اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۹۴

میزان حجم سرمایه‌گذاری خارجی در برجام

شاتا  پس از برجام ۱۲۰طرح با حجم سرمایه‌گذاری 7میلیارد و ۳۹۰میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسید که این بخش سهم ۳۷درصدی از کل حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور را به خود اختصاص داد. از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۲۱۴طرح با حجم سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته که ۹۴طرح آن اجرا، راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده و ۱۲۰طرح در مراحل اجرایی است. با توجه به اینکه تعداد طرح‌هایی که در کل بخش‌های اقتصادی کشور در این بازه زمانی(شهریور ماه ۹۲ تاکنون) به تصویب رسید ۳۴۶طرح با میزان سرمایه‌گذاری ۲۴میلیارد و ۹۵۰میلیون دلار بود، بخش صنعت، معدن و تجارت سهم ۳۵درصدی از حجم سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص داد. همچنین پس از برجام و تا پایان نیمه اول مهر ماه امسال ۱۲۰طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۷میلیارد و ۳۹۰میلیون دلار مورد تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته که ۴۵طرح آن به بهره‌برداری رسیده و ۷۵طرح درحال انجام مراحل اجرایی است.

در این بازه زمانی (۲۵دی ماه ۹۴ تاکنون) ۲۴۸طرح با میزان سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد و ۴۰میلیون دلار در کل بخش‌های اقتصادی کشور مصوب شد که صنعت، معدن و تجارت سهم ۳۷درصدی از آن داشت. در دولت یازدهم ۱۹۶طرح با میزان سرمایه‌گذاری خارجی 7میلیارد و ۷۴۰میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت مصوب شد که ۸۹ طرح آن به بهره‌برداری رسید و ۱۰۷طرح دیگر هم‌اکنون درحال اجراست. از سوی دیگر از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۱۸طرح با میزان سرمایه‌گذاری خارجی بیش از یک میلیارد دلاری به تصویب رسیده است که 5 طرح آن با خرید سهام یا افزایش سرمایه موجود شرکت به بهره‌برداری رسیده و ۱۳طرح دیگر درحال اجراست. بر این اساس کشورهای اسپانیا، چین، آلمان، عراق و ایرلند به ترتیب 5 کشور نخست از لحاظ بیشترین حجم سرمایه‌گذاری و کشورهای افغانستان، ترکیه، چین، امارات و آلمان به ترتیب 5 کشور نخست از لحاظ تعداد سرمایه‌گذاری بودند.

دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو

شاتا  مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو را اظهارنظرهای غیرکارشناسانه درخصوص توقف واردات آن دانست. علی علی‌آبادی‌فراهانی با اظهار گلایه از انتشار برخی اخبار غیرکارشناسی درخصوص بستن سایت ثبت سفارش خودرو تصریح کرد: ثبت سفارش خودرو به صورت موقت تا ابلاغ دستورالعمل جدید متوقف شده و واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های معتبر قبلی هم‌اکنون درحال انجام است. وی ادامه داد: توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنی توقف واردات خودرو نیست و تمامی ثبت سفارشات خودرو دارای مدت اعتبار 6 ماهه هستند. همچنین واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های معتبر قبلی هم‌اکنون درحال انجام است و خللی در واردات خودرو به هیچ‌ وجه وجود ندارد. این مقام مسوول با اشاره به آمار ارائه شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران برای واردات خودرو گفت: در 6 ماه اول امسال ۴۴هزار دستگاه خودرو به ارزش حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیارد دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد حدود ۳۸درصد و به لحاظ ارزش حدود ۴۰درصد افزایش داشته است.

میزان رسیدگی به شکایات مردمی

مهر  رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از رسیدگی به ۸۶ درصد شکایات مردمی طی 6 ماه ابتدای سال جاری خبر داد. سیدمحمود نوابی گفت: از مجموع شکایات دریافتی طی 6 ماه اول سال جاری حدود ۸۶ درصد شکایات رسیدگی و پاسخگویی شده و ۱۴درصد به دلیل استعلامات حقوقی یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی هستند. وی ادامه داد: طبق آمار دریافتی مجموعا ۹۳۸۲۱ فقره شکایت مردمی پیرامون کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شده که از این تعداد ۶۲۸۱۳ فقره(۶۷درصد) تلفنی، ۱۴۰۶۳فقره (۱۵درصد) حضوری و ۱۶۹۴۵فقره (۱۸درصد) کتبی بوده است و بر این اساس بیشترین شکایات از طریق تلفن دریافت شده است که نشان از انتظار مصرف‌کنندگان بر رسیدگی سریع و بدون فوت وقت به شکایات و تخلف‌های صنفی دارد. به گفته نوابی؛ از مجموع شکایات رسیدگی شده، تعداد ۳۵۷۷۱ فقره یعنی ۳۸درصد متخلف شناخته شدند و ۴۵۲۰۹ فقره که ۴۸درصد شکایات را تشکیل می‌دهد غیرمتخلف شناخته شده‌اند و۱۲۸۴۱فقره یعنی۱۴درصد شکایات در مرحله بررسی است. وی تاکید کرد: استمرار رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در کشور با نهادینه شدن، پایبندی به رعایت قوانین و مقررات و تامین خواسته‌ها و نیازهای مشتریان از سوی واحد تولیدی یا خدماتی میسر می‌شود. آمارهای واصله از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نشان می‌دهد که ۸۵درصد شکایات مربوط به کالا و ۱۵درصد شکایت از خدمات بوده است.

 

ارسال نظر