چشم‌انداز رونق در تولید

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۴۰
چشم‌انداز رونق در تولید

تعادل  

روز گذشته متولیان امور تولید و صنعت در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت گردهم آمدند تا نقشه راه بخش صنعت را در لایحه بودجه سال ١٣٩٧ مورد واکاوی قرار دهند. اگرچه قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به «تعادل» از اختصاص ۹۵هزارمیلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن طی ۷ماه نخست امسال خبر می‌دهد و این میزان اعتبارات را در مقایسه با سال گذشته حدود 17هزارمیلیارد تومان افزایش ارزیابی می‌کند. حال براساس برنامه تعریف شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری ۴۵۰هزار شغل هدف‌گذاری شده بود که براساس برآوردهای به عمل آمده طی 8 ماه نخست سال این هدف‌گذاری محقق شده و برای سال جاری نیز ۶۳۴ هزار شغل پیش‌بینی شده که به گفته متولیان صنعتی این میزان حجم از اشتغال برای سال 97 در سطح وسیع‌تری در دستورکار قرار گرفته است. البته بحث بر سر میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در کشور، اتمام پروژه‌های نیمه تمام صنعتی و از آن سو تولید مشترک خودرو نیز جزو آن دسته موضوعات چالش‌برانگیز و همیشگی است که هیچ‌گاه بررسی این نوع موضوعات از سوی کارشناسان تمامی ندارد اما در این باره نیز خبرهای مهمی در نشست متولیان امور تولید عنوان شد؛ اول اینکه در سال جاری به طور میانگین در هر ماه ۵۰۰ واحد جدید افتتاح شده و براساس آمارها درحال حاضر ۱۱هزار و ۵۰۰ پروژه با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در کشور داریم که ۶ هزار مورد آن طی سال جاری افتتاح خواهد شد. دوم اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۱۱میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت مد نظر قرار گرفته که از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم تاکنون 2میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی در طرح‌های مختلف جذب شده که به گفته صاحب نظران این موضوع می‌تواند نویدبخش رونق و تولید در کشور باشد.

از سوی دیگر گمانه‌زنی‌هایی بر سر واگذاری سایت بن رو به سایپا از دیگر موضوعاتی بود که معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آن شفاف‌سازی کرد؛ محسن صالحی‌نیا در این باره گفت: ثبت شرکت سرمایه‌گذاری مشترک حداکثر تا پایان سال میلادی یعنی طی ۲۰روز آینده مد نظر قرار خواهد گرفت که بر این اساس طی هفته گذشته با حضور مدیران ارشد شرکت رنو دو محور از سوی ایران به فرانسوی‌ها پیشنهاد شده که نخستین موضوع مربوط به ایجاد مرکز مهندسی در ساختار این بخش بوده که 3 منطقه در این رابطه شناسایی شده تا ایجاد زیرساخت‌ها مد نظر قرار گیرد. علاوه بر آن قرار است که دو سایت دیگر برای قرارداد همکاری مشترک با رنو ارائه شود که این موضوع از طرف مذاکره‌کنندگان در دست بررسی است.

 

حمایت از تولید داخل، کاهش هزینه‌های تولید و اعتبار و تسهیلات بانکی هر کدام روش‌هایی سودمندند که مسیر توسعه را هموار می‌کنند. باید توجه داشت که اهداف اسناد بالادستی توسعه جز از طریق تولید، اشتغال، صادرات غیرنفتی و کاهش خام فروشی محقق نمی‌شود و فراموش نکنیم که ایران در صدر کشورهای معدنی جهان است و با روزآوری و نوآوری‌های جدید و تجهیز به دانش نوین می‌تواند راه‌های پر فراز و نشیب رونق اقتصادی را بپیماید. در ابتدای نشست قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین دستاوردهای حوزه تولید و طرح‌ها را تشریح کرد. رضا رحمانی گفت: توجه به تولید و اشتغال ویژگی اصلی بودجه سال 97 است و این اعتبار از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی و هدفمندی یارانه‌ها مختص تولید و اشتغال در طرح‌های رونق تولید با اولویت اشتغال جوانان و شغل اولی‌ها هزینه می‌شود علاوه بر این اعتبار منابع بانک‌ها و تسهیلات صندوق توسعه ملی و منابعی که از سرمایه‌گذاری‌‌های خارجی جذب می‌شود، تحرکات خوبی را در بخش اشتغال ایجاد می‌کنند البته امسال نیز هدف‌گذاری 450هزار اشتغال در بخش صنعت، ‌معدن و تجارت محقق شده به نحوی که امسال موفق به ایجاد 634 هزار شغل شدیم و هدف‌گذاری اشتغال را تا 8 ماهه اول سال محقق کردیم. او یادآور شد: جهت پایین نگه داشتن هزینه‌های اشتغال و توازن منطقه‌یی اشتغال در روستا و شهرهای کوچک حمایت‌ها را به صورت متوازن برقرار می‌کنیم هر چند اشتغال و ایجاد شغل مربوط به همه وزارتخانه‌هاست اما 70درصد آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت وابسته است و دولت این موضوع را در سال آینده وسیع‌تر دیده است و ما هم ظرفیت داریم، سال آینده هم واحدهای تولیدی کوچک و دارای مزیت نسبی منطقه‌یی و نیز تولید محصولات رقابت‌پذیر و صادراتی مخصوصا اگر با افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید همراه باشد را در بودجه 97 مورد حمایت قرار دهیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین طرح‌های صنعتی کوچک را مکمل زنجیره ارزش خوشه‌ها در حوزه فرش، صنایع تبدیلی، مبلمان و صنایع غذایی می‌داند و معتقد است: تولید دانش‌بنیان و حمایت از تولید داخل شاه‌بیت کار ماست. برای تولید داخل در وزارت صنعت ساختار تعریف کردیم و 3 دفتر از دفاتر وزارت صنعت درحال حاضر روی تولید داخل متمرکز شده‌اند و آمار تولید کالاهای منتخب را هر ماه رصد می‌کنیم و اکثر آنها حدود 75درصد روند افزایشی دارند. یکی از راه‌های حمایت از ساخت داخل ،مدیریت واردات و مبارزه با قاچاق کالاست و موضوع استفاده از کالای داخل نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. رحمانی خاطرنشان کرد: امسال 44برنامه و ماموریت براساس اقتصاد مقاومتی در دستورکار وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت قرار گرفت و صادرات نیز یکی از این اولویت‌هاست.

رحمانی از حمایت و تقویت سازمان‌های توسعه‌یی در بودجه امسال خبر داد و گفت: این سازمان‌ها فرصتی برای کشور است و صنعتی شدن کشور نیز مدیون این‌گونه سازمان‌هاست؛ چراکه دولت متولی امور نظارتی و مدیریتی است و ریسک تولید را باید از بخش خصوصی کم کنیم و در بررسی‌های انجام شده بین کشورهای توسعه یافته متوجه حضور چشمگیر سازمان‌های توسعه‌یی در کشورهای پیشرفته و صنعتی که بالاترین جایگاه را دارند و در کشورهای آفریقایی صاحب پایین‌ترین جایگاه هستند، باشیم. در کشور ما نیز سازمان‌های توسعه‌یی جایگاه خود را حفظ نکردند و در گذشته آسیب‌های داشتند اما در بودجه سال آینده برای‌ آنها نیز اعتبار مناسبی در نظر گرفته شده و این اتفاق خوبی است.

 میزان سرمایه‌گذاری در فولاد

معاون وزیر صنعت در امور تولید در بخشی از سخنانش به طرح جامع طرح جامع فولاد اشاره کرد و گفت: در 3سال گذشته 54 میلیون تن افزایش تولید در زنجیره فولاد اتفاق افتاده و در افق 1404و هدف‌گذاری‌های انجام شده، زنجیره را کامل دیده‌ایم و برای تحقق اهداف این زنجیره بیش از 8 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید در تکمیل زنجیره فولاد نیاز داریم و در حوزه زیرساخت‌ها هم بیش از 14میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری شود و این علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی است که تا امروز انجام شده است.

قائم‌مقام وزیر در امور تولید در بخش دیگر سخنانش بهبود فضای کسب وکار را از اولویت‌های وزارتخانه دانست و ادامه داد: میانگین زمان صدور جواز تاسیس در سال گذشته ۶.۷ روز بود که امسال به ۵.۴ روز رسید؛ این درحالی است که هدف‌گذاری ما 10روزه بوده است. رحمانی با اعلام هدف‌گذاری امسال برای صدور ۷هزار و ۵۰۰ جواز تاسیس در سال 96 اضافه کرد: در ۶ ماهه سال ۸ هزار و 2۰۰جواز تاسیس صادر شد و از هدف‌گذاری جلو افتادیم. او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح رونق تولید به عنوان یکی از ۴۴تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: بانک‌ها قرار بود در سال گذشته ۱۶هزارمیلیارد تومان برای طرح رونق تولید پرداخت کنند که تا پایان اسفند پارسال حدود ۱۷هزار و ۲۰۰میلیارد تومان پرداخت شد. این میزان تسهیلات نزدیک به 24هزار و 500 واحد بوده است. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بیش از ۱۷هزار پرونده آماده ارائه به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات رونق تولید داریم، افزود: تاکنون 8هزار و 338واحد مبلغ 6 هزارمیلیارد تومان از محل رونق تولید تسهیلات دریافت کرده‌اند. رحمانی با طرح اینکه از ابتدای امسال 704واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک‌ها معرفی شده است، گفت: ۳۶واحد از آنها تاکنون موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و نوسازی صنعتی در سال جدید رشته به رشته و استان به استان ادامه خواهد یافت.

 پیشنهاد دو سایت جدید برای همکاری با رنو

همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست از آخرین وضعیت تولید و همکاری مشترک با شرکت خودرو‌سازی رنو و درباره عدم واگذاری شرکت بن‌رو توسط سایپا برای تولید مشترک خودرو سخن گفت. محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: سهام بن‌رو متعلق به چند شرکت زیرمجموعه سایپاست که تا امروز به لحاظ فنی واگذاری این شرکت در قالب جوینت ونچر رنو و ایدرو به توافق نرسیدند به این شرکت دو محور پیشنهاد شد، یکی اینکه تا پایان سال جاری میلادی شرکت مشترک شکل گیرد همچنین پیشنهاد ایجاد مرکز مهندسی مشترک رنو و ایدرو که در این رابطه ۳منطقه شناسایی شده و مذاکرات نهایی درحال انجام است. او همچنین عنوان کرد: دو سایت دیگر برای تولید و همکاری مشترک به رنو پیشنهاد شده و یک پلتفرم کلاس A و 5 خودرو هم در کلاس B و B+ است که نهایی می‌شود. هر دو پلتفرم طراحی روز هستند و حدود یک ماه و نیم قبل در سایت مرکز مهندسی رنو در پاریس رونمایی شده‌اند.

 

ارسال نظر