شرایط جدید عراقی‌ها برای مبادلات مرزی با ایران

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۳۲

گمرک عراق در مرز شلمچه، ابلاغیه‌یی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی کالاها از جمهوری اسلامی ایران به عراق و همچنین شرایطی برای ورود خودروهای عبوری و انتقال اثاثیه منزل همراه کارکنان سفارت و صاحبان درجات علمی به این کشور صادر کرده که از سوی گمرک ایران نیز برای اجرا و پیگیری ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در ابلاغیه تنظیم ‌شده بر اساس شرایط اعلامی گمرک عراق، صادرات کالاهای «انگور»، «خرما»، «انبه»، «نارگیل»، «پاجوش نخل»، «دنبه گوسفند» و «ذرت» از ایران به عراق ممنوع است. گمرک عراق همچنین اعلام کرده است از کلیه خودروهای مسافری عبوری از مرز جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق، معادل 20درصد ارزش خودرو ودیعه دریافت می‌کند. بر اساس این ابلاغیه، ورود اثاثیه منزل همراه کارکنان سفارت و صاحبان درجات علمی، اعم از ایرانی و عراقی به کشور عراق، فقط با مجوز رسمی از سفارت یا کنسولگری این کشور در ایران مجاز است.

در این زمینه رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: به نظر می‌رسد، عربستان برای افزایش سهم خود در بازار عراق خیز بلند برداشته است.

 ابراهیم رضا‌زاده در ارتباط با اقدام اخیر عراق مبنی بر افزایش ۴۰درصدی تعرفه گمرکی لبنیات ایران اظهار کرد: در عراق قانونی مبنی بر حمایت از تولیدکننده وجود دارد که براساس آن کارخانه‌های این کشور در هر زمینه به خودکفایی برسند، می‌توانند از دولت درخواست کنند که واردات آن کالا ممنوع شود. او ادامه داد: بر این اساس دولت عراق به شرط آنکه توقف واردات کالاها تاثیری روی قیمت مصرف‌کننده نگذارد، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. رایزن تجاری سابق ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که به‌نظر می‌رسد، موضوع افزایش تعرفه‌های گمرکی تنها به ایران محدود شده و این نوع سخت‌گیری‌ها در ارتباط با کشورهای دیگری مانند کشورهای عربی یا ترکیه و سایر کشورها لحاظ نمی‌شود، گفت: در سال ۲۰۱۷ عراق این‌گونه اعلام کرد توافقنامه‌یی که با کشورهای عربی داشته و به موجب آن تعرفه گمرکی از این کشورها دریافت نمی‌شد را تعلیق کرده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد که از این کشورها هم تعرفه گمرکی دریافت می‌شود مگر آنکه در این زمینه توافقات جدیدی میان کشورها انجام شده و رسانه‌یی نشده باشد.

رضا‌زاده همچنین اظهار کرد: حتی این احتمال وجود دارد که عراق برای توانمندسازی شرکت‌های این کشور برای چند سال حتی به قیمت افزایش بهای لبنیات بحث واردات آن را محدود کرده باشد. رییس میز عراق سازمان توسعه تجارت درباره اینکه آیا ممکن است در این زمینه ردپای عربستان وجود داشته و از سوی عربستان، عراق تشویق به سختگیری درباره ایران شده باشد، گفت: پیش از این هم در بخش لبنیات بخش قابل توجهی از بازار عراق در دست عربستان بود و به خصوص در حوزه شیر بیشترین صادرات به عراق را عربستان داشت. همچنین بخشی از این بازار نیز در دست کویت بود. او ادامه داد: اما چندی پیش در اواخر مهرماه و اوایل آبان‌ماه نمایشگاهی در کشور عراق برپا بود که در این نمایشگاه شاهد بودیم کشور عربستان حضوری جدی داشته و شاید حدود

۶۰ شرکت عرب در این نمایشگاه حضور داشتند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد، عربستان خیز بلندی برای به دست آوردن بازار عراق برداشته است.

 

ارسال نظر