روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۴۸

استاندارد در ایران ۵۰ ساله شد

ایسنا| معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استاندارد سابقه‌یی ٥٠ ساله در ایران دارد، گفت: مشارکت در استاندارد مصداق سرمایه‌گذاری است و آن را فرصتی برای تاثیرگذاری کارآمد در آینده می‌دانیم. سودابه یحیی‌زاده در آیین گرامیداشت هفته استاندارد اظهار کرد: در ١٤ اکتبر ١٩٤٧میلادی ٢٥کشور جهان به واسطه اهمیت استاندارد و دستاوردهای حاصل شده از به‌ کارگیری آن اقدام به ایجاد یک سازمان کردند و امروز ٧٠  سال از این اقدام می‌گذرد. وی با بیان اینکه امروز ١٦٣کشور در این سازمان عضویت دارند که نشان از اهمیت به کارگیری استاندارد دارد، افزود: استاندارد سابقه‌یی ٥٠ ساله در ایران دارد و تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است و رهاوردهای سال‌های اخیر نشان از اهمیت و تاثیر استاندارد در زندگی دارد.

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: امروز دنیا به واسطه تغییرات و روند پر شتاب حرکت خود با چالش‌هایی مواجه است و تفکر مواجهه با این چالش‌ها در سازمان استاندارد مورد توجه قرار دارد چراکه باید با فکر جدید پذیرای هر گونه تغییر و تحول باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته توجه جدی بر وجود مهر استاندارد روی کالاها و بررسی تخلفات و برخورد قضایی وجود داشت، اما امروز رویکرد جدیدی دنبال می‌شود، عنوان کرد: امروز استاندارد به حوزه خدمات رسیده، وارد بطن جامعه و حوزه‌هایی همچون محیط زیست، حقوق شهروندی، جمع‌آوری پسماند، معابر شهری، اصول به‌کارگیری فناوری نوین، IT، اصول اجتماعی و... شده است و دنیا نیز به این امر می‌پردازد. یحیی‌زاده با اشاره به تقارن روز استاندارد با روز صادرات بر ضرورت ارتقای کیفی صادرات تاکید کرد و گفت: درحال از دست دادن بازارهای کشورهایی همچون عراق و افغانستان هستیم درحالی که می‌خواهیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم و اصل پیوستن به WTO استانداردسازی است. باید تمرکز کار را در نگارش استانداردها لحاظ کنیم تا در آینده صادرات محصولات همسو با استاندارد جهانی انجام شود. وی افزود: در گذشته عراق به صورت توافقی خرید کالا داشت اما امروز ملاک عراق برای واردات کالا استاندارد جهانی است و باید به این سمت حرکت کرد. معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به خالی بودن ٥٠ درصد چارت سازمان و کمبود منابع مالی بیان کرد: به دلیل وجود تنگناها از صنعتگران استمداد گرفته شده و این امر به دستاوردهای مناسبی ختم شد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ٢٠٥٠ حدود ٧٠درصد جمعیت جهان شهرنشین می‌شود در صورتی که شهرها ظرفیت این میزان جمعیت را ندارند و باید برای آینده آماده باشیم. سازمان‌هایی همچون ISO و... در تلاش جهت هموار‌سازی شرایط و استانداردسازی هستند و ما نیز در کشور باید توجه لازم را برای آینده داشته باشیم تا درگیر چالش نشویم. یحیی‌زاده به تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اشاره کرد و افزود: طرح نوین استاندارد با رویکرد خوداظهاری واحدها در دستور کار قرار دارد که براساس آن واحدها باید به تولیدات خود پایبند باشند و با حمایت مجلس می‌توانیم طرح تحول جدید را پیاده کرد. وی تصریح کرد: تا به امروز بیش از ٣١هزار و ٥٠٠ استاندارد ملی تدوین و اصلاح و استانداردها همسو با دنیای امروز بازنگری شده و درصد بسیاری از نیاز جامعه را پوشش داده است.

معاون سازمان ملی استاندارد جایگاه امروز ایران در بین ١٦٣کشور جهان عضو سازمان استاندارد جهانی را رتبه ٢٣ دانست و اظهار کرد: در شهریور ماه سال جاری ایران برای نخستین بار به همراه ١٥کشور دنیا به عضویت هیات‌مدیره فنی ISO درآمد همچنین رتبه اول در اکو، D۸ و کشورهای آسیای جنوب غربی در اختیار ایران است و در استانداردسازی حلال در زمره کشورهای پیشرو هستیم. یحیی‌زاده عنوان کرد: امروز بستر مشارکت در حوزه استاندارد ملی فراهم شده و باید ظرفیت‌ها بیان شود تا در جامعه بین‌المللی بر آن تاکید شود.

ضرورت تغییر رویکرد صنعتی

 تسنیم  یک عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اولتیماتوم رهبری درباره تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید در این زمینه پیش قدم شده و با تعریف تکالیف بستر لازم را فراهم کند. آرمان خالقی می‌گوید: متاسفانه این موضوع در بسیاری از صنایع کشور وجود دارد که باید در این رابطه راهکار مناسبی اتخاذ کنیم. وی با بیان اینکه رهبری با اولتیماتوم 10ساله خود به صنایع مختلف تاکید کردند که باید از آفت مونتاژکاری رهایی پیدا کنیم، افزود: البته این موضوع در سال‌های گذشته هم به طرق مختلف از سوی رهبری مطرح شده بود اما متاسفانه ما هنوز نتوانستیم به جایگاه ویژه‌یی در بخش صنعت دست پیدا کنیم. این عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام اینکه تا چه زمانی می‌خواهیم به کشورهای مختلف وابسته باشیم، گفت: صنعت زمانی پیشرفت می‌کند که بتواند مواد مورد نیاز خود را تامین و حداقل وابستگی را به سایر کشورها داشته باشد. برای اجرایی شدن این موضوع باید به بخش تحقیق و توسعه توجه ویژه‌یی صورت گیرد. ما باید در صنعت به تولید دانش متمرکز شویم همچنین با استفاده از پتانسیل دانشگاه می‌توانیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را هر روز تقویت کنیم.

خالقی با تاکید براینکه صاحبان تکنولوژی به هیچ عنوان حاضر به انتقال خود به ما نیستند، تصریح کرد: در برنامه آنها ارائه تکنولوژی‌های کهنه و قدیمی گنجانده شده است به عنوان نمونه ما شاید بتوانیم یک محصول کاملا ایرانی را در بخش خودرو تولید کنیم اما باید توجه داشته باشیم آیا این محصول از تکنولوژی‌های به‌روز برخوردار است یا نه؟ وی با اعلام اینکه باید در صنعت خودرو و سایر صنایع صاحب فن باشیم، اضافه کرد: صنایع کشور دارای پتانسیل‌های بالایی هستند در این زمینه باید نقاط قوت خود را شناسایی و آنها را تقویت کنیم به عنوان نمونه اگر ما نمی‌توانیم در تمام قطعات خودرو حرفی برای گفتن داشته باشیم لااقل با تقویت یک حوزه خود را یک برند در سطح جهانی کنیم.

تجارت ایران و اروپا در ۸ ماه

تسنیم| مبادلات تجاری ایران و اروپا در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی با رشد ۷۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۱۳میلیارد یورو رسید. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در ماه‌های ژانویه تا آگوست سال 2016 بیش از 7.5میلیارد یورو اعلام شده بود در مدت مشابه امسال به 13.16میلیارد یورو افزایش یافته است. افزایش واردات اروپا از ایران در پی از سرگیری خرید نفت ایران پس از توافق هسته‌یی نقش مهمی در رشد تجارت دو طرف داشته است. اعضای اتحادیه اروپا در 8 ماهه نخست 2016 بیش از 2.66میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بودند که این رقم در 8 ماهه نخست 2017 با رشد 144درصدی به 6.5 میلیارد یورو رسیده است. براساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در مدت مشابه سال 2016 بیش از 4.84میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود. تراز تجاری دو طرف در این مدت به میزان 160میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا بوده است.

 

ارسال نظر