روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۴۱

امضای تفاهمنامه همکاری با کره

مهر   ۲۲ تفاهمنامه همکاری مشترک انتقال فناوری بین شرکت‌های بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و کره‌جنوبی در چهارمین نشست به‌هم‌رسانی فناوری؛ محور بنگاه‌های کوچک و متوسط بین دو کشور امضا شد. به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، این تفاهمنامه‌ها با حضور 8 بنگاه خارجی و ۵۰ بنگاه داخلی در زمینه‌های مختلف ازجمله تولید قطعات خودرو، عایق‌های حرارتی و برودتی، صفحه‌های خورشیدی و انرژی‌های نو، باتری‌های لیتیومی و موتورهای برقی به امضا رسید. در آیین امضای این تفاهمنامه‌ها مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و رایزن اقتصادی کره‌جنوبی در تهران حضور داشتند. در این مراسم معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: راه‌اندازی مراکز مبادله‌یی بین کشورهای مختلف تجربه‌یی بسیار خوب و انتخاب کره‌جنوبی نیز هوشمندانه بوده است. صادق نجفی اظهار کرد: امروز کره‌جنوبی با کمک بنگاه‌های کوچک و متوسط به یکی از

۲۰ اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است. نجفی ادامه داد: بنگاه‌های ایرانی باید از این تجربه بنگاه‌های کره‌یی نهایت استفاده را ببرند؛ در این میان، وظیفه دولت بسترسازی است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اولویت خود را پیوند دادن صنایع داخلی با بنگاه‌های متوسط و بزرگ و بازارهای خارجی و همچنین ارتقای فناوری و بهره‌وری این صنایع دانست و ادامه داد: باید ایران را از اقتصاد تک‌محصولی نجات داد که راهکار آن توسعه صنایع کوچک و متوسط است. به گفته او، باید از تجربه همکاری بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی برای توسعه تبادل تجربیات با سایر کشورهای هدف صادراتی مانند هند، ژاپن و... استفاده کرد.

تبعات افزایش مناطق آزاد

مهر   نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، با بیان اینکه افزایش مناطق آزاد، کشور را به آبکش تبدیل می‌کند، گفت: نباید دوباره حفره‌هایی برای دور زدن قانون، ایجاد کرد. مجیدرضا حریری درخصوص عملکرد مناطق آزاد گفت: هیچ کدام از اهداف اولیه درنظر گرفته شده برای مناطق آزاد، در صحنه عمل تحقق پیدا نکرده است. او با اشاره به دو منطقه آزاد غیرفعال و نیز بلااستفاده ماندن تعدادی از مناطق ویژه اقتصادی فعلی، افزود: با وجود انحراف از اهداف اولیه مناطق آزاد، آنچه در شرایط کنونی شاهد آن هستیم، متاسفانه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. حریری خاطرنشان کرد: تقریبا کسی جز خود دست‌اندرکاران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، از عملکرد این روزهای مناطق آزاد خرسند نیستند. عضو اتاق بازرگانی ایران، نبود زیرساخت در ایجاد مناطق آزاد را آفتی برای این مناطق دانست و گفت: بدون توجه به وجود زیرساخت‌های منطقه‌یی نظیر جاده، آب، برق، تاسیسات و دیگر شرایط موردنیاز، تنها بیابانی را مشخص می‌کنیم و سپس فنسی را دور آن می‌کشیم و درنهایت نام آن را منطقه آزاد یا ویژه می‌گذاریم. همانند همان اتفاقی که در ماکو، ارس، سرخس و اروند رخ داد؛ یعنی همان مناطقی که هیچ‌گونه آبادانی ندارند. حریری در ادامه با اشاره به زمین فروشی‌ها در مناطق آزاد اذعان کرد: به مدیران تعیین شده برای مناطق آزاد گفته می‌شود برای منطقه تحت مدیریت خود، پول تهیه کنید. مدیران این مناطق نیز برای سر پا نگه داشتن منطقه تحت مدیریت خود، راحت‌ترین راه‌های ممکن یعنی زمین فروشی و تبدیل منطقه خود به دروازه ورود کالاهای وارداتی را انتخاب می‌کنند.

کاهش صادرات سنگ‌آهن

ایسنا  رییس انجمن سنگ‌آهن ایران به کاهش ۱۴میلیون تنی صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده طی 4سال گذشته اشاره و پیش‌بینی کرد که صادرات این محصول در سال ۱۳۹۸ به دلیل مصرف مازاد آن در تولید کنسانتره متوقف شود، اما در حال حاضر دولت باید موانع صادرات سنگ‌آهن را حذف کند. مهرداد اکبریان اظهار کرد: صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۴ میلیون تن بود اما در حال حاضر به 7 میلیون تن رسیده است که نشان می‌دهد مازاد سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در تولید کنسانتره مصرف می‌شود. او افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در سال آینده به 5میلیون تن برسد و در سال ۱۳۹۸ نیز به‌دلیل مصرف سنگ‌آهن مازاد در تولید گندله و کنسانتره در داخل، با توقف صادرات این محصول روبه‌رو شویم و تمرکز فعالان این حوزه بیشتر روی صادرات کنسانتره معطوف شود.

رییس انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی تمرکز و مصوبات دولت برای محدود کردن صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده دیگر موضوعیت ندارد، ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری برای سنگ‌آهن سبب می‌شود قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در برابر فولادسازان کاهش یابد و بخش معدن در این شرایط ضعیف‌تر خواهد شد. اکبریان خاطرنشان کرد: انجمن سنگ‌آهن ایران آماده است در زنجیره فولاد و ایجاد ارزش افزوده همکاری لازم را با بخش معدن داشته باشد اما با هرگونه توافقات اجباری با هدف کوچک شدن حوزه معدن مخالفیم. در چنین شرایطی دولت باید همه موانع صادرات سنگ‌آهن را حذف و با لغو قیمت‌گذاری دستوری سنگ‌آهن سودآوری تولیدکنندگان را تضمین کند. او گفت: تکمیل زنجیره فولاد و مدیریت در صادرات مازاد زنجیره فولاد باید به‌عنوان 2 اولویت اصلی دولت مدنظر قرار گیرد و تا جایی که ممکن است مسیر صادرات زنجیره فولاد را فراهم کند. اکبریان درمورد پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد: قیمت سنگ‌آهن در سال جاری شرایط بهتری نسبت به سال‌های اخیر داشته که سبب افزایش سودآوری شرکت‌های معدنی شد و به نظر می‌رسد شرایط قیمت‌ها تا 6 ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی حفظ شود. رییس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا شرکت‌های کوچک و بزرگ معدنی در تبادل محصول به یک تعامل سازنده برسند و الگویی ایجاد شود تا تضمین خرید سنگ‌آهن

از سوی شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی فراهم شود.

 

ارسال نظر