهم ۲۵۲طرح در بخش صنعت، معدن و تجارت به ارزش ۱۱میلیارد دلار با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسید که ۱۰۶طرح از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است. او با بیان اینکه ۲میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به دولت دوازدهم است، گفت: در ۲۰سال گذشته مجموعا ۴۰میلیارد دلار معادل سالانه ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در تمام حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت جذب شده که این میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از آغاز دولت یازدهم قابل توجه است. بهرامی با تاکید بر اینکه انتقال فناوری و دسترسی به بازارهای بین‌المللی در تمامی قراردادهای خارجی جدید لحاظ شده است، افزود: توزیع سرمایه‌گذاری خارجی متوازن شده و به سمت استان‌های کشور سوق داده شده است؛ به طوری که در این مدت استان‌های فارس، بوشهر و کرمان به ترتیب بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کردند.

 بهره‌برداری از طرح‌های معدنی

ایرنا   مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از سرمایه‌گذاری 70هزار و 955میلیارد ریالی این شرکت در 11طرح و پروژه و بهره‌برداری از آنها در یک سال منتهی به پایان تیر ماه 96 خبر داد. عزیز‌الله عصاری افزود: این طرح‌ها شامل واحد گندله‌سازی 5 میلیون تنی سیرجان، نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان، واحد یک میلیون تنی تولید فولاد خام اردکان، واحد مگامدول آهن اسفنجی سیرجان به ظرفیت 1.6میلیون تن و گندله‌سازی 550 هزار تنی اسد آباد همدان است. او ادامه داد: همچنین طرح کنسانتره 675 هزار تومانی «شهرک» در بیجار، واحد 450هزار تنی تولید میلگرد در ابرکوه یزد، واحد فولادسازی شماره 2 نیشابور به ظرفیت 720هزار تن و کارخانه تولید کنسانتره به ظرفیت 4میلیون تن، واحد سنگ‌شکن به ظرفیت 15میلیون تن و بلوک 1 نیروگاه «شهید کاظمی» شامل 2واحد گازی به ظرفیت 332مگاوات سایر طرح‌ها و پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده این شرکت در مدت یاد شده است. عصاری خاطرنشان کرد: 5 طرح مجتمع کک‌سازی با ظرفیت 450هزار تنی در طبس، افزایش ظرفیت گندله‌سازی اردکان، گندله‌سازی 2.5میلیون تنی نیشابور، واحد بخار بلوک 1 نیروگاه شهید کاظمی سیرجان به ظرفیت 160مگاوات و خط 7 کنسانتره با ظرفیت 1.7میلیون تنی سیرجان در مجموع به ارزش 20هزار و 51 میلیارد ریال سایر پروژه‌های قابل افتتاح این شرکت تا پایان امسال است.

 

 مخالفت با ادغام اتحادیه‌ها

پایگاه خبری اتاق اصناف  نایب‌رییس اول اتاق اصناف تهران با تاکید بر ضرورت اصلاح رسته‌های صنفی گفت: ما با ادغام اتحادیه‌های صنفی مخالفیم. ابراهیم درستی که در جلسه کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف حضور داشت با اعلام این نظر افزود: ما درحال حاضر با ادغام اتحادیه‌های صنفی مخالفیم و معتقدم که باید ابتدا رسته‌های صنفی اتحادیه‌ها اصلاح شود. او همچنین با ابراز نارضایتی نسبت به اصلاحیه قانون نظام صنفی خاطرنشان ‌کرد: برای اصلاح قانون نظام صنفی نباید عجولانه تصمیم بگیرند و درحال حاضر در اصلاحیه‌یی که دارند نباید سلیقه شخصی و دولتی اعمال و نظرات کارشناسی اتحادیه‌ها باید در نظر گرفته شود. درستی گفت: نظر شخصی بنده این است که اصلاحیه قانون نظام صنفی پس از تهیه اصلاحیه قبل از ارسال به مجلس باید همه اتاق‌ها و اتحادیه‌ها نسبت به آن نظر بدهند.

  ارائه گزارش خودرویی به مجلس

تسنیم   عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه مطمئنا صنعت خودرو کشور با واردات خودروساز نخواهد شد، گفت: هنوز گزارشی از روند اجرای قراردادهای جدید خودرویی به مجلس ارائه نشده است. حمیدرضا فولادگر با اشاره به درخواست نمایندگان کمیسیون صنایع از مدیران دو شرکت خودروسازی برای ارائه گزارش قراردادهای جدید خودرویی اظهار کرد: متاسفانه هنوز گزارشی از روند اجرای قراردادهای خودرویی به مجلس ارائه نشده است. او با بیان اینکه مجلس تاکید زیادی بر رعایت ساخت داخل محصولات مشترک و صادرات آنها دارد، افزود: مطمئنا صنعت خودرو کشور با واردات خودروساز نخواهد شد البته تجربه هم ثابت کرده در قراردادهای گذشته با فرانسوی‌ها چیز زیادی عاید صنعت خودرو نشده است. این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه خودروسازان در گذشته اعلام کردند که سمند ملی تولید کرده‌ایم اما اینگونه نبود، تصریح کرد: باید در اجرای قراردادهای خودرویی نظارت لازم انجام شود تا تجربه تلخ همکارهای گذشته تکرار نشود.

 

ارسال نظر