اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۲۸

ارسال فهرست ممنوعه‌های وارداتی

صدا و سیما  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فهرست ممنوعیت واردات بالغ‌بر 690 قلم کالا را تقدیم هیات وزیران کرده‌ایم، تا با مصوبه دولت بتوانیم حمایت بیشتری از تولید داخلی به وسیله تعرفه داشته باشیم. محمد شریعتمداری در مورد نشست مشترک با فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه سوالات تخصصی مختلفی را مطرح کردند که پاسخگویی به برخی از آنها به جلسات دیگر موکول شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها پاسخ‌های لازم به نمایندگان داده شد، گفت: یکی از مهم‌ترین این موارد دغدغه جدی نمایندگان در مورد موضوع مدیریت بر واردات بود که به ماده 22 قانون دایمی کردن برخی مفاد قوانین برنامه سنواتی که در آنجا دولت تنها مجاز است، با وضع تعرفه با واردات مقابله کند و ممنوعیت واردات از اختیارات دولت نیست، اشاره شد. او با اشاره به اینکه امیدواریم در اصلاحات بعدی مجلس شورای اسلامی در مورد اختیارات دولت در زمینه ممنوعیت واردات در این زمینه اقدام کند، افزود: تا زمانی که این اصلاحات انجام شود با استفاده از تعرفه حداکثر تلاش می‌کنیم، در مورد برخی کالاها که تولید داخلی دارند محدودیت‌هایی اعمال شود.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه دیگر موضوع مطرح شده در مورد توجه بیشتر به معادن بود که در این جلسه تهیه نقشه راه چهار ساله توسعه معدنی کشور را تشریح کردیم تا نمایندگان مردم در مجلس در جریان این مساله قرار بگیرند و این نقشه‌راه را به کمیسیون‌ها ارائه کرده‌ایم، تا نمایندگان نظرات خود را انتقال دهند، عنوان کرد: توضیحی درباره تهیه سند استراتژی توسعه صنعت ایران و مسیر طی شده برای رسیدن به آن ارائه شد. او با بیان اینکه در خصوص توسعه شهرک‌های صنعتی و نقش سازمان‌های توسعه‌یی مانند ایدرو در توسعه مناطق محروم و روستایی نمایندگان دغدغه داشتند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های دولت دوازدهم در این زمینه در جلسات آینده برای نمایندگان تشریح می‌شود.

واردات برنج متوقف شد

فارس  در پی نامه حجتی وزیر جهاد کشاورزی واردات برنج متوقف شد. رییس سازمان توسعه تجارت گفت: وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌یی به علت واردات بیش از نیاز برنج در سال جاری و با توجه به اختیارات قانونی تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری کرد. مجتبی خسروتاج در مورد علت بسته بودن سایت ثبت‌سفارش واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی طی نامه‌یی اعلام کرده است به دلیل واردات بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماه نخست سال جاری تا اطلاع ثانوی از ثبت‌سفارش واردات برنج جلوگیری شود.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که طی این مدت بیش از نیاز وارداتی به کشور برنج وارد شده و بازار داخلی نیز در رکود به سر می‌برد بنابراین فعلا از ثبت‌سفارش واردات برنج جلوگیری می‌شود. او اظهار کرد: بدیهی است برنج‌های وارداتی قبلی به گمرکات که با رعایت مقررات وارد شده باشد، می‌تواند ترخیص شود.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

تسنیم  در نشست فرصت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری در ایران جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در 7 منطقه آزاد اقتصادی ایران مشخص شد. بر این اساس در 4 سال گذشته 800 میلیون دلار و میانگین سالانه 200میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد محقق شده است. همچنین مسوولان حاضر در مناطق آزاد در این نشست از انعقاد 4.5 میلیارد دلار تفاهمنامه برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی به این مناطق خبر دادند که به نظر می‌رسد طی سال‌های آتی بخش‌هایی از منابع سرمایه‌گذاری‌های مندرج در این تفاهمنامه‌ها وارد مناطق آزاد شود.

محدوده‌های معدنی برای سرمایه‌گذاری

ایرنا  معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از اعلان آگهی 15 محدوده جدید معدنی در پهنه‌یی به وسعت 5هزار کیلومترمربع برای جذب سرمایه‌گذار ایرانی یا بین‌المللی خبر داد.

مهدی کرباسیان افزود: تا یک ماه آینده با همکاری سازمان زمین‌شناسی نقشه یک‌صد هزارم معدنی کشور چاپ شده و در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی قرار خواهد گرفت تا بتوانند با اطلاعات کامل نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند. به گفته این مقام مسوول در پهنه 250هزار کیلومترمربعی که کار اکتشاف آغاز شده، اکنون 400محدوده معدنی مشخص شده و روز گذشته نیز 15 محدوده از میان آنها در پهنه‌یی 5هزار کیلومترمربعی برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی، خارجی یا سرمایه‌گذاری مشترک آگهی شده است.

او در خصوص مشوق‌های دولتی برای جلب و جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران افزود: ایمیدرو هزینه‌هایی را که در موضوع اکتشاف داشته است، از سرمایه‌گذاران دریافت نمی‌کند و همچنین بخش خصوصی می‌تواند آنچه به عنوان سهم 20درصدی ایمیدرو مطرح است پس از دریافت پروانه اکتشاف در بلندمدت خریداری کرده و مالک 100درصدی معادن شود.

کرباسیان با اشاره به روند رو به رشد حرکت‌های اکتشاف معدن در یک سال و نیم گذشته از برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگروهی مشترک بین ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی برای هماهنگی‌های بیشتر در این زمینه خبر داد.

 

ارسال نظر