منوی همکاری صنعتی با «بوداپست»

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۲۶
منوی همکاری صنعتی با «بوداپست»

تولید مشترک 1000 اتوبوس با همکاری مجارستانی‌ها

تعادل   

هیاتی تجاری از بوداپست مجارستان به سرپرستی وزیر اقتصاد این کشور میهمان پارلمان بخش خصوصی بودند. این کشور که عضو اتحادیه اروپا(IEU) است در دوران تحریم‌ها هیچگاه دیپلماسی خود را با ایران قطع نکرد و از سال 2015 این برای دومین بار است که یک هیات تجاری روانه ایران می‌کند. مجارستان پس از اصلاحات در سال 2010 اقتصاد ضعیفی داشت اما بنا به اظهارات وزیر اقتصادشان، آنها توانستند که پایه اقتصاد خود را مستحکم کرده و رشد اقتصادی‌شان را در مرز 4درصد ثابت نگه دارند. از این رو «می‌هایلی وارگا» در «همایش تجاری ایران- مجارستان» که روز گذشته با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در محل اتاق ایران برگزار شد به تشریح مدل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورشان پرداخت. مدلی که بخش خصوصی ایران می‌تواند از آن الگو‌برداری کند. به گفته او توجه دولتمردان مجارستانی به «انجام پروژه‌های صنعتی، جذب سرمایه خارجی، توجه زیرساخت‌ها و.. » موجب شد تا رشد صنعتی و به دنبال آن رشد اقتصادی این کشور رقم بخورد؛ به طوری که بیکاری در این کشور وجود ندارد و سازمان‌های بین‌المللی‌دهنده وام، مجارستان را کشور مناسب برای سرمایه‌گذاری اعلام می‌کنند. حال کشوری با این پتانسیل اقتصادی خواهان توسعه همکاری‌های مشترک با ایران در بین شرکای آسیایی‌اش است. اگرچه منوی علاقه‌مندی‌های آنها برای حضور در ایران وسیع است اما به گفته وزیر اقتصاد مجارستان، شرکت‌های تجاری مجارستانی علاوه بر مشارکت در زمینه «ماشین‌آلات صنعتی، محصولات غذایی تجهیزات پزشکی، انرژی و نفت» بیشتر تمایل دارند تا در زمینه‌ آب‌رسانی، تصفیه آب و فاضلاب هم شریک‌های تجاری برای خود بیابند. این مقام مجارستانی همچنین بر تمایل دولت این کشور به انجام سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد. در عین حال می‌توان مهم‌ترین دلیل حضور مجارستانی‌ها در جمع فعالان بخش خصوصی را همکاری در ساخت مشترک یک هزار اتوبوس در ایران عنوان کرد. از این رو مهم‌ترین خروجی این همایش، امضای 4 موافقت‌نامه همکاری‌ اقتصادی بین طرف‌های مجاری با شرکت‌های ایرانی در زمینه‌ «تولید نیروی برق حرارتی، وسایل نقلیه الکترونیکی، سیستم‌های الکتریکی سنجش در بخش راه‌ آهن و تامین هزار اتوبوس ایکاروس در ایران» بود.

 سیمای تجارت با مجارها

مجارستان را می‌توان یکی از شرکای جدی ایران در دوران پساتحریم برشمرد. از این رو این کشور پس از سال 2015 بار دیگر یک هیات تجاری با سرپرستی وزیر اقتصاد این کشور روانه تهران کرده تا با برخی از دولتمردان ایران و بخش خصوصی وارد فاز مذاکره شوند.  

حال روز گذشته شاهد برگزاری یک همایش تجاری بین فعالان اقتصادی ایران و مجارستان در محل اتاق ایران بودیم. در ابتدای نشست تجاری ایران و مجارستان، رییس اتاق بازرگانی ایران از مبادلات تجاری و تفاهمنامه‌هایی که میان ایران و مجار در سال 2015 رقم خورده است، سخن گفت. غلامحسن شافعی اظهار کرد: در سفر هیات تجاری مجارستان در سال 2015 به ایران که با همراهی نخست‌وزیر مجارستان انجام شد در مورد 5 زمینه همکاری ازجمله انرژی، نفت و گاز، مدیریت، تصفیه آب، داروسازی و بهداشت مذاکره شد. از این رو خوشحالیم که در اتاق ایران بار دیگر پس از سال 2015 که میزبان یک هیات بلندپایه تجاری از کشور مجارستان بودیم دوباره میزبان یک هیات تجاری دیگر هستیم. رییس اتاق ایران با بیان اینکه سوابق روابط تجاری دو کشور به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، گفت: البته روابط فرهنگی و قومی دو کشور پیشینه‌یی قدیمی‌تر دارد و انتظار می‌رود که این روابط دو جانبه همانند سال‌های گذشته احیا شود و فعالان اقتصادی بتوانند اقدام‌های قابل قبولی را در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک با این کشور رقم زنند. او به سفر سال 2015 هیات بلندپایه مجاری به ایران اشاره کرد و گفت: در سفر هیات تجاری مجارستان در سال 2015 به ایران که با همراهی نخست‌وزیر مجارستان انجام شد در مورد 5 زمینه همکاری صحبت‌هایی به‌ عمل آمد که اتاق بازرگانی ایران آماده همکاری مشترک با تجار دو کشور در یافتن شریک مناسب در زمینه‌های یاد شده، است.

شافعی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مشترک در انتقال دانش فنی برای طرف ایرانی حائز اهمیت است، گفت: علاوه ‌بر این شرکت‌های ایرانی تمایل زیادی به برای فعالیت مشترک در زمینه‌ فناوری اطلاعاتIT، خدمات فنی و مهندسی، آبیاری، تکنولوژی‌های محیط‌زیست، تولید محصولات گلخانه‌یی و... هستند و در این زمینه‌ها به دنبال یافتن شریک مجارستانی هستند. همچنین ما امیدواریم موضوع تولید مشترک با برند مشترک بین ایران و مجارستان در منطقه با توجه به اینکه ایران به یک بازار 450میلیون نفری دسترسی دارد، شکل بگیرد.

رییس اتاق ایران در محور دو سخنانش با بیان اینکه هیچ تجارتی بدون نقل و انتقال پول امکان‌پذیر و شکل گرفتنی نیست، اظهار کرد: امیدواریم دولتمردان طرفین در زمینه حل مسائل بانکی، گام‌های مهمی را بردارند؛ چراکه ما تمایل داریم یک هیات تجاری ایرانی به مجارستان برای شناسایی و آشنایی بیشتر با فرصت‌های تجاری بین دو کشور اعزام کنیم و بعد از شناسایی ظرفیت‌ها برای رقم خوردن و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک اقداماتی را در این راستا انجام دهیم.

 انتظار مجارستان از ایرانی‌ها

در مقابل؛ وزیر اقتصاد مجارستان از علاقه‌مندی کشورش برای احیای روابط میان این دو کشور سخن گفت. «می‌هایلی وارگا» خطاب به رییس اتاق ایران اظهار کرد که دولت مجارستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک در کشورش است و در زمینه صنایع ساختمانی و راهسازی و علاوه بر این از سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری حمایت می‌کند. او گفت: ایران به دلیل تاریخ باستانی و هنر با سابقه همواره مد نظر مجارستان بوده و ما افتخار می‌کنیم که امروز در این کشور حضور داریم و امیدواریم با امضای تفاهمنامه‌های مشترک بتوانیم، اقدام‌های قابل قبولی برای این کشور با ظرفیت بیش از 80 میلیون نفر رقم بزنیم. وزیر اقتصاد مجارستان به زمان قبل از تحریم‌های ایران میان 5 ابرقدرت جهانی اشاره کرد و افزود: برای ارتقای همکاری‌ تجاری بین دو کشور، مجارستان سفارت خود را در ایران به یک ساختمان بزرگ‌تر منتقل می‌کند. مجارستان در زمان تحریم هیچگاه دیپلماسی خود با ایران را قطع نکرد.

وزیر اقتصاد مجارستان محور دوم سخنانش به تشریح مدل توسعه اقتصادی این کشور پرداخت. او با بیان اینکه فراهم‌آوری امکانات تجارت نقش زیادی در رشد اقتصاد دارد، گفت: مجارستان پس از اصلاحات در سال 2010 اقتصاد ضعیفی داشت اما سعی کردیم اقتصادمان را تقویت کنیم و درحال حاضر در اتحادیه اروپا رشد اقتصاد 2درصد است اما رشد اقتصادی مجارستان با برگرفتن برخی اصول توانسته میزان 4درصد را رقم بزند.

«می‌هایلی وارگا» با بیان‌ اینکه کشورهای اروپای مرکزی که جمعیت آنها به 65 میلیون نفر می‌رسد، نسبت به کشورهای عضو IEU می‌توانند رشد اقتصادی بهتری داشته باشند، تصریح کرد: رشد صنعتی به رشد اقتصادی کمک می‌کند و به همین دلیل ما در مجارستان پروژه‌هایی را در زمینه‌هایی ازجمله الکترونیک، خودروسازی و تجهیزات جنگی تعریف کردیم که باعث فراهم‌آوری این رشد شده است. از سوی دیگر صنایع ساختمانی نیز از دیگر صنایعی است که مورد حمایت مجارهاست؛ چراکه توجه به امر صنعت ساختمان می‌تواند دیگر صنایع را به حرکت درآورد از این رو ما از ایرانی‌هایی که بتوانند در احیای صنعت ساختمان به ما خدماتی را ارائه دهند، استقبال خواهیم کرد.

 «وارگا» با بیان اینکه مجارستان از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند، افزود: درحال حاضر در کشور ما تقریبا نیروی بیکار وجود ندارد و در 10سال گذشته درصد بیکاری از 12درصد به 4درصد کاهش یافته است. وزیر اقتصاد مجارستان همچنین در ادامه با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی‌دهنده وام، مجارستان را به عنوان کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری اعلام کرده‌اند، گفت: میزان بدهی مجارستان در چند سال گذشته دایما درحال کاهش بوده است. دولت مجارستان در درجه اول در زمینه زیرساخت‌ها تمایل به فعالیت دارد و این امر بدان‌ معناست که توسعه راهسازی ازجمله راهسازی هوایی و ریلی برای ما حائز اهمیت است.

این دولتمرد مجارستانی به میزان رشد ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: مجارستان همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری در صنایع ساختمان و راه‌سازی از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند به طوری که در یک سال گذشته تعداد ساختمان‌ها 23درصد افزایش یافته است. او با بیان اینکه مجارستان عضو اتحادیه اروپا(IEU) است، گفت: بنابراین اگر فردی در این کشور در زمینه‌های اقتصادی فعالیت داشته باشد، می‌تواند با هر کشور دیگری که عضو IEU باشد، ارتباط تجاری داشته باشد و برای آن مرزی وجود ندارد. همچنین مجارستان از سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری و تحقیقات حمایت می‌کند و ما ایران را یکی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری خود در آسیا می‌دانیم.

وزیر اقتصاد مجارستان با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌ها مبادلات تجاری بین دو کشور به 0.1درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: البته روند اکنون رو به رشد است و در 2سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و مجارستان 2برابر شده و ما همچنان به دنبال تقویت روابط تجاری هستیم.

او با اشاره به حمایت مجارها در بازار ایران گفت: مجارستان در درجه اول در زمینه ماشین‌آلات صنعتی و محصولات غذایی می‌تواند در بازار ایران حضور داشته باشد ولی شرکت‌های تجاری مجارستانی تمایل دارند تا در زمینه‌ آب‌رسانی هم شریک‌های تجاری برای خود بیابند. به واقع مجارستان در زمینه آب‌رسانی، تصفیه آب و فاضلاب می‌تواند همکاری خوبی با ایران داشته باشد و امروز برای ساخت مشترک اتوبوس در ایران قراردادی را به امضا رساندیم.

این مقام مجارستانی همچنین به امضای یک قرارداد در رابطه با تجهیزات بهداشتی با حضور وزیر بهداشت ایران در روز جاری اشاره و بیان کرد: در رابطه با تجهیزات پزشکی، انرژی و نفت ما در کشور ایران حضور داریم و امیدواریم تا این همکاری‌ها گسترش بیشتری داشته باشد. کشور مجارستان در زمینه داروسازی بسیار پیشرفته است و تجار ما در جست‌وجوی شرکای تجاری برای تولید مشترک یا فروش در ایران هستند. حال این انتظار می‌رود که برای رشد و ارتقای همکاری‌ اقتصادی طرف‌های تجاری دو کشور بهتر یکدیگر را شناسایی کنند و به فکر ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک باشند.

 

ارسال نظر