روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۳۲

نخستین واگذاری معدن به بخش‌خصوصی

ایسنا| رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی ایران (ایمیدرو) در راستای اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، از نخستین واگذاری استخراج و فروش برجا سنگ‌آهن در معدن گل‌گهر ۲ به کنسرسیومی از بخش خصوصی خبر داد. مهدی کرباسیان با بیان ‌اینکه ایمیدرو از ابتدای دولت یازدهم استراتژی خروج از بنگاه‌داری را اجرایی کرده است، گفت: طی قرارداد مشارکتی بین ایمیدرو و به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، گسترش صنایع و معادن ماهان و فولاد سیرجان، استخراج و فروش برجا ۱۲ میلیون تن از سنگ‌آهن گل‌گهر 2 واگذار شد. او با اشار به اینکه قرارداد فوق یکی از اقدامات ایمیدرو در سپردن طرح‌ها و توسعه به بخش‌ خصوصی است، افزود: مدت این قرارداد مشارکتی 4ساله است که در صورت ابراز رضایت کارفرما، قابل تمدید خواهد بود که طبق این قرارداد، متوسط سنگ‌آهن استخراجی در هر سال، 3 میلیون تن است و طی مدت قرارداد، مجموع خاک و باطله‌برداری نیز به ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد. کرباسیان بیان کرد: در سال‌های گذشته این سازمان در قدم‌های نخست برای جلب مشارکت بخش‌ خصوصی، عمدتا پروژه‌ها را به‌صورت پیمانکاری به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کرد، اما رویکرد ایمیدرو به‌ویژه از دولت دوازدهم و همراستا با برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی، تلاش جهت واگذاری صفر تا ۱۰۰ طرح‌ها به بخش ‌خصوصی است.

ادامه مذاکرات فولکس واگن با خودروسازان ایرانی

ایسنا| مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از ادامه مذاکره فولکس‌ واگن با یک شرکت ایرانی برای تولید خودرو در ایران داده و تاکید کرده که دو طرف در زمینه داخلی‌سازی به توافق رسیده‌اند و این موضوع یکی از مولفه‌های اصلی قرارداد است.

امیرحسین قناتی اظهار کرد: قرارداد تولید خودروهای فولکس‌ واگن در ایران بین این شرکت آلمانی و یک شرکت بخش خصوصی در دست بررسی است و دوطرف در رابطه با جزئیات قرارداد در حال مذاکره هستند. او تاکید کرد: داخلی‌سازی جزو مولفه‌های ابتدایی و اصلی قرارداد همکاری بوده و دوطرف بر سر این موضوع از ابتدا به توافق رسیده بودند.

عدم تمایل دولتی‌ها برای بازگشایی ثبت سفارش خودرو

تسنیم| دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه انجمن از همان روزهای نخست بسته شدن سایت

ثبت سفارش اعتراضات خود را اعلام و حتی شکایت کرد، گفت: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاحیه ثبت سفارش خودرو هیچ تعاملی با انجمن نکرد. مهدی دادفر با اشاره به اینکه انجمن واردکنندگان خودرو سال گذشته مکاتباتی را با کمیسیون تخصصی دولت برای اصلاح تعرفه واردات خودرو انجام داده بود، اظهار کرد: متاسفانه نه تنها تغییر خاصی در اصلاح تعرفه‌ها انجام نشد بلکه وزارت صنعت امسال در اقدامی قابل تامل ثبت سفارش خودرو را متوقف کرد که همین موضوع مشکلاتی را برای واردکنندگان و مردم به وجود آورده است. او با بیان اینکه برای حل این مشکل مکاتباتی را با دستگاه‌های مربوطه انجام و حتی از سازمان توسعه تجارت هم شکایت کردیم، افزود: دوستان سازمان توسعه تجارت لایحه را به دادگاه ارائه و فرصت

 10 روزه‌یی را درخواست کرده‌اند که این فرصت هم به اتمام رسیده اما خبری از رفع مشکل ثبت سفارش خودرو نیست.

افزایش مبادلات تجارت «ایران-چین»

مهر| مبادلات تجاری ایران و چین در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۲۴درصدی به بیش از

 ۲۴ میلیارد دلار رسید. مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا آگوست ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۹.۵ میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا آگوست سال جاری به ۲۴.۱۷میلیارد دلار افزایش یافته است. صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره افزایش قابل‌توجهی داشته است. صادرات چین به ایران در ژانویه تا آگوست ۲۰۱۷ با افزایش 18.1درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 12.04میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا آگوست سال ۲۰۱۶ بالغ بر 10.2میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات چین از ایران نیز افزایش زیادی داشته است، به‌طوری که چین در ۸ماهه نخست ۲۰۱۶ بالغ بر 9.3 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افزایش ۳۰درصدی در ۸ ماهه نخست امسال به 12.13میلیارد دلار رسیده است. باید اشاره کرد که نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

شناسایی کسب و کارهای نوپا

ایرنا| معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کسب و کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) از مرحله ایده تا تجاری‌سازی مورد حمایت اتاق بازرگانی تهران قرار می‌گیرند. هومن حاجی‌پور افزود: سرمایه‌گذاران زیادی در اتاق بازرگانی روی استارت‌آپ‎های حوزه سلامت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات سرمایه‌گذاری کرده‎اند و برنامه داریم این دسته از کسب و کارها را شناسایی و به سرمایه‌گذاران اتاق بازرگانی معرفی کنیم. او ادامه داد: یکی از برنامه‎های مهم اتاق بازرگانی حمایت از استارت‎آپ‎هاست و در این راستا در یک فراخوان و پایش از میان

70 استارت‌آپ، 12 مورد را به نمایشگاه جیتکس اعزام کردیم. حاجی‌پور افزود: سالن «جنبش استارت‌آپ» در جیتکس 2017 این فرصت را برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایجاد کرد که به‌صورت مستقیم با جوانان خلاق و صاحب ایده از 40 کشور جهان آشنا شوند و در کمترین زمان به طرح‌ها و ایده‌های جدید این افراد دست پیدا کنند.

 

ارسال نظر