لابی بلژیک با واشنگتن به‌نفع ایران

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۸۸
لابی بلژیک با واشنگتن به‌نفع ایران

گروه تجارت  

روز گذشته بلژیکی‌ها میهمان طبقه دهم اتاق ایران بودند. مهم‌ترین پپام حضور هیات اقتصادی بلژیکی در خانه بخش خصوصی، تمایل فعالان اقتصادی این کشور برای همکاری با ایران بود. «افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور، برقراری روابط بانکی، تسهیل صدور ویزا» مهم‌ترین محور مذاکرات رییس پارلمان بخش خصوصی با مقامات بلژیکی بود. از آن‌سو سفیر بلژیک در ایران در این نشست از لابی‌ گسترده با واشنگتن و پارتنرهای مختلف برای حفاظت از توافق هسته‌یی ایران خبر داد.

اگرچه به گفته این مقام بلژیکی، این امکان وجود دارد که فشارهای فرامنطقه‌یی زیادی به اتحادیه اروپا وارد شود، اما اروپا در حال تمهید راه‌هایی است که از منافع شرکت‌های خود در ایران محافظت کند. از سوی دیگر یکی از ماموریت‌های هیات تجاری این کشور قبل از ترک ایران را می‌توان «امضای قرارداد دوجانبه سرمایه‌گذاری بین دو کشور» عنوان کرد، چراکه بنا به اظهارات «فرانسوا دله» قراردادها و موافقتنامه‌هایی بین ایران و بلژیک امضا شده که باید اجرایی شود و همچنین بلژیک به فکر امضای قراردادهای جدید با ایران است. «تسهیل روابط بانکی با ایران» از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد اشاره قرار گرفت. سفر بلژیک در ایران بر این باور بود که در این زمینه باید ضمانتنامه‌هایی در سطح دولتی و کشوری صادر شود تا شرکت‌های بلژیکی در ایران بتوانند، فعالیت‌های خودشان را با وجود این مشکلات ادامه دهند، اما او در عین حال بر این موضوع نیز تاکید کرد که نمی‌توان بانک‌ها را به درپیش گرفتن رویه‌یی اجبار کرد، به هر حال آنها ریسک‌های خودشان را دارند. در مقابل غلامحسین شافعی، مبنای اصلی حرکت فعالان اقتصادی دو کشور را موضوع مناسبات بانکی و بیمه‌یی دانست و عنوان کرد: برخی بانک‌های ایرانی برای راه‌اندازی شعب خود در کشور بلژیک اعلام آمادگی کرده‌اند که این کار می‌تواند بخشی از مشکلات بانکی دو کشور را حل کند و ما امیدواریم بلژیک در این زمینه اقدامات جدی‌تری داشته باشد.

 پیش‌شرط افزایش تبادلات تجاری

براساس آمارها سطح مبادلات تجاری ایران و بلژیک قبل از تحریم بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار در سال می‌رسید، اما طی سال‌های تحریم این رقم به ۴۰۰میلیون دلار در سال کاهش یافت که نشان‌دهنده افت بیش از ۵۰درصدی حجم مبادلات دو کشور است. حال بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده در نیمه نخست سال جاری، میزان مبادلات تجاری دو کشور در بخش کالاهای غیرنفتی ۲۰۰ میلیون دلار بوده که ایرانی‌ها در این مورد ۵۰ میلیون دلار صادرات و ۱۵۰میلیون دلار واردات داشته‌ است. از آن‌سو مقرر شده تا پایان سال 96 این رقم به ۴۰۰ میلیون دلار برسد؛ تحقق این هدف در حالی مدنظر دولتمردان قرار گرفته که رییس پارلمان بخش ‌خصوصی نیز در دیدار اخیر خود با سفیر و رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک بر افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تاکید داشت.

غلامحسین شافعی همچنین با اشاره به زمینه‌های همکاری بین دو کشور و آنچه برای توسعه مناسبات ضروری است، خواستار اجرایی شدن تفاهم‌های گذشته بین ایران و بلژیک شد.

او درعین حال نحوه همکاری با بلژیکی‌ها را تشریح کرد و گفت: بلژیک به دلیل آزادی‌های اقتصادی و مالی از یک‌سو و از طرف دیگر به دلیل وجود مقر ناتو و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در این کشور، برای فعالان اقتصادی ایرانی جذاب است. رییس پارلمان بخش خصوصی افزود: خوشبختانه زمینه‌های همکاری با بلژیک متنوع و پرظرفیت است. دو کشور می‌توانند در حوزه‌های پزشکی، صنعت خودروسازی، لوازم بهداشتی و مواد معدنی با هم همکاری کنند.

شافعی با تاکید بر اهمیت و جایگاه صنایع کوچک و متوسط در ایران و بلژیک، این بخش را نیز برای همکاری‌های مشترک مناسب ارزیابی کرد و افزود: بلژیک از نظر انرژی‌های تجدیدپذیر و آبیاری زمین‌های کشاورزی از فناوری و دانش‌های روز برخوردار بوده و می‌تواند از این منظر نیز با ایران همکاری خوبی داشته باشد. موضوع حمل‌ونقل به ویژه راه‌آهن موضوع دیگری است که با توجه به برنامه‌های توسعه‌یی ایران در این بخش می‌تواند زمینه همکاری دو کشور باشد.

او در ادامه بر لزوم اجرایی شدن تفاهمنامه‌هایی که در گذشته توسط دو کشور به امضا رسیده است، تاکید کرد و خواستار برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلژیک شد.

شافعی افزایش مراودات اقتصادی ایران و بلژیک را مشروط به تقویت مناسبات بانکی و بیمه عنوان کرد و گفت: چنانچه بتوانیم زمینه گسترش و تقویت مناسبات بانکی بین دو کشور را فراهم کنیم، سطح روابط به‌طور چشمگیر افزایش پیدا می‌کند.

 رییس پارلمان بخش ‌خصوصی ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار متنوعی برای همکاری بین دو کشور ایران و بلژیک وجود دارد، گفت: کشور بلژیک با توجه به سابقه‌یی که با صنایع مختلف دارد، می‌تواند کشتی حمل گاز مایع را برای ما فراهم کند و این موضوع می‌تواند زمینه مذاکرات بین دو کشور قرار گیرد.

 او همچنین در زمینه طرح‌های بزرگ نفت، گاز و انرژی بین دو کشور گفت: در حال حاضر حدود 200 میلیارد دلار طرح‌های مختلف تعریف شده و قابل اجرا برای کشور در زمینه‌های مختلف از قبیل نفت، گاز، انرژی وجود دارد که ما می‌توانیم با معرفی این طرح‌ها به سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف از جمله بلژیک زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی را به وجود آوریم.

 لابی با واشنگتن در مورد ایران

از سوی دیگر «فرانسوا دله» سفیر بلژیک در ایران در بخشی از سخنانش این ملاقات را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حضور هیات بلژیکی این پیام را می‌دهد که همکاری با ایران برای فعالان اقتصادی ما مهم است. ایران و اتحادیه اروپا به دنبال حفاظت از توافقات هسته‌یی هستند و بلژیک در این مورد تلاش بسیاری می‌کند. او در ادامه به اجرایی شدن توافقات گذشته اشاره و اظهار کرد: بلژیک علاوه بر اجرایی شدن توافقات هسته‌یی خواستار انعقاد توافقات جدید به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خارجی است و ما ماموریت داریم در این سفر این توافق را به امضا برسانیم.

«دله» همچنین با بیان اینکه لابی‌های بسیار زیادی با واشنگتن و پارتنرهای مختلف انجام شده تا از توافق هسته‌یی محافظت شود، در پاسخ به این پرسش که آیا تمهیدی اندیشیده شده که پس از 20ماه از گذشت برجام روابط تجاری ایران و بلژیک گسترش یابد و متاثر از تصمیمات کشورهای فرامنطقه‌یی مثل امریکا نباشد، گفت: ما هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در سطح ملی با جدیت در حال تعقیب این موارد هستیم و این اراده در هر دو سطح وجود دارد. حتی با فرض اینکه ممکن است فشارهای فرامنطقه‌یی به اتحادیه اروپا وارد شود، اروپا در حال تمهید راه‌هایی است که از منافع شرکت‌های خود در ایران محافظت کند.

 او از برقراری پرواز مستقیم بین ایران و بلژیک و احیای خط کشتیرانی بین دو کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: دو دولت باید تلاش خود را برای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی انجام دهند. سفیر بلژیک در ادامه به مسائل بانکی و بیمه‌یی اشاره کرد و افزود: متاسفانه شرایط موجود موجب شده تا سطح روابط بانکی با ایران رشد خوبی نداشته باشد. امیدواریم که این مشکل نیز با سرعت بیشتری پیگیری و برطرف شود. در مورد فاینانس‌ها نیز سعی داریم از طریق مذاکرات بین مسوولان دو کشور مساله را حل کنیم.

دله در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه یکی از بندهای موافقتنامه هسته‌یی، تسهیل معاملات بانکی است، اما بعد از دو سال از موافقت هسته‌یی و برجام در این رابطه تغییری ایجاد نشده، گفت: در این راستا لازم است، ضمانتنامه‌هایی در سطح دولتی و کشوری صادر شود برای اینکه شرکت‌های بلژیکی در ایران بتوانند فعالیت‌های خودشان را با وجود این مشکلات ادامه دهند. سفیر بلژیک در ایران نیز نسبت به کند بودن مبادلات تجاری انتقاد کرد و گفت: همان‌طور که تجار ایرانی اذعان دارند، روابط بانکی بسیار سخت است و از این‌رو نمی‌توان بانک‌ها را به درپیش گرفتن رویه‌یی اجبار کرد، به‌هر حال آنها ریسک‌های خودشان را دارند. با وجود اینکه برقراری روابط بانکی ابتدا کاملا غیرممکن به‌نظر می‌آید، ولی بانک‌ها این کار را با سختی انجام می‌دهند.

در عین حال «رنه براندرز» رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک نیز بر اهمیت اجرایی شدن تفاهمنامه‌های قبلی سخن گفت. او تاکیدکرد: چنانچه بتوانیم این توافقات را به شکل موضوعی تقسیم کنیم، اجرایی کردن آن امکان‌پذیر می‌شود. او افزود: در روابط اقتصادی، اقدامات اتاق‌های مشترک بسیار مهم است. بنابراین کارآمدی فعالیت‌های اتاق مشترک از اولویت‌های فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک به شمار می‌آید. برای بلژیک مایه افتخار است که در حوزه‌های مختلف با ایران همکاری کند.

 

ارسال نظر