کاهش دمای صادرات در پاییز

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۸۵
کاهش دمای صادرات در پاییز

«واقعی نبودن نرخ ارز و مناقشات سیاسی» 2 علت افت صادرات ایران به‌شمار می‌رود

گروه تجارت  

 50 مقصد عمده صادراتی ایران در 8 ماه منتهی به آبان سال 1396 منتشر شد که براساس آمارها، کشورهای«چین، عراق، امارات متحده عربی، کره جنوبی، افغانستان، هند، ترکیه، پاکستان، تایلند و عمان» جزو 10مقصد نخست صادراتی ایران در این بازه زمانی به شمار می‌روند. آمارها گویای این است که صادرکنندگان ایرانی در این بازه زمانی 77میلیون و 727هزار تن کالا به ارزش 28میلیارد و 50 میلیون دلار روانه بازارهای این 50 کشور هدف کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افت صادرات از نظر وزنی و ارزشی در این بازه زمانی هستیم.

تحلیل‌ها حاکی از این است که کاهش صادرات به 3کشور«ترکیه، امارات متحده عربی و ژاپن» دلیل اصلی افت صادرات بدون نفت خام ایران در این بازه زمانی است. به‌گفته صاحبنظران از آنجا که «امارات متحده عربی» دروازه صادرات به سایر کشورها محسوب می‌شود از این ‌رو با توجه به مناقشات سیاسی عربستان با ایران، این کشور نقش پررنگی در روند کاهشی صادرات ایران دارد. اما از آن سو برخی از صادرکنندگان نیز در گفت‌وگو با «تعادل»، «واقعی نبودن نرخ ارز و مناقشات سیاسی در سطح منطقه» را دو علت عمده افت صادرات ایران در سال جاری عنوان می‌کنند.

 به گفته آنها دولتی‌ها قصد داشتند با تزریق دلارهای نفتی، نرخ ارز را ثابت نگه دارند که اتخاذ این نوع سیاست‌های اشتباه، کاهش تراز تجاری را رقم زد که ادامه این روند در نهایت ضربه مهلکی به صادرات ایران خواهد زد.

 10 مقصد صادراتی ایران

براساس آمار منتشر شده از سوی اتاق تهران، کشور چین همچنان در سکوی نخست صادراتی ایران قرار داد. به طوری که توانسته در 8 ماه منتهی به آبان سال 96 معادل 21میلیون و 608 هزار تن به ارزش 5 میلیارد و 748میلیون دلار کالا از ایران وارد کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی با رشد اما به لحاظ وزنی با افت مواجه بوده است.

دومین مقصد صادراتی ایران، «عراق»  است که مطابق آمارها، تجار ایرانی در این بازه زمانی توانسته‌اند 8 میلیون و484هزار تن کالا به ارزش 4میلیارد و351میلیون دلار کالا روانه بازارهای عراق کنند. اگرچه براساس آمارها میزان صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی با افت مواجه بوده اما از نظر ارزشی رشد را تجربه کرده است.

«امارات متحده عربی» سومین مقصد صادراتی ایران است که در 8 ماه منتهی به آبان سال 96 تجار ایرانی 11میلیون و213هزار تن کالا به ارزش 3میلیارد و 893 میلیون دلار روانه بازارهای این کشور کردند. آمارها گویای این است که صادرات ایران به «امارات متحده عربی» نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت روبه‌رو بوده است.  همچنین براساس آمار منتشر شده «کره جنوبی» دیگر مقصد صادراتی ایران در همین مدت به شمار می‌رود که مطابق آمارها 6 میلیون و 652 هزار تن کالا به ارزش 2میلیارد و 747میلیون دلار روانه بازار این کشور شده که هم از نظر ارزشی و هم به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال 1395 رشد را تجربه کرده است.

«افغانستان» پنجمین مقصد صادراتی ایران در 8 ماه منتهی به آبان 96 محسوب می‌شود که براساس آمارها 3میلیون و 986هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 849 میلیون دلار روانه این کشور شده است. آمارها حاکی از این است که صادرات ایران به «افغانستان» از نظر ارزشی و به لحاظ وزنی با رشد مواجه شده است.

از دیگر شرکای تجاری ایران که توانسته است در این بازه زمانی 6 میلیون و 532 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و782میلیون دلار از ایران وار کند، تجاری هندی هستند. البته آمارها گویای این است که صادرات ایران به هند نسبت به مدت مشابه سال 95 به لحاظ وزنی رشد را تجربه کرده اما از نظر ارزشی با افت روبه‌رو بوده است.

«ترکیه» هفتمین مقصد صادراتی ایران به شمار می‌رود که براساس آمارها، تجار این کشور 3میلیون و 735هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 412میلیون دلار از ایران واردات انجام داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی و وزنی افت را تجربه کرده است.  از سوی دیگر کارنامه صادراتی ایران حاکی از این است که صادرکنندگان ایرانی در 8 ماه منتهی به آبان سال 1396 معادل یک میلیون و 310هزار تن کالا به ارزش 544 میلیون دلار روانه بازارهای «پاکستان» کرده‌اند. آمارها حکایت از رشد صادراتی ایران به این کشور هم از نظر وزنی و هم ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.  از دیگر مقاصد عمده صادراتی ایران در این بازه زمانی کشور «تایلند» است که در همین بازه زمانی تجار این کشور به میزان 993هزار تن کالا به ارزش 383میلیون دلار از ایران وارد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد صادرات هم از نظر وزنی و هم ارزشی به تایلند هستیم.

مطابق آمارها دهمین مقصد صادراتی ایران، کشور «عمان» است که صادرکنندگان ایرانی در 8 ماه منتهی به آبان سال 1396 یک میلیون و234هزار تن کالا به ارزش 368میلیون دلار روانه بازارهای این کشور کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی افزایش و از نظر ارزشی با افت مواجه شده است.

 15 قلم عمده صادراتی

از سویی جزییات 15قلم صادراتی ایران در 8 ماه منتهی به آبان سال 96 که از سوی اتاق تهران انتشار یافته، نشان می‌دهد که میزان صادرات 15قلم صادراتی از نظر وزنی 44میلیون و123هزار تن به ارزش 12میلیارد و 865 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم از نظر وزنی و هم ارزشی افت را تجربه کرده‌اند. جزییات آماری گویای این است که میزان صادرات «میعانات گازی» 4میلیارد و 586 میلیون دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افت صادراتی این محصول هستیم.

«پرویان مایع شده نیز در ظروف یک هزار در سانتی‌متر مکعب و بیشتر» 897 میلیون دلار عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد صادراتی این محصول هستیم.

از دیگر اقلام صادراتی در 8 ماه منتهی به آبان سال 96 می‌توان به «سایر روغن‌های سبک و فرآوردهای به جز بنزین» اشاره کرد، سهم آن از صادرات ایران 764میلیون دلار بوده است. از دیگر اقلام صادراتی ایران در این بازه زمانی«متانول» با ارزش 752میلیون دلار است.

 «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94درصد به جز نوع پودری، سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن بیشتر از 40درصد به هم فشرده، بوتان مایع شده در ظروق یک هزار در سانتی‌متر مکعب و بیشتر، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج دارای کمتر از 25درصد کربن، اتیلن گلیکول و اهن و فولاد غیرممزوج به اشکال ابتدایی(غیر از شمش)» از دیگر اقلام صادراتی ایران در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری به شمار می‌روند که از نظر ارزشی با رشد مواجه بودند. این درحالی است که اقلامی چون«میعانات گازی، سایر روغن‌های سبک و فرآوردهای به جز بنزین، اتیلن گلیکول، پسته‌ها با پوست تازه یا خشک، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار در سانتی‌متر مکعب و بیشتر، سایر گازهای نفتی و هیدورکربورهای گازی شکل مایع شده و اوره به صورت محلول در آب» در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت صادرات مواجه شده‌اند.

 

ارسال نظر