اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۰۳

نخستین ‌بار گندم به ایتالیا صادر شد

تسنیم| مدیر شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای نخستین ‌بار در کشور ۳۱هزار تن گندم دوروم با کیفیت به کشور ایتالیا که مهد پاستای جهان است، صادر شد. یزدان سیف با اشاره به اینکه در 6 ماه نخست امسال 120هزار تن آرد از ایران به کشورهای منطقه و اروپا صادر شده است، افزود: سال گذشته در مجموع میزان آراد صادراتی از کشور 27هزار تن بوده است. مدیر شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: براساس گزارش‌های موجود در 6 ماه اول امسال میزان صادرات آراد، مشتقات آراد و گندم شامل انواع شیرینی و نان به میزان 400هزار تن صادر شده است که از این میزان 65 هزار تن گندم بوده است. سیف با بیان ‌اینکه برای صادرات یک میلیون تن گندم مازاد به کشورهای منطقه و اروپا برنامه‌ریزی شده است، افزود: در صورت افزایش میزان صادرات گندم مازاد شاهد رونق کارخانجات آردسازی در کشور خواهیم بود و می‌توانیم از تمام ظرفیت آردسازی موجود در کارخانجات استفاده کنیم. وی افزود: هم‌اکنون 22میلیون تن آراد در کارخانجات کشور تولید می‌شود. سیف از اجرای پروتکل 3جانبه ایران، روسیه و قزاقستان در زمینه افزایش صادرات گندم خبر داد و گفت: با همکاری 3جانبه امکان صادرات گندم به ویژه گندم دوروم سالانه به 700هزار تن خواهد رسید. سیف ابراز امیدواری کرد: در 6 ماه دوم امسال با اجرای پروتکل 3جانبه، صادرات شتاب بیشتری می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم به میزان 300هزار تن گندم دوروم صادر کنیم.

هم‌ردگی استاندارد ایران با کشورهای توسعه یافته

ایسنا| رییس سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهای ایران هم‌رده با استانداردهای کشورهای پیشرفته است. نیره پیروزبخت اظهار کرد: درحال حاضر ایران بین ۱۶۳کشوری که عضو ایزو هستند دارای رتبه ۲۳ در هیات ‌مدیره فنی سازمان بین‌المللی استاندارد است و امسال نیز یک نفر به نمایندگی از کشور ما عضو این مجموعه شده و ایران در شورای سیاست‌گذاری ایزو، رتبه ۲۷ را کسب کرده که این نشان می‌دهد از نظر سطح استانداردها جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی افزود: درحال حاضر اکثر استانداردهای ایران منطبق و معادل استانداردهای بین‌المللی کشورهای پیشرفته است و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها دارای جایگاه خوبی در سازمان بین‌المللی استاندارد است. رییس سازمان ملی استاندارد کشور بیان کرد: امیدوارم واحدهای تولیدی و خدماتی، تولیدات خود را منطبق با استانداردهای بین‌المللی پیش ببرند. وی با اشاره به تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته به کشور اعمال شده بود، گفت: با توجه به دلیل وجود سیاست‌های گذشته، تمامی کالاهای کشور مشمول مقررات استاندارد قرار نگرفته و حدود یک هزار کالا در داخل کشور مشمول استانداردها بوده و می‌توان گفت که در سال‌های اخیر برخی از واحدهای تولیدی تنها به فکر ادامه حیات خود بوده و توجهی به ارتقای کیفیت تولید کالاها نشده است. درحال حاضر سازمان ملی استاندارد با تاکیدات فراوان و تبلیغات کالای استاندارد ایرانی و پویشی که به راه انداخته، مردم را به خرید کالای استاندارد ایرانی سوق می‌دهد.

ضرورت مدیریت در بازار ارز

تسنیم| رییس خانه اقتصاد ایران با اعلام اینکه افزایش قیمت دلار فرصتی برای فعالان اقتصادی در توسعه صادرات به وجود آورده است، گفت: چنانچه مدیریتی در مورد قیمت دلار و افزایش صادرات انجام نشود، قیمت تمام شده کالاها افزایش و رکود بازار استمرار خواهد یافت.

ابراهیم جمیلی با اشاره به اینکه با کاهش نرخ سود بانکی افزایش دلار طبیعی است، اظهار کرد: قرار بود با برنامه‌ریزی‌های مناسب پول‌های سرگردان به بازارهای سرمایه و بورس هدایت شود اما متاسفانه چنین چیزی اجرایی نشد. وی با بیان ‌اینکه تهدیدات امریکا و جنگ روانی دلال‌ها هم نقش موثری در افزایش قیمت دلار داشته است، افزود: متاسفانه بانک مرکزی هم در رابطه با افزایش قیمت دلار صحبت‌های موثری برای مدیریت بازار انجام نمی‌دهد. در کنار سکوت بانک مرکزی اظهارنظرهای غیرکارشناسی هم بر التهاب بازار ارز اضافه کرده است. رییس خانه اقتصاد ایران با اعلام اینکه افزایش قیمت دلار فرصتی برای فعالان اقتصادی در توسعه صادرات به وجود آورده است، گفت: چنانچه صادرات را رونق دهیم، رکود بازار هم تا حدودی رفع می‌شود. البته در کنار این موضوع باید به صورت نقدی حمایت‌های لازم از واحدهای تولیدی هم انجام شود.

میزان گردش مالی لیزینگ‌های خودرو

ایسنا| درحالی حجم زیادی از عملیات شرکت‌های لیزینگ رسمی و دارای مجوز در بازار به واگذاری خودرو اختصاص دارد که این شرکت‌ها حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی دارند. درحال حاضر حدود ۳۳شرکت لیزینگ در کشور مجوز قانونی دارند که در بخش‌هایی شامل کالاهای با دوام، خودرو و ماشین‌آلات همچنین اقلام سنگین فعالیت می‌کنند. با این حال عمده تسهیلات به دلیل وجود تقاضا لیزینگی روانه حوزه خودرو می‌شوند. آمار عملکرد صنعت لیزینگ نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات خرید کالا به مشتریان واگذار کرده‌اند که ۷۲درصد آن در بخش خودروهای سواری، ۱۱درصد در خودروهای کار و ۱۰درصد در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات مصرف شده است و در مقابل سهم سایر بخش‌ها ازجمله کالاهای با دوام و غیرمنقول و تجهیزات درمانی در مجموع 7درصد بوده که نشان‌دهنده سهم پایین لیزینگ تخصصی تجهیزات در این صنعت و در مقابل سهم بالای خودروهای سواری است.

 

ارسال نظر