اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۶۷

ضرورت توجه به صادرات غیرنفتی

ایرنا| وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: توجه به صادرات غیرنفتی برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸درصد که از نیازهای مبرم کشور در شرایط کنونی برای رسیدن به قدرت اول اقتصادی منطقه است، مستلزم تلاش بی‌وقفه کارآفرینان و همه دست‌اندرکاران اقتصاد کشور خواهد بود. محمد شریعتمداری در اطلاعیه‌یی در آستانه روز ملی صادرات، افزود: اهتمام روزافزون دولت در همه سطوح در رفع موانع پیش‌رو، نوسازی صنعتی ایران، جلب مشارکت و همراهی همه‌جانبه بخش خصوصی و دانشگاه‌ها از یک سو و برقراری روابط توسعه‌یافته با کشورهای همسایه‌، منطقه و جهان از سوی دیگر، باید مورد توجه قرار گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برون‌گرایی اقتصاد با محوریت توسعه صادرات غیرنفتی را نسخه‌یی شفابخش برای درمان بیماری‌های کنونی اقتصاد ملی ایران دانسته و تاکید کرده است: همه توان خود را برای رفع موانع موجود و فراهم کردن بستر مناسب برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز به کار گرفته‌ام. وی تلاش برای ارتقای بهره‌وری را موجب بلند آوازه شدن نام نشان‌های ایرانی در بازارهای جهانی، کشورهای اروپایی و منطقه خاورمیانه دانسته و خواستار رفع رفتارهای تبعیض‌آمیز موجود و مشکلات صادرکنندگان شده است. شریعتمداری با بیان اینکه امروز سهم ما از جمعیت جهان یک‌درصد و وسعت کشور نیز بیش از یک‌درصد است، تاکید کرده که انبوه جوانان تحصیلکرده دانشگاهی، اساتید عالم، مهندسان، تکنیسین‌ها و کارگران ماهر و فنی، کلکسیونی از بهترین ذخایر معدنی، موقعیت استثنایی ژئوپلیتیک کشور، مرزهای گسترده‌ آبی و دسترسی به آب‌های آزاد جهان و سرمایه‌گذاری‌های فراوان در صنعت و کشاورزی، می‌طلبد که حداقل سهم ما از تجارت جهانی، بدون نفت یک‌درصد باشد که برای این منظور، صادرات در افق ۱۴۰۴، حداقل ۱۸۰میلیارد دلار، هدف‌گذاری شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر به نمایندگی از دولت یادآور شده است که حمایت همه‌جانبه برای رفع موانع پیش‌رو، بهبود فضای کسب‌وکار، مقررات‌زدایی، توسعه زیرساخت‌ها، اعمال اصلاحات لازم در سیاست‌های اقتصادی به‌ویژه متغیرهای کلیدی و موثر در اقتصاد ملی با هدف تقویت صادرات غیرنفتی و حمایت مستمر از همه دست‌اندرکاران را سرلوحه وظایف خود قرار خواهد داد.

کمبود منابع مالی

برای قرارداد با سیتروئن

در جلسه مشترک رییس هیات عامل ایدرو با عضو هیات‌مدیره شرکت پژو سیتروئن، طرفین درخصوص همکاری دوجانبه در صنعت خودرو تبادل‌نظر کردند. به گزارش ایدرو، منصور معظمی در این دیدار، نحوه همکاری این شرکت با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا و میزان پیشرفت آن را پیگیری کرد. ژان کریستف کمار قائم‌مقام اجرایی پژو در منطقه خاورمیانه و آفریقا، مشکلات پیش رو در فرآیند این همکاری‌ها را ناشی از کمبود منابع مالی برای تامین قطعات و مشکل عدم صدور پروانه تاسیس شرکت مشترک عنوان کرد. رییس هیات عامل ایدرو، در مورد تسریع در صدور پروانه تاسیس و تامین منابع مالی قول حمایت داد. در ادامه طرف فرانسوی تمایل خود را برای تولید گیربکس‌های اتومات ۶ دنده و ۸دنده، تولید مشترک خودروهای هیبریدی و برقی و همچنین تولید مشترک به‌روزترین موتور ۳سیلندر تزریق مستقیم خود در ایران را اعلام کرد و همکاری مشترک ایران‌خودرو و سایپا را در این باره درخواست کرد.

نقشه راهی برای توسعه صادرات وجود ندارد

ایسنا| نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران از افت وزنی و ارزشی صادرات در 6ماه اول امسال خبر داد و گفت که نقشه راهی برای توسعه صادرات وجود ندارد و صرفا یک سلسه اقدامات موردی و مقطعی برای صادرات انجام می‌شود. پدرام سلطانی در آستانه روز ملی صادرات به تشریح وضعیت صادرات و مهم‌ترین موانع توسعه آن پرداخت و اظهار کرد: آمارها حاکی از این است که صادرات ما در 6ماه اول امسال از نظر وزنی 3درصد و از نظر ارزشی 4درصد افت داشته است. وی با بیان اینکه روند توسعه و رشد صادرات مدتی است که متوقف شده است، ادامه داد: اصولا دولت سیاستی برای توسعه صادرات ندارد. یک سلسله تصمیمات و اقدامات موردی، مقطعی و واکنشی در مورد صادرات انجام شده است. این اقدامات با هم همگونی ندارد و بعضا بر اساس یک نقشه راه نیست و می‌تواند تقدم و تاخرهای آن رعایت نشود. به همین جهت اثر اقداماتی که انجام می‌شود خیلی محدود است و بعدا آن اثر هم محو می‌شود.

نگرش جدید در توسعه بازارهای صادراتی

مهر| مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، صادرات محصول با قیمت و کیفیت رقابتی را از راهبردهای اصلی ایران خودرو دانست و گفت: با ارتقای سایت‌های تولیدی فعلی و بهره‌برداری از سایت جدید محصولات ایران خودرو در آذربایجان که با سرمایه‌گذاری طرف مقابل و صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران خودرو ایجاد شده، بازارهای صادراتی توسعه می‌یابد. هاشم یکه‌زارع ایجاد پایگاه‌های تولیدی را عاملی برای بهره‌مندی از منافع و مزیت‌های تعرفه‌یی در کشورهای هدف دانست. این مقام مسوول تصریح کرد: این گروه در هر بازار هدف، بسته به سلایق، نیاز‌ها، رقبای آن بازار محصولات متناسب با بازار هدف را تعریف می‌کند. همچنین برای حضور مستمر در بازارهای هدف، ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی، حفظ برند ملی و مونتاژ خودرو‌های مختلف در سایت‌های فرامرزی در دستور کار قرار دارد. یکی از مواردی که در فصل جدید از همکاری‌های بین‌المللی گروه صنعتی ایران خودرو با شرکای تجاری دنبال می‌شود، کسب سهمی از بازار خودرو و قطعه به خصوص قطعات ریخته‌گری است. همچنین اجرای رویکرد تولید بدون سرمایه‌گذاری و همکاری با ارائه خدمات فنی مهندسی از دیگر راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است.

 

 

ارسال نظر