رشد پرداخت تسهیلات به صنعت و معدن

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۴۷
رشد پرداخت تسهیلات به صنعت و معدن

شاتا  

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد 12درصدی پرداخت تسهیلات به حوزه صنعت و معدن در 7 ماهه امسال خبر داد.

محسن صالحی‌نیا گفت: در این مدت 95 هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور به این حوزه پرداخت شد که امیدواریم تا پایان سال به 150 هزار میلیارد تومان برسد.

به گفته او، براساس برنامه پیش‌بینی شده باید سهم صنعت و معدن و تجارت از تسهیلات بانکی به 40‌درصد می‌رسید در حالی که هم‌اکنون این رقم 30.5‌درصد است. صالحی‌نیا درباره وضعیت صادرات محصولات غیرنفتی در 8 ماهه امسال، ابراز کرد: در این مدت 8.5میلیون تن کالای صنعتی و معدنی به ارزش 28.5میلیارد دلار صادر کردیم که از نظر ارزش یک‌درصد و از نظر حجم 9 تا 10‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

صالحی‌نیا اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال باتوجه به برنامه‌های این وزارتخانه و رشد سرمایه‌گذاری‌ها افزایش صادرات نسبت به ابتدای سال در کشور را مشاهده کنیم. صالحی‌نیا تصریح کرد: در بخش واردات کالاهای صنعتی و معدنی نیز شاهد ارزش واردات غیرنفتی بیش از 32 میلیارد دلار با حجم 23.5میلیون تن بوده که عمدتا شامل قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌یی و ماشین‌آلات بوده است ولی با یکسری سیاست‌های تعدیلی می‌توان این واردات را کاهش و بخشی از آنها را در داخل تولید کرد.

او ادامه داد: در سه ماهه ابتدایی امسال نیز شاهد رشد کالاهای صادراتی ازجمله در صنعت 5.8درصد، معدن 3.6درصد، تجارت 8.8‌درصد و ترانزیت جاده‌یی 8.4‌درصد بوده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال روند رشد ادامه یابد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره سیاست‌های این وزارتخانه برای حمایت از صادرات گفت: در سه محور باید از صادرات حمایت کرد که نخستین محور گسترش و حمایت از تولید رقابتی و صادرات‌گراست.

صالحی‌نیا دومین محور را کاهش هزینه‌های مربوط به واحدهای صادرات‌گرا اعلام و اضافه کرد: سومین محور، تقویت سیاست‌های دیپلماسی کشور در مواردی همچون تامین اعتبار خریدار و فروشنده و توافقنامه‌های تجاری دوجانبه برای حمایت از کالاهای صادراتی و باز شدن مسیر دریافت و پرداخت بین بانک‌های داخل و خارج کشور است.

او لازمه استمرار تولید را تولید صادرات‌گرا و رقابتی دانست و گفت: براساس دستورالعمل صادر شده ازسوی وزیر صنعت به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نباید از واحدهای تولیدی دارای مشکل عبور کرده و باید تا حد ممکن مشکلات آنها رفع شود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود 7 هزار و 200 ردیف تعرفه در کشور اشاره کرد و افزود: امسال درباره سه هزار و 200 ردیف تعرفه کالا برای حمایت از تولید داخلی، واردات آنها با ارز مبادله‌یی ممنوع شده که امیدواریم این تعداد تا پایان سال به چهار هزار مورد برسد.

صالحی‌نیا با بیان اینکه پایش واردات و مدیریت آن می‌تواند کمک بسیار خوبی به تولید و صادرات کند، یادآور شد: به‌عنوان نمونه در تولید عمده محصولات غذایی رشد کرده‌ایم و حتما با پایش واردات و مدیریت کردن این بخش می‌توانیم این رشد را تداوم دهیم.

او همچنین بخش‌هایی را که هنوز چارچوب مشخصی ندارد تسهیلات نوسازی و بازسازی و استفاده از تکنولوژی در واحد‌های تولیدی اعلام کرد و گفت: امیدواریم در این بخش نیز با همکاری بانک‌ها و واحدهای دولتی چارچوب معینی تعریف کنیم.

 

ارسال نظر