کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۱۴

اردکانیان تا شنبه به مجلس معرفی می‌شود

ایلنا  بیگدلی ابراز امیدواری کرد که در زمینه حل چالش آب کشور با انتخاب آقای اردکانیان و حمایت قاطع مجلس و دولت حرکت اساسی صورت گیرد.

احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا از معرفی وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس تا روز شنبه هفته آینده خبر داد و گفت: تا روز شنبه، رییس‌جمهور وزیر پیشنهادی خود برای وزارتخانه نیرو را معرفی کرده و ایشان باید با حضور در مجلس برنامه‌های خود را جهت اخذ رای اعتماد ارائه دهد. نمایندگان نیز 10 روز فرصت دارند که مطالعات کامل و کارشناسی را انجام داده و بررسی‌های لازم را داشته باشند. وی افزود: با توجه به مسائل و اطلاعاتی که داریم آقای اردکانیان جامع‌ترین پیشنهادی است که از سوی دولت جهت وزارت نیرو به مجلس ارائه می‌شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: اراده‌یی بین نمایندگان مجلس وجود دارد که کارشناسانه به سمت انتخاب وزیر نیرو بروند.

وی ابراز امیدواری کرد که در زمینه حل چالش آب کشور با انتخاب آقای اردکانیان و حمایت قاطع مجلس و دولت حرکت اساسی صورت گیرد. بیگدلی تاکید کرد: به اعتقاد من با توجه به روابطی که دکتر اردکانیان در داخل کشور بین مسوولان اجرایی کشور و همچنین روابطی که در خارج از کشور دارد، می‌تواند وزیر موفقی باشد و کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارد.

شدت درگیری‌های عراق نفت را بالاتر برد

ایسنا  نفت برنت که قیمت پایه برای بازار جهانی است، در معاملات سه‌شنبه با وجود سودگیری معامله‌گران از افزایش قیمت‌ها 57.79دلار در هر بشکه معامله شد که 2.5درصد بالاتر از قیمت نهایی معاملات جمعه بود. نفت‌وست‌تگزاس اینترمدییت امریکا 51.76دلار در هر بشکه معامله شد که اندکی نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه کاهش داشت اما همچنان ۲درصد بالاتر از قیمت معاملات جمعه و یک‌چهارم بالاتر از سطح قیمت اواسط ژوئن بود. قیمت‌های نفت پس از این افزایش پیدا کرد که نیروهای دولت عراق روز دوشنبه در واکنش به همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان، شهر کرکوک را که در اختیار نیروهای کرد بود، بازپس گرفتند. همچنین گزارش‌هایی از توقف تولید حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز نفت از میادین بزرگ بای حسن و آوانا به دلیل نگرانی‌های امنیتی منتشر شده است.

تشدید درگیری در عراق بازارها را که پیش از این نگران تنش‌های فزاینده میان امریکا و ایران بودند، به وحشت انداخته است. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری ورزیده و به کنگره ۶۰ روز فرصت داده تا درباره اقدامات بیشتر علیه تهران تصمیم بگیرد.  

چین به‌دنبال خرید مستقیم سهام آرامکو

ایسنا  چین پیشنهاد کرده است، حداکثر 5درصد از سهام آرامکوی عربستان‌سعودی را مستقیما خریداری کند. چنین اقدامی به عربستان‌سعودی که قصد دارد، سهام این غول نفتی را در بازار عرضه کند، امکان می‌دهد گزینه‌های مختلفی را در نظر بگیرد.

منابع صنعتی آگاه به رویترز اعلام کردند که شرکت‌های نفتی دولتی پتروچاینا و سینوپک در هفته‌های اخیر برای انجام یک قرارداد مستقیم به آرامکو ابراز تمایل کرده‌اند. این شرکت‌ها بخشی از یک کنسرسیوم دولتی شامل صندوق سرمایه دولتی چین هستند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی سال گذشته اعلام کرد که این کشور سرگرم بررسی عرضه اولیه عمومی حدود ۵ درصد از سهام آرامکو در سال ۲۰۱۸ است و اگر این شرکت حدود دو تریلیون دلار ارزش‌گذاری شود، ممکن است از عرضه ۵درصد سهم، ۱۰۰میلیارد دلار کسب کند. یکی از منابع صنعتی در این باره به رویترز گفت: چینی‌ها می‌خواهند تامین نفت را تضمین کنند و تمایل دارند که کل ۵ درصد را خریداری کنند. با این‌ همه پتروچاینا و سینوپک در این باره اظهارنظر نکردند. عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، بخش محوری برنامه اصلاحات اقتصادی برای متنوع کردن اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی به نفت است و بودجه این کشور را که از قیمت‌های پایین نفت لطمه دیده است، تقویت می‌کند.

اما اختلافات داخلی تصمیمات کلیدی متعدد درباره عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را به تاخیر انداخته است.

 

ارسال نظر