اجبار در اجرای مصوبه «افزایش قیمت نان» صحت ندارد

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۵۰

اصناف   

بررسی‌ها حاکی از این است که قیمت نان یارانه‌یی از سال 1393 هیچ افزایش قیمتی نداشته است. در حالی که عوامل تاثیرگذار زیادی همچون دستمزدها، نرخ حامل‌های انرژی و … در افزایش قیمت کالا و خدمات موثر هستند. حالا به گفته دست‌اندرکاران ستاد تنظیم بازار حداقل افزایش در قیمت نان لحاظ شده و قیمت نان قرار است در تهران به صورت 15 درصد افزایش یابد. بر این اساس از روز دوشنبه مصوبه ستاد تنظیم بازار نان بربری 7هزار و 500 ریال، نان سنگک 9هزار و 200ریال، نان تافتون سنتی 4هزار و 600ریال و نان لواش و تافتون گردان 2هزار و 415ریال عرضه می‌شود. در همین حال رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه حداقل افزایش قیمت نان لحاظ شده است، گفت: افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در تهران با تعیین وزن چانه نان از طریق اتاق اصناف ایران اعمال می‌شود. علی فاضلی با رد هرگونه زمان در تاریخ اجرای مصوبه افزایش قیمت نان در سطح کشور و واگذاری این تصمیم به عهده استاندار هر استان به تسنیم می‌گوید: اینکه این موضوع امروز اعلام شود، یا فردا و حتی هفته آینده، دغدغه اصلی ما نیست و ما به دنبال کار کارشناسی در دیگر ابعاد چون کنترل و نظارت و همچنین کیفیت نان و رضایتمندی مصرف‌کننده هستیم. او درباره افزایش قیمت نان تا میزان 15درصد در استان‌های مختلف اظهار می‌کند: افزایش 15درصدی قیمت نان در تهران با تعیین وزن چانه نان از طریق اتاق اصناف ایران اعمال می‌شود و در دیگر استان‌ها از طریق استانداردها اعمال خواهد شد. برای عملی کردن این تصمیم ابتدا باید فرآیند طی می‌شد؛ ابلاغیه به دست ما می‌رسید که این اتفاق افتاد و با اقدامات کارشناسی ‌‌که روی این موضوع انجام می‌شود به زودی اعلام خواهد شد.

او در ادامه به انتظارات مصرف‌کننده و نهادهای بازرسی از اتحادیه‌های صنفی اشاره می‌کند و می‌گوید: حداقل شرایط فعلی باید لحاظ شود، اما وزن تغییر خواهد کرد و بیشتر روی بهبود و کیفیت تولید نان و بحث کاهش ضایعات تاکید داریم. تمام تلاش ما بر این است تا افزایش قیمت روی کیفیت تاثیر بگذارد و این اتفاق باید مشهود باشد. فاضلی با رد هرگونه محدودیت و اعمال فشار در سرعت دادن به این پروسه و عملی شدن این مصوبه گفت: به هیچ‌وجه چنین موضوعی صحت ندارد و هیچ اجباری در اجرایی شدن این مصوبه از اول آذرماه، یا پایان آبان‌ماه وجود نداشته است. به عنوان عضوی از ستاد و رییس اتاق اصناف هرگز تاکیدی بر اجرای این طرح از تاریخی خاص را نشنیده‌ام. رییس اتاق ایران درباره زمان اجرایی شدن این طرح در استان‌های مختلف گفت: از زمان ابلاغ، استانداران می‌توانند طرح را اجرایی کنند که 10روز از آن می‌گذرد، اما فرآیند و آمادگی بستر توسط اتحادیه‌های صنفی هم باید فراهم می‌شد. بنابراین بحث اجرا ممکن است در استان تهران از شنبه و در استان دیگری 10روز دیگر باشد؛ در واقع محدودیتی در تعیین زمان وجود ندارد.  از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری نانوایان سنتی اظهار می‌کند که طرح افزایش قیمت نان از امروز در تهران و با یک تا دو روز تاخیر در استان‌ها و شهرستان‌های کشور اجرایی می‌شود. قاسم زراعتکار افزود: اجرای طرح افزایش قیمت نان در تهران به اتاق اصناف ایران واگذار شده و از امروز در تهران به اجرا در می‌آید. افزایش قیمت در استان‌ها نیز با اعلام استانداری‌ها و فرمانداری‌ها با یک تا دو روز تاخیر اجرایی خواهد شد.

او تصریح می‌کند که نانوایان نرخ‌های مصوب را رعایت کرده و با کیفیتی مناسب نان مصرفی مردم را عرضه کنند تا طبق دستور وزیر، موضوع یکسان‌سازی آرد اجرا شود. او درباره وزن چانه نان اظهار کرد که وزن چانه هر نوع نان مشخص شده و همزمان با نرخ‌های جدید باید اعمال شود. او درباره رفع مشکل برگشت پول خرد به مردم نیز تصریح می‌کند که در شرایط فعلی نرخ‌ها چنین تعیین شده و نانوایان برای رفع مشکل برگشت پول می‌توانند مابقی پول خرد را نان تکه‌یی بدهند.

 اعزام نانوایان به فرانسه

در عین حال رییس آکادمی باگت فرانسه با اعلام اینکه ۱۰نفر از نانوایان ایرانی برای آموزش به فرانسه اعزام می‌شوند، گفت: قیمت هر ۲۰۰گرم نان در فرانسه یک دلار است. امانوئل تتیس افزود: با مشاهده تجهیزات و تولیدات نان در ایران به صورت شگفت تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم، چراکه این نوع پخت در ایران که به سنت‌های آن نیز برمی‌گردد سبک و سیاقی است که کماکان در حال جلو رفتن است و امیدواریم که ما نیز بتوانیم برای حفظ آن کمک کنیم، این در حالی است که در کشور فرانسه نیز به میزان خیلی کمی دورریز وجود دارد و نانوایان از طریق مختلفی توانسته‌اند میزان دورریز نان را کاهش دهند.

 

ارسال نظر