اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۱۱

 سامانه مدیریت طرح و پروژه رونمایی شد

ایرنا   سامانه «مدیریت طرح و پروژه سازمان» با هدف توسعه دولت الکترونیک و ارتقای سلامت اداری و شفاف‌سازی روند فعالیت‌ها و اعمال نظارت بیشتر روز گذشته رونمایی شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین رونمایی از این سامانه که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برگزار شد، گفت: با راه‌اندازی سامانه مدیریت طرح و پروژه سازمان می‌توان به صورت روزانه و ساعتی همه فعل و انفعالات عمرانی در شهرک‌ها را پیگیری و نظارت کرد و با برآورد قیمت تمام محصول و خدماتی که انجام می‌شود، بودجه‌ریزی عملیاتی پایه‌گذاری شود. علی یزدانی اظهار کرد: این سازمان برای ارتقای سلامت اداری، رضایت‌مندی ذی‌نفعان و شفاف‌سازی فرآیندها اقدام‌های موثری انجام داده است که از آن می‌توان به یکپارچه‌سازی دستورالعمل‌ها در سال جاری اشاره کرد. او اظهارکرد: سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌ها و نواحی صنعتی طراحی و پیاده‌سازی شد که براساس آن هر سرمایه‌گذار در هر نقطه کشور می‌تواند از محل کار و منزل خود متناسب با سرمایه‌گذاری و موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های بالقوه‌یی که در اقصی نقاط کشور است، شهرک و ناحیه‌یی را بدون مراجعه برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند. یزدانی از طراحی سامانه دیگری در این سازمان خبر داد که در هفته پژوهش یعنی آذرماه 96 رونمایی می‌شود و در آن طرح‌های پژوهشی سازمان و شرکت‌های تابعه برای جلوگیری از موازی‌کاری و اطلاع‌رسانی درباره پژوهش‌های انجام شده، ساماندهی می‌شوند.

 صدور خاموش «پیاز زعفران»

ایسنا   عضو شورای ملی زعفران از افزایش ۲۶درصدی صادرات زعفران در پنج ماه اول امسال خبر داد و اعلام کرد: برای صادرات حدود ۴۰۰ تنی زعفران در سال جاری آماده هستیم. البته در این میان همه کشورهای همسایه که می‌توانند از نظر اقلیمی زعفران تولید کنند، تهدید بالقوه‌یی برای مهاجرت خاموش از طریق قاچاق پیاز زعفران ایرانی هستند که باید در این زمینه هوشیار باشیم. علی حسینی اظهار کرد: در دنیا حدود ۳۵۰ تن زعفران مصرف می‌شود که پتانسیل تولید استان‌های خراسان‌رضوی و جنوبی به تنهایی حدود ۴۰۰ تن است، چرا که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در این دو استان حدود ۱۰۰ هزار هکتار زعفران کشت شده که در صورت عملکرد چهار کیلوگرمی که حداقل انتظار از این اراضی است می‌توان پیش‌بینی کرد که امسال بیش از ۴۰۰ تن در این دو استان تولید شود و باید برای صادرات به همین اندازه برنامه‌ریزی کنیم. وی با بیان اینکه میزان مصرف زعفران در ایران نهایتا ۶۰ تن است، افزود: در شرایط کنونی قیمت زعفران کاهش پیدا کرده و همه منتظر رسیدن زعفران امسال به بازار برای از سرگیری صادرات هستند؛ چرا که فصل برداشت این محصول از آبان ماه آغاز می‌شود. البته تا زمانی که درخواست‌های جدید نیامده است، نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه گرچه سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ تن زعفران صادر شده، باید خود را برای صادرات ۴۰۰ تنی آماده کنیم، ادامه داد: هر کشور همسایه‌یی مانند ارمنستان، تاجیکستان، افغانستان و غیره که قابلیت تولید زعفران را داشته باشند، می‌توانند تهدید برای ایران و زعفران ایرانی تلقی شوند؛ چرا که با قاچاق پیاز زعفران به آنجا شاهد مهاجرت خاموش این گیاه خواهیم بود؛ بنابراین باید هوشیار و بیدار باشیم که نگذاریم این مهاجرت اتفاق بیفتد؛ چرا که در صورت از بین رفتن یک مزرعه زعفران دیگر نمی‌توانیم به این راحتی آن را بازسازی کنیم یا مانند گندم و دیگر محصولات کشاورزی هزاران تن بذر آن را به کشور وارد کنیم، چرا که وجود ندارد.

 رفع موانع غیرتعرفه‌ای در مسیر «ایران – پاکستان»

ایرنا   جمعی از اعضای اتحادیه کاشی و سرامیک ایران در سفر به کراچی پاکستان در خصوص رفع موانع غیرتعرفه‌یی تجارت دوجانبه در راستای رونق تبادلات اقتصادی دو کشور توافق کردند. موانع غیرتعرفه‌یی به مجموع اقدامات و عملیاتی گفته می‌شود که می‌تواند بر سخت‌تر شدن عملیات تجاری کشورها تاثیر داشته باشد. این موانع در مقام مقایسه با تعرفه‌ها از شفافیت کمتری برخوردارند و دارای اثراتی همچون ناکارایی مکانیسم تجاری و مختل کردن روابط تجاری فیمابین کشورها هستند. به گفته صاحب‌نظران اقتصادی، مجوزهای حمل، مجوزهای وزارتخانه‌ها، ثبت سفارش، سهمیه‌های وارداتی و الزام‌های قانونی دیگر، تعدد مجوزها در ردیف موانع غیرتعرفه‌یی محسوب می‌شود که بر مشکلات فضای کسب‌وکار می‌افزاید. در مجموع از جمله این‌دست موانع غیرتعرفه‌یی می‌توان سهمیه وارداتی، محدودیت صادرات به‌صورت داوطلبانه، موانع فنی تجاری، سیاست‌های ارزی، موسسات تجاری دولتی، حداقل قیمت وارداتی، ممنوعیت‌های وارداتی را نام برد.

 چالش‌های صنعت بیمه در ایران

پایگاه خبری اتاق ایران   اقتصاد در ایران رقابت‌پذیر نیست؛ این را بارها فعالان و کارشناسی حوزه اقتصادی اقرار کرده و درباره راهکارهای رقابت‌پذیری گفته‌اند. اصلاح ساختار صنعت بیمه یکی از همین راهکارهاست. نایب‌رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران گفت: صنعت بیمه در رقابت‌پذیری همه ابعاد اقتصاد کارساز است؛ اما ساختار این صنعت در ایران رقابتی نیست. 50درصد صنعت بیمه در اختیار بیمه ایران است. حضور شبه‌دولتی‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی در ساختار بیمه‌ها از چالش‌های کشور است. فرشید شکرخدایی افزود: کمیسیون خصوصی‌سازی، رقابت و سلامت اداری اتاق ایران سه کارگروه دارد. کارگروه رقابت مهم‌ترین وظیفه‌یی که بر عهده دارد، می‌خواهد موانع و چالش‌های مختلف را در صنایع مختلف بررسی کند و می‌خواهد گزارشی از وضعیت رقابت و انحصار در بازار از وضعیت صنایع مختلف ارائه دهد. یکی از این صنعت مهم در ایران، صنعت بیمه است. رییس کارگروه رقابت ادامه ‌داد: البته صنایع دیگری هم مثل صنعت بانکداری و صنایع خودرو، صنایع غذایی، خودروسازی هم اولویت‌های دیگر کارگروه است. صنعت بیمه با کاهش ریسک جایگاه بالایی در رقابت‌پذیری صنایع دارد. وی درباره تاثیر صنعت بیمه بر رقابت‌پذیری گفت: حتما صنعت بیمه به رقابت‌پذیری همه ابعاد اقتصاد، تولید و صنعت کمک می‌کند؛ اما ما باید اول رقابت‌پذیری را در خود صنعت بیمه مورد سوال قرار دهیم؛ بعد بپرسیم چقدر صنعت بیمه به رقابت در حوزه‌های دیگری می‌انجامد.

 

 

ارسال نظر