روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۹۹

تعیین تکلیف 11 واحد معدنی

شاتا  وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نتایج هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان محیط زیست در این دوره برای بخش معدن مثبت بوده، گفت: تصمیمات مثبت اتخاذ شده در خصوص

11 واحد معدنی فاقد ارزیابی زیست محیطی تقدیم هیات وزیران شد. محمد شریعتمداری اظهار کرد: سازمان محیط زیست در صورت رعایت استانداردها از سوی معدنکاران و مکتشفان تقریبا هیچ محدودیت مهمی برای فعالیت‌های معدنی ندارد. او با بیان اینکه رعایت استانداردها برای ما نیز به عنوان متولیان صنعتی و معدنی کشور حایز اهمیت است، افزود: خوشبختانه در مورد 11واحد معدنی بلاتکلیف که بدون بررسی و ارزیابی آثار زیست محیطی در گذشته آغاز به کار کرده بودند مانند معدن کارخانه و سدباطله کنسانتره مس انجره، مجموعه کنسانتره گندله، مجتمع سنگ‌آهن سنگان واپال پارسیان و 10فعالیت صنعتی و معدنی دیگر تصمیمات مثبتی اتخاذ و تقدیم هیات وزیران شد.

تجارت صفر با عربستان

ایسنا  رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه ارتباط اقتصادی مستقیمی با عربستان نداریم. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: اکنون اگر کالایی به عربستان صادر شود بسیار جزیی و از طریق کشورهای واسطه است. او افزود: واردات کالا از عربستان نیز بر اساس همین شرایط و از طریق کشورهای واسطه انجام می‌شود البته ما هیچ‌گونه محدودیتی در کار با کشورهای همسایه قائل نیستیم و گاه کشورهای دیگر هستند که محدودیت‌هایی در این خصوص وضع می‌کنند. خسروتاج درباره تعرفه‌های گمرکی عربستان برای ایران توضیح داد: در گذشته برخی مواد پتروشیمی که در داخل تولید نمی‌شوند از طریق عربستان وارد می‌شد و اکنون نیز در زمینه صادرات این کشور در نظام تعرفه‌یی خود تغییر چندانی نداشته است. خسروتاج درباره صادرات به عراق نیز گفت: با توجه به اینکه این کشور تولید چندانی ندارد نظام تعرفه‌یی در آن به‌طور کلی پایین است، حال نیز اگر کالایی به عربستان صادر شده از طریق کشور واسطه و با تعرفه‌یی اندک بوده است.

 

شکایت از واردکنندگان خودرو زیاد شد

رییس شورای رقابت با اعلام اینکه به محض اثبات شرایط انحصاری به بازار خودروهای وارداتی ورود پیدا خواهیم کرد، گفت: فعلا متولی ساماندهی بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت است. رضا شیوا در خصوص بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی که در چند ماه اخیر با افزایش قیمت قابل توجهی همراه بوده است، اظهار کرد: متاسفانه عدم نظارت بر بازار خودروهای وارداتی باعث شده تا برخی از این شرایط سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش دهند به نحوی که خرید و فروش در این شرایط بی‌ضابطه شده است. او با اشاره به اینکه متولی اصلی ساماندهی بازار وزارت صنعت است، افزود: شورای رقابت در شرایط انحصاری به بازار خودروهای وارداتی ورود پیدا خواهد کرد.  رییس شورای رقابت با اعلام اینکه هنوز بررسی‌های شورا برای ورود به بازار خودروهای وارداتی نهایی نشده است، تصریح کرد: به محض نهایی شدن حتما برای ساماندهی این بازار، شورا اقدامات لازم را انجام خواهد داد. شیوا با اعلام اینکه شکایات از عملکرد واردکنندگان بسیار است، گفت: در حال حاضر با دستورالعمل وزارت صنعت فقط واردکنندگان دارای نمایندگی رسمی امکان واردات خودرو را خواهند داشت اما اگر بررسی‌ها نشان دهد بازار کشور در اختیار چند شرکت محدود قرار دارد، وضعیت متفاوت شده و شرایط انحصاری ایجاد می‌شود.

راه‌های کمک به صادرکنندگان

تسنیم  رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت: به جای افزایش تعرفه واردات کالای رسمی، بخش از درآمد حاصله از کشف کالاهای قاچاق را به مشوق‌های صادراتی اختصاص دهیم. محسن بهرامی‌ارض‌اقدس درباره افزایش تعرفه واردات کالا و تاثیرات آن بر کالاهای مصرفی مردم اظهار کرد: مالیات ارزش‌افزوده روی عموم کالاها غیر از کالاهای عمومی، معیشتی و کشاورزی دریافت می‌شود اما دریافت هر نوع مالیات از کالاهای مصرفی معیشتی، هزینه‌های سبد خانوار را به‌شدت بالا می‌برد. او افزود: اما درصورتی‌که بتوانیم میان دریافت عوارض ویژه از کالاهای وارداتی و پرداخت جوایز صادراتی پیوندی بزنیم، بحث دیگر و امری منطقی است اما باید ابعاد آن نیز بررسی شود. بهرامی‌ارض‌اقدس گفت: واردکنندگان رسمی ما در مسیری هستند که تمام حق‌وحقوق دولتی را پرداخت می‌کنند و وضع یک هزینه جدید به بازار واردات رسمی فاقد منطق است.

افت مبادلات تجاری «امریکا» با «ایران»

تسنیم  جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد، مبادلات تجاری این کشور با ایران در 10ماهه سال جاری میلادی افت 30 درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور در 10ماهه سال میلادی گذشته بالغ بر 230.3میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 159.7میلیون دلار کاهش یافته است. بر اساس این گزارش صادرات امریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا اکتبر امسال 109.8میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 28درصدی داشته است.

رفتار تبعیض‎آمیز عراقی‎ها با تجار ایرانی

تسنیم  رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه، عراق رفتار تبعیض‌آمیز برای واردات کالاهای ایرانی دارد، گفت: طرز رفتار عراق با تجار ایرانی در حوزه‌های حمل و نقل، گمرک و بانک متفاوت از کشوهای ترکیه و عربستان است. یحیی آل‌اسحاق در واکنش به اظهارات مقامات عراقی مبنی بر عدم تبعیض میان تاجران ایران و کشورهای عربی اظهار کرد: مشکلات تعرفه‌یی تجارت با عراق را به دو صورت می‌شود مورد توجه قرار داد، مشکلات تعرفه‌یی متفاوت برای ایران ظاهر قضیه است به طرز رفتار با ایران نیز باید توجه کرد.

 

ارسال نظر