اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۱۷

استقرار رایزنان بازرگانی در ۵۰ کشور

ایسنا  رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به حضور ۲۰ رایزن بازرگانی ایران در کشورهای هدف صادراتی گفت: در آینده تعداد رایزنان بازرگانی ایران به ۵۰ نفر افزایش می‌یابد. مجتبی خسروتاج روز گذشته در نشست مشترک رایزنان بازرگانی ایران با فعالان بخش خصوصی که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: رایزنان بازرگانی ایران به عنوان دیدبان اقتصاد مقاومتی هستند. امروز ۲۰ رایزن بازرگانی از ایران در کشورهای هدف صادراتی حضور دارند.  او تصریح کرد: براساس مصوبه هیات وزیران ایران باید در ۵۰ کشور هدف با نگاه توسعه صادرات غیرنفتی رایزن بازرگانی داشته باشد و از این جهت تعداد این رایزنان در آینده به ۵۰ نفر افزایش پیدا می‌کند.  خسروتاج افزود: رایزنان در نشست رو در رو با فعالان اقتصادی و تجاری با خواسته‌های بازرگانان و تجار آشنا خواهند شد. ما از این نمایندگان در سایر کشورها گزارش می‌خواهیم تا بدانیم چقدر می‌توانیم به نیازها و خواسته‌های تجار جامه عمل ببخشیم.  رییس سازمان توسعه تجارت گفت: نخستین و مهم‌ترین وظیفه این افراد افزایش حضور بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی در کشورهای دیگر است چراکه توسعه صادرات بدون حضور در بازارهای بین‌المللی، بدون مراوده با خریداران و بدون ایجاد اعتماد در آنان میسر نمی‌شود. خسروتاج اظهار امیدواری کرد که با اطلاع از طیف خواسته‌های تجار و بازرگانان و دسته‌بندی آنها به شکل متناسب به تامین منابع مالی از سازمان برنامه و بودجه بپردازیم.

جزئیات ۸۵ استاندارد خودرویی اعلام شد

ایسنا   فهرست کامل ۸۵ استاندارد خودرویی که قرار است از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ و در سه مقطع زمانی در دستور کار قرار گیرد، اعلام شد. اسفند سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهمنامه‌یی بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت. براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به  ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و درنهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد. چنانچه خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه امسال  ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در نخستین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر ماه سال آینده اضافه خواهد شد که باید مدنظر قرار گیرند که در غیر این صورت با توقف خط تولید در آن زمان روبه‌رو می‌شوند. طبق قانون، هر استانداردی که تدوین و اعلام می‌شود برای اجرای آن باید مهلت زمانی مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود. قانون‌گذار اعلام کرده این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوط به صنعت خودروسازی هم نیست؛ چراکه باید تولیدکننده این فرصت را برای تغییر وضعیت در اختیار داشته باشد و باتوجه به اینکه صنعت خودروسازی به‌دلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری است؛ بنابراین فرصت ارائه شده توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ و در سه مرحله زمانی تعیین شده است.

وفق دادن بازار با اجرای طرح رجیستری

فارس   مدیرکل فناوری ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درمورد دلیل اعلام نشدن برند و مدل‌ گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری گفت: می‌خواهیم بازار خودش را با شرایط جدید وفق دهد، چنانچه برند و مدل‌ اعلام شود، فروشندگان متضرر می‌شوند. حمیدرضا دهقانی‌نیا در مورد دلیل اعلام نشدن برندها و مدل‌های گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری افزود: تاخیر در اعلام برندها و مدل‌ها فرصتی را برای فروشندگان موبایل فراهم می‌کند تا خودشان را با شرایط تطبیق دهند. او در مورد زمان اجرای برندها و مدل‌های مشمول طرح رجیستری موبایل گفت: کمتر از 5 یا 6 روز آینده برندها و مدل‌های گوشی ‌تلفن همراه مشمول طرح را اعلام می‌کنند. دهقانی‌نیا گفت: از نظر فنی این امکان وجود دارد که به خریدار گوشی اعلام کنیم که پیش از خرید یک‌بار سیم‌کارت در گوشی قرار گرفته و گوشی یک‌بار روشن شده است. او بیان کرد: پیش از این شاید این امکان وجود نداشت که سابقه قرار گرفتن سیم‌کارت در گوشی ثبت شود یا حتی امکان اطلاع‌رسانی آن به خریداران وجود نداشت، اما اکنون فروشندگان باید بدانند که مراحل کسب و کار و خرید و فروش گوشی تلفن همراه تغییر کرده و ما هم تمام این مسائل را به فروشندگان اعلام کرده‌ایم. دهقانی‌نیا عنوان کرد: عکس‌العمل بازار قاعده‌مند نیست، فروشندگان باید بدانند که برخی برندها و مدل‌های گوشی تلفن همراه را نمی‌توانند در چند روز آینده بفروشند، پس بهتر است گوشی‌های موجود را با قیمت‌هایی عرضه کنند که خریدار بیشتری داشته باشد و نباید با افزایش قیمت تعداد مشتریان خود را کم کنند.

 

رشد تولید در فولاد

ایمیدرو  تولید فولاد خام در نیمه نخست 96 با رشد 14درصدی همراه شد و تولید گندله سنگ‌آهن با افزایش 25درصدی مواجه بود. در نیمه نخست امسال تولید فولاد خام به 8.1 میلیون تن رسید و در این مدت تولید کنسانتره سنگ‌آهن با رشد 21درصدی و گندله سنگ‌آهن با افزایش 25درصدی مواجه بود. بنا بر این گزارش، تولید کنسانتره سنگ‌آهن در 6ماهه ابتدای امسال، از 18.8 میلیون تن نیز فراتر رفت و در همین حال 15.3 میلیون تن نیز گندله سنگ‌آهن تولید شد. در این مدت تولید محصول فولادی به  5.2 میلیون تن رسید که رشد 5درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرد.

 

ارسال نظر