روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۵۲

برنامه دولتی‌ها برای لوازم خانگی

ایرنا     وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش دولت این است که حمایت تعرفه‌یی از صنایع داخلی، هدفمند و تضمین‌کننده رقابت باشد تا تولیدکنندگان همواره خود را در فضای رقابتی احساس کنند. محمد شریعتمداری درباره برنامه وزارت صنعت برای مقابله با قاچاق کالا و حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: در حوزه قاچاق کالا باید مرزها بیشتر کنترل شوند که در دولت دوازدهم با استحکام بیشتر و با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی دنبال می‌شود. او اضافه کرد: وقتی دولت برای حمایت از تولید داخلی، تعرفه واردات را افزایش می‌دهد، مشکل این است که اگر مرزها به طور کامل کنترل نشوند، این کالاها به صورت قاچاق و با تعرفه صفر وارد کشور می‌شوند. ما به سیاست حمایت تعرفه‌یی از تولید داخل ادامه می‌دهیم و به دنبال کنترل کامل مرزهای کشور نیز هستیم. شریعتمداری تاکید کرد: سیاست حمایت تعرفه‌یی نیز به گونه‌یی نیست که عنصر رقابت حذف شود که در این صورت صنعت ما صنعت مرده‌یی خواهد بود. صنعت زنده و پویا صنعتی است که بتواند با رقیب هماوردی کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هدف دولت دوازدهم که در حقیقت ادامه سیاست دولت یازدهم است، توسعه صنایع لوازم خانگی است که هم‌اکنون 0.7درصد تولید ناخالص داخلی کشور ناشی از آن است. این سیاست به ویژه در برنامه‌ریزی‌های مناطق آزاد صنعتی و تجاری کشور قرار دارد. از سوی دیگر دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه محصولات لوازم خانگی همچون کولر آبی، بخاری گازی، آبگرمکن، اجاق گاز، چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی به دیگر کشورها صادر می‌شوند، گفت: صادرات لوازم خانگی با کیفیت سالانه بیش از 300میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد. حبیب‌الله انصاری افزود: گردش مالی تولید لوازم خانگی در کشور 8 میلیارد دلار است و 75درصد انواع لوازم خانگی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

ابهامات گشایش ثبت سفارش خودرو

فارس     مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سازوکار جدید واردات خودرو در دولت درحال بررسی است، گفت: زمان دقیق باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو را دولت اعلام می‌کند. علی علی‌آبادی‌فراهانی در مورد زمان باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو اظهار کرد: سازوکار جدید نحوه واردات و ثبت سفارش واردات خودرو در هیات دولت درحال بررسی است و هیات دولت پس از بررسی سازوکار جدید در مورد زمان باز شدن سایت ثبث سفارش واردات خودرو تصمیم‌گیری می‌کند. او افزود: فعلا هیچ زمان دقیقی برای باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو اعلام نشده و اخبار منتشر شده در این رابطه گمانه‌زنی است.

چالش‌های نظام قیمت‌گذاری

تسنیم     معاون سابق وزارت صنعت و معدن با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به نظام قیمت‌گذاری است، گفت: به دلیل اینکه ساماندهی مناسبی برای این نظام وجود ندارد، فعالان اقتصادی نمی‌توانند وارد امر تولید، واردات و صادرات شوند. محمود دودانگه اظهار کرد: موضوع تولید و اشتغال مساله مهمی در کشور ماست و در چارچوب سیاست‌های کلان ابلاغی در راستای اقتصاد مقاومتی توجه به تولید و صادرات موضوع کلیدی است. او افزود: ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در واقع مربوط به نظام قیمت‌گذاری در عرصه‌های مختلف می‌شود به دلیل اینکه ساماندهی مناسبی برای این نظام وجود ندارد، فعالان اقتصادی نمی‌توانند وارد امر تولید واردات و صادرات شوند. دودانگه تصریح کرد: بسیاری از موضوعاتی که در اقتصاد مطرح است با نظام قیمت‌گذاری کارآمد ارتباط مستقیم دارد زیرا قیمت‌ها علامت‌هایی هستند که مصرف‌کننده را تشویق می‌کنند تا در رابطه با مصرف کالا تصمیم‌گیری کنند.

معرفی کالاهای ایرانی به بازار جهانی

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران(GS1 ایران) وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از امکان ثبت اطلاعات کالاهای ایرانی در بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات معتبر و مطمئن محصولات در دنیا GS1 Cloud  خبر داد. به گزارش روابط عمومی این مرکز بهزاد عمرانی گفت: امروزه بیش از یک میلیون شرکت، محصولات خود را با کد GTIN که به عنوان فراگیرترین کد شناسایی محصولات در جهان پذیرفته شده، معرفی می‌کنند و روزانه بیش از 6میلیارد تراکنش تجاری براساس این کد در عمده‌فروشی‌ها، خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌یی دنیا انجام می‌شود. او با بیان اینکه با استفاده از همین شناسه می‌توان سیستم‌های ارزش‌افزوده دیگری در حوزه‌های خرده‌فروشی، عمده‌فروشی، تامین، پخش و توزیع کالا و نیز تجارت الکترونیکی ایجاد کرد، گفت: در واقع GS1 Cloud یک سامانه بین‌المللی استاندارد و قابل اطمینان محصولات است که بر‌اساس اطلاعات صحیح، موثق و اصیلی که در خود دارد، جعل اطلاعات را به حداقل رسانده و خدمات متعددی را در بستر B2B و B2C به کلیه ذی‌نفعان زنجیره‌های عرضه، تامین و تقاضا ارائه می‌دهد.

تاثیر افت لیر در تجارت «ایران- ترکیه»

ایسنا    رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه معتقد است، افت ارزش لیر تاثیر چندانی بر تجارت و سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه نگذاشته است اما در بلندمدت می‌تواند باعث افزایش سفر گردشگران به ترکیه شود. رضا کامی گفت: نمی‌توان گفت که در مدت اخیر لیر افت قابل ملاحظه‌یی داشته اما نسبت به مدت مشابه سال قبل مقداری افت داشته است. او ادامه داد: در مقابل واحد پول ما هم تغییر داشته و افت کرده است. یعنی با توجه به اینکه هم ریال ما و هم لیر ترکیه دچار نوساناتی شده است به نظر نمی‌رسد که چندان در تجارت ایران و ترکیه تاثیر منفی داشته باشد. کامی افزود: در نتیجه همان شرایط عادی قبلی حفظ می‌شود و وضعیت تجارتمان به صورت متعادل ادامه پیدا خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک سطح روابط تجاری به این دلیل با کاهش روبه‌رو یا با جهش قابل ملاحظه‌یی همراه شود.

 

ارسال نظر