5 تهدید خفته در صنعت لوازم خانگی

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۸۲
5 تهدید خفته در صنعت لوازم خانگی

تعادل  

گردش مالی لوازم خانگی در ایران 8 هزار میلیارد تومان است که سهمی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد این بازار به تولیدات داخلی اختصاص دارد. اما در شرایط کنونی یکی از مشکلات اصلی صنعت لوازم خانگی، «تولید کالاهای بی‌کیفیت با نام و نشان خارجی» است که به شکل غیرقانونی و بدون پرداخت مالیات اقدام به تولید کالاهای بی‌کیفیت می‌کنند که این یک تهدید جدی برای صنعت لوازم خانگی به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، کارخانه‌هایی که به شکل زیرزمینی فعالیت و محصولات بی‌کیفیتی را وارد بازار می‌کنند، تهدید دیگری است که متوجه این صنعت می‌شود. «ارائه کارت گارانتی تقلبی قاچاق به خریداران لوازم خانگی»، معضل دیگری است که رییس اتحادیه لوازم خانگی، به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: واردکنندگان لوازم خانگی برای صدور کارت گارانتی تقلبی حدود ۳ تا ۵ هزار تومان هزینه می‌کنند.» ورود کالاهای قاچاق از طریق مناطق مرزی و بازارچه مرزی بانه» چهارمین موضوعی است که بنا به اظهارات محمد‌طحان‌پور، تولید لوازم خانگی را با تهدید مواجه کرده است. از دیگر معضلاتی که این صنعت با آن گریبانگیر است، «عدم برخورد متولیان اصناف با واحدهای متخلف» است، چراکه به گفته طحان‌پور، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ پرونده به اتاق اصناف ارجاع داده شده، اما اقدام مناسبی صورت نگرفته و هر بار به دلایلی عنوان می‌شود که در شرایط فعلی پلمب این واحدها مصلحت نیست.

 علل کسادی بازار تولیدکنندگان

محمد ‌طحان‌پور روز گذشته در نشست خبری خود با بیان اینکه ششمین نمایشگاه عرضه محصولات لوازم خانگی امسال با شعار «اقتصاد مقاومتی مبارزه با ورود و فروش کالای قاچاق» برگزار می‌شود، گفت: اگرچه گفته می‌شود در بازار لوازم خانگی رکود وجود دارد، اما این رکود مربوط به تولیدات خوب و باکیفیت ایرانی نیست و تولیدات بی‌کیفیت به‌دلیل عدم استقبال مردم از خرید این کالاهای این برندها، دچار رکود هستند.

رییس اتحادیه لوازم خانگی تهران افزود: تولیدات باکیفیت لوازم خانگی در سال 95 بیش از 25درصد رشد داشته و این در حالی است که بخشی از سهم بازار توسط تولیدات بی‌کیفیت اشغال می‌شود. وی همچنین در مورد سهم مناطق آزاد از قاچاق لوازم خانگی گفت: در این مورد آمار دقیقی در دست نیست، اما مناطق آزاد تجاری مثل بندرانزلی و ارس بیشترین سهم در ورود لوازم خانگی قاچاق را دارند و یکی دیگر از راه‌های ورود لوازم خانگی قاچاق بازارچه مرزی بانه است. طحان‌پور در ادامه با بیان اینکه در منطقه امین‌حضور ساعت 5 صبح کامیون‌ها حمل لوازم خانگی بار خود را در ساعتی که تعزیرات حضور ندارد، تخلیه می‌کنند، گفت: این کالاها بیشتر توسط فروشگاه‌هایی که پروانه کسب ندارند، عرضه می‌شوند و اکثر آنها هم دارای گارانتی تقلبی هستند. طحان‌پور افزود: برای بخشی از لوازم خانگی قاچاق در تهران و لوازم خانگی که در مناطق آزاد عرضه می‌شود، معمولا کارت گارانتی تقلبی صادر می‌شود. به گفته او، واردکننده‌های کالاهای قاچاق برای صدور هر برگ گارانتی تقلبی 3 تا 5 هزار تومان پرداخت می‌کنند.

طحان‌پور بیان کرد که اتحادیه لوازم خانگی، در صورت شناسایی این متقلبان را به وزارت صنعت و سازمان تعزیرات معرفی می‌کند و با آنها برخورد می‌شود، اما پس از چندی دوباره با اسامی دیگر اقدام به عرضه در بازار می‌کنند. رییس اتحادیه لوازم خانگی این را هم گفت که برای خریدار امکان شناسایی کارت‌های گارانتی تقلبی لوازم خانگی از اصلی وجود ندارد، اما خریدار هنگام خرید باید فروشنده را ملزم کند به او بگوید کارت گارانتی مربوط به کدام شرکت است که معمولا متقلبان از بیان نام شرکت امتناع می‌کنند. وی همچنین در مورد کد شناسه لوازم خانگی اظهار کرد که تاکنون نصب کد شناسه کالا‌های لوازم خانگی عملیاتی نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلات تولید لوازم خانگی قیمت تمام شده بالاست، گفت: همین موضوع زمینه را برای واردات قاچاق بیشتر می‌کند. از این رو، به نظر می‌رسد وزارت صنعت باید کارگروهی تشکیل دهد که علت قیمت بالای لوازم خانگی را از زوایای مختلف بررسی کند.

طحان‌پور با تاکید بر اینکه در بخش تولیدات لوازم ‌خانگی تولید‌کنندگان خوب و مطرحی وجود دارند، گفت: اما متاسفانه تعداد زیادی تولید‌کننده به تولیدات بی‌کیفیت و نامرغوب لوازم خانگی اقدام می‌کنند و تولیدات خود را با عنوان کالای صادراتی در بازار به فروش می‌رسانند.

طحان‌پور همچنین با بیان اینکه نباید از تعطیلی

 2 کارخانه که تولیدات آنها نامرغوب بوده ناراحت شد، گفت: زیرا به ازای آن 50 کارخانه خوب تولیدات خود را آغاز کرده‌اند. اگرچه در تولیدات لوازم خانگی که تکنولوژی پیچیده‌یی ندارد بسیار از لحاظ تعداد و کیفیت پیشرفت داشته‌ایم اما در مورد کالاهایی مثل تلویزیون که دارای تکنولوژی پیچده‌یی است از

 40 سال پیش که حدود 5 تولید‌کننده در کشور در این بخش وجود داشت تا امروز حداکثر به حدود

 10 تولید‌کننده رسیده‌ایم. او به فروش تولیدات بی‌کیفیت زیرپله‌یی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش‌هایی مثل بخاری گازی، اجاق گاز، آبگرمکن ایستاده و کولر آبی که تولید زیادی در کشور داریم فروش زیرپله‌یی هم بیشتر است که این کالاها با عنوان کالاهای صادراتی عرضه می‌شود و البته عرضه آنها هم قانونی است. بنا بر اظهارات طحان‌پور، تعداد واحدهای عرضه زیرپله‌یی در «آذربایجان‌شرقی، مشهد و اطراف تهران» بیش از دیگر مناطق کشور است؛ به‌طوری که مطابق آمارها، حدود 65 درصد از لوازم خانگی کوچک و حدود 15درصد از لوازم خانگی بزرگ قاچاق است.

طحان‌پور با بیان اینکه بخشی از تولیدات لوازم خانگی به اروپا و آفریقای‌جنوبی صادر می‌شود، گفت: آبگرمکن، پکیج و چرخ خیاطی به اروپا و بخاری گاز و کولر گازی هم به آفریقا صادر می‌شود.

رییس اتحادیه لوازم خانگی تهران با اشاره به صادرات لوازم‌ خانگی بی‌کیفیت به عراق و افغانستان گفت: متاسفانه تجار این کشورها مانند تاجران ایرانی ما که از چین کالاهای بی‌کیفیت وارد می‌کنند، خواهان خرید کالاهای با قیمت پایین‌تر و بی‌کیفیت‌تر هستند و به همین دلیل لوازم خانگی بی‌کیفیت ایرانی بیشتر به این کشورها صادر می‌شود، این موضوع تاثیرات مخربی بر بازار صادراتی ایران دارد. چون بعد از اینکه یک کالای لوازم خانگی ایرانی به‌دلیل بی‌کیفیت بودن مشتری خود را در این بازارها از دست داد تولید‌کنندگان این کالاها، کالای خود را با نام دیگر عرضه و صادر می‌کنند.

او ادامه داد: در حوزه تولید گوشی تلفن همراه این امید وجود دارد که تا سال آینده موفق به تولید شویم. وی با بیان اینکه عرضه لوازم خانگی بیش از تقاضای بازار است، گفت: با وجود سود اندک فروش لوازم خانگی در نمایشگاه لوازم خانگی سعی شده کالاها با تخفیف حدود 5 درصد به خریداران عرضه شود.

 

 کم‌کاری اتاق اصناف در پلمب واحدهای متقلب

طحان‌پور در بخش دیگر سخنان خود اتاق اصناف را درخصوص عدم پلمب واحدهای متقلب عرضه‌کنندگان لوازم خانگی مورد انتقاد قرار داد و گفت: اکثر این واحدهای متقلب پروانه فروش ندارند و اگرچه از طرف اتحادیه به اتاق اصناف معرفی می‌شوند اما اقدامی برای پلمب آنها صورت نمی‌گیرد.  به گفته او، هم‌اکنون 200 پرونده مربوط به واحدهای متقلب فروش لوازم خانگی در تهران به اتاق اصناف معرفی شده که هیچ‌گونه اقدامی برای تعطیلی آنها صورت نگرفته است.

او علت کم‌کاری در این زمینه را این‌گونه عنوان کرد که اتاق اصناف به‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که آن را با عنوان حساس کنونی مطرح می‌کند، اقدام به پلمب این واحدهای نمی‌کند و پملب را به صلاح نمی‌داند. طحان‌پور درنهایت به برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات لوازم خانگی از 25 مهر تا 28 مهرماه 96 در مصلای تهران اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه 40شرکت داخلی و خارجی حضور دارند و شرکت‌‌کنندگان خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، کره‌جنوبی، چین، اسلوونی و ترکیه هستند.

 

 

ارسال نظر