ایران بازار جذاب برای ورود آلمان‌ها

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۲۵
ایران بازار جذاب برای ورود آلمان‌ها

گروه تجارت  

نخستین مرکز بازرگانی آلمان در ایران با هدف تسهیل ورود فعالان اقتصادی دو کشور به بازار یکدیگر زیر نظر اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان روز پنج‌شنبه در تهران افتتاح شد. هدف از تشکیل این مرکز تسهیل در صدور ویزای فعالان اقتصادی عنوان شد. در این نشست دوجانبه که با حضور علی ماجدی سفیر ایران در آلمان و مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان برگزار شد هر دو بر تقویت کالاهای صادراتی ایران به بازار آلمان و همچنین جذب آلمان‌ها برای مشارکت در طرح‌های نیمه تمام ایران اشاره کردند و ظرفیت‌های اقتصادی ایران را مورد واکاوی قرار دادند. در این زمینه علی ماجدی سفیر ایران در آلمان گفت: «در حال حاضر آلمان به دنبال بازارهای جدید است و نگاه آینده این کشور به بازارهای ایران و خاورمیانه معطوف است. » براساس آمارها در 2سال اخیر صادرات آلمان به ایران 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد که در این باره مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان نیز اظهار کرد که این افزایش صادرات در زمینه کالاهای سرمایه‌یی و ماشین‌آلات و کالاهای مورد استفاده در کارخانه‌ها رخ داده که تولید ناخالص داخلی را افزایش داده است.

 اهداف تشکیل مرکز بازرگانی آلمان

اتاق مشترک ایران و آلمان که به یک شبکه جهانی با 130 اتاق از 90 کشور متصل است، اهدافی همچون توسعه مراودات اقتصادی دو کشور را در نظر دارد. هدف از ایجاد این مرکز ارائه خدماتی فراتر از عضویت در اتاق مشترک ایران و آلمان به شمار می‌رود. به گفته فعالان اقتصادی تاسیس مرکز بازرگانی آلمان می‌تواند در تقویت جایگاه اتاق مشترک در این شبکه بیش از پیش اثرگذار باشد. این مرکز قرار است، خدماتی فراتر از عضویت در اتاق مشترک برای اعضای خود داشته باشد. از جمله خدمات ویژه این مرکز توجه به نیازهای شرکت‌های آلمانی برای مطالعه ایران است و همچنین این مرکز در نظر دارد تا امکانات اولیه را در اختیار اعضا و سرمایه‌گذاران آلمانی قرار دهد و بدین‌ترتیب پلی برای ورود شرکت‌های آلمانی به بازار ایران باشد. برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان، سمینارهای آموزشی برای علاقه‌مندان از دیگر خدمات این مرکز خواهد بود. به گزارش «تعادل» در ابتدای این نشست رییس اتاق مشترک ایران و آلمان از اهداف تاسیس این مرکز بازرگانی سخن گفت. امید یراقی در مراسم افتتاح این مرکز اظهار کرد: پس از تاسیس اتاق مشترک ایران و آلمان شاهد روزهای تلخ و شیرین بسیاری بودیم و تلخ‌ترین آنها مربوط به دوره تحریم است. یراقی گفت: این اتاق پل ارتباطی ایران و آلمان بود که در دولت تدبیر و امید، شرایط بهبود یافت و پس از برجام با همراهی بخش اقتصادی سفارت آلمان پذیرای بیش از 50تاجر آلمانی در ایران بود. او با اشاره به افتتاح مرکز بازرگانی آلمان عنوان کرد: بر این باوریم که آینده این مرکز و روابط ایران و آلمان روشن است و می‌توانیم با موفقیت در این مسیر گام‌ برداریم. افتتاح اتاق‌های بازرگانی مشترک باعث تعامل هرچه بیشتر تجار می‌شود.

 کشورهای مورد هدف آلمان کدام‌اند؟

از سوی دیگر سفیر ایران در آلمان با اشاره به اینکه در سال 2000، امریکا و اروپا دو هدف روابط اقتصادی آلمان بود، افزود: بعد از آن توجه این کشور به بازارهای چین و هند معطوف شد و در حال حاضر بازار چین به سطحی رسیده که آلمان به دنبال بازارهای جدید است و نگاه آینده این کشور به بازارهای روسیه و خاورمیانه معطوف است. علی ماجدی با بیان اینکه اقتصاد آلمان صادرات‌محور است، گفت: بیش از 40درصد تولید ناخالص داخلی آلمان در زمینه صادرات است به‌طوری که مازاد تجاری این کشور در سال 2016 به بیش از 250 میلیارد یورو و در سال 2017 به 300میلیارد یورو رسیده است. او اظهار کرد: تولید ملی آلمان دو هدف را دنبال می‌کند، مورد اول کیفیت تولید که همراه این کیفیت، قیمت ارزان‌تر نیز مورد توجه است و هدف دوم دسترسی به بازارها و نگهداری دایم آنها و یافتن بازارهای جدید است که این نگاه باعث انتقال تکنولوژی به کشورهای مستعد شده است. سفیر ایران در آلمان تصریح کرد که ایران به لحاظ ژئوپلیتیک، جمعیت جوان و تحصیلکرده و انرژی ارزان نسبت به همسایگان خود موقعیت خوبی دارد که پس از برجام و سفر وزیر خارجه آلمان به همراه هیات‌ها و تشکیل 5 کمیسیون مشترک ایران و آلمان پس از 14 سال، بیانگر علاقه این کشور به برقراری رابطه اقتصادی با ایران است. او اضافه کرد: طبق آمار از 350 طرح در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در کشور 83 طرح با ارزش 11.3میلیارد یورو متعلق به کشور آلمان است که امیدواریم با حل مشکلات پیش‌رو زمینه اجرای این طرح‌ها فراهم شود. ماجدی تاکید کرد: انتخاب ایران به عنوان بازار جدید برای آلمان بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که 20هزار شغل در آلمان مربوط به صادرات به ایران است. همچنین مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران سخنران سوم در این نشست بود. او با اشاره به نقش آلمان‌ها برای حمایت از برجام گفت: آلمان در نهایی شدن برجام و نتیجه‌بخش‌ بودن آن نقش مهمی داشته و برجام دستاوردی است که نباید به مخاطره بیفتد. برای کشور آلمان مهم است که این دستاورد مهم حفظ شود و مردم ایران نتیجه آن را در سفره‌های خود ببینند. کلور برشتولد اظهار کرد: این استراتژی جدید امریکا جهت به تاخیر انداختن تصمیم نهایی درباره برجام برای ایجاد نگرانی است که این نگرانی برای اقتصاد همچون سم است که باید با این موضوع مقابله کنیم. او تصریح کرد: توافق برجام در فضای خوب و احترام دوطرفه انجام شد و آلمان همیشه حامی احترام متقابل است. آلمان در گذشته و آینده توافق هسته‌یی را حمایت و با تمام قوا برای ادامه آن فعالیت می‌کند.

این مقام مسوول تاکید کرد: در 2سال اخیر صادرات آلمان به ایران 15درصد افزایش یافته که البته این افزایش صادرات در زمینه کالاهای سرمایه‌یی و ماشین‌آلات و کالاهای مورد استفاده در کارخانه‌ها بوده که تولید ناخالص داخلی را افزایش داده است. برشتولد با بیان اینکه ایران شریک خوبی برای آلمان است، گفت: علاوه بر مشترکات تاریخی بین دو کشور ایران از پتانسیل خوبی برای برقراری ارتباط با آلمان برخوردار است.

در عین حال، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در این مراسم دو جانبه از اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به شرکای خارجی خبر داد و گفت که افتتاح اتاق‌هایی همچون اتاق بازرگانی ایران و آلمان علاوه بر ایجاد تعامل میان تجار و فعالان اقتصادی دو کشور زمینه آشنایی و تسهیل روابط آنها را هم فراهم می‌کند. اصغر فخریه‌کاشان اظهار کرد: فعالان بخش‌ خصوصی باید نیازهای اساسی کشور که در راس آنها نیازهای مالی است همچنین پروژه‌هایی که درآمد صادراتی دارند را شناسایی و در اختیار شرکت‌های طرف مقابل قرار گیرد. او به فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران برای جذب آلمان‌ها اشاره کرد و گفت: ایران مزیت‌های فراوانی را در کشور دارد؛ ما به عنوان متولیان دولتی در نظر داریم تا با مشارکت و تزریق پول آلمانی‌ها بخشی از پروژه‌ها را به آنها واگذار کنیم تا به این شکل دیگر شاهد معطل ماندن طرح‌ها نباشیم و از طرفی این موضوع می‌تواند برای آلمان‌ها نیز جذابیت‌هایی را به دنبال داشته باشد بنابراین برای نزدیک کردن طرفین اتاق مشترک ایران و آلمان باید برنامه‌هایی در این راستا در نظر بگیرد.

 تغییر در ترکیب اقتصادی ایران

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم گفت: مدل و ترکیب اقتصادی ایران درحال تغییرات جدی و اساسی است و نمی‌خواهیم که دنیا ما را به عنوان صادرکننده نفت، فرش و پسته بشناسد. پدرام سلطانی اظهار کرد: به عنوان نماینده بخش‌ خصوصی از مسوولان آلمان و سایر کشورهای طرف مذاکرات 1+5 به غیر از امریکا به خاطر پشتیبانی و حمایت از برجام تشکر می‌کنیم؛ چراکه این موضوع بارقه امید را در دل فعالان اقتصادی در ایران و کشورهای مقابل به وجود آورد و شاید برای نخستین بار است که بیشتر کشورهای دنیا در مقابل مساله ایران و امریکا موضع متفاوتی دارند و این نشان می‌دهد که آنها به قانون و عهد و توافقات پایبند هستند. او تاکید کرد: در فضای جدید تعاملات تجاری نمی‌خواهیم کشوری باشیم که آلمانی‌ها، سوییسی‌ها و اروپایی‌ها ما را به عنوان صادرکننده خشکبار، پسته و فرش بشناسند اگرچه اینها در صادرات ما باقی می‌مانند و برای حفظ و توسعه آنها تلاش می‌کنیم اما مدل اقتصادی و ترکیب اقتصاد ایران درحال تغییرات جدی و اساسی است. نایب‌رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در دور جدید همکاری‌ها با کشور آلمان، نگاه ما به سوی سرمایه‌گذاری روی نیروی خبره، با مهارت و با اندیشه جوان است؛ می‌خواهیم استارت‌آپ‌های خود را به دنیا عرضه کنیم و در تغییر ساختار مدل اقتصادی روی اقتصاد فرهنگ، اقتصاد هنر و اقتصاد دانش‌بنیان همکاری کنیم. او افزود: بخش خصوصی با این نگاه با همتایان آلمانی و اروپایی خود تعامل می‌کند و انتظار داریم همان‌گونه که بخش خصوصی به این خودباوری رسیده که بضاعت و سرمایه‌یی بیش از منابع زیرزمینی برای عرضه به دنیا داریم، بخش دولتی نیز به این باور برسد. به گفته سلطانی؛ ما علاقه نداریم در مذاکرات خود با دنیا این جمله تکراری را عنوان کنیم که ایران دارنده دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت است و بخش خصوصی از این مسائل عبور می‌کند.

 

ارسال نظر