سیاست جدید برای خودروهای وارداتی

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۶۴
سیاست جدید برای خودروهای وارداتی

گروه صنعت  

متولی سازمان ملی استاندارد ایران روز گذشته ضمن تشریح عملکرد سازمان متبوع خود در نیمه نخست سال جاری به اعمال سیاست جدید در رابطه با خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: از اول دی ماه سال ٩٧ استانداردهای جدید در خودروهای داخلی اجرایی خواهد شد که در آن تاییدیه استاندارد باتری و لاستیک خودروهای ورادتی نیز اجباری شده است.

به گفته متولیان این سازمان 3 مقطع زمانی برای استانداردسازی خودروها مدنظر قرار گرفته شده که براساس آن تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد؛ پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد دیگر به ۶۱ مورد قبلی اضافه می‌شود و با اضافه شدن ۲۲مورد استاندارد خودرویی مجموع استانداردها براساس مصوبه مربوطه تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ به ۸۵ مورد می‌رسد.

همچنین بنا به اظهارات نیره پیروزبخت با توجه به شبهاتی که در مورد آلایندگی هوا مطرح بود با اعلام آمادگی دادستانی تهران، ارزیابی کیفیت بنزین‌های توزیعی با همکاری وزارت نفت انجام شد. به گفته او براساس نمونه‌گیری‌های پایش کیفیت بنزین که از سوی سازمان استاندارد، دادستان و وزارت نفت انجام شده، سطح بنزن پایین‌تر و گوگرد بالاتر گزارش شده است.

 

 تعطیلی ۱۳۰ جایگاه غیراستاندارد

براساس آمار ارائه شده از سوی متولیان سازمان ملی استاندارد ایران تاکنون حدود 2هزار و 400بازرسی از جایگاه‌های«سی ان جی» انجام شده که بیش از 1600جایگاه رفع نقص کرده‌اند. همچنین در 6 ماه نخست سال 1396 تعداد 400جایگاه مورد بازرسی مجدد قرار گرفته که 130جایگاه به دلیل نداشتن استانداردهای کافی با همکاری دستگاه‌های مربوط انشعاب گاز آنها به عنوان جریمه قطع شد.

از سوی دیگر در نیمه نخست سال جاری نیز ۱۱۰هزار بازرسی فنی مدنظر قرار گرفته که علاوه بر این تعداد کل پروانه‌های علامت استاندارد به ۳۵هزار مورد رسیده است. در رابطه با بازرسی دوره‌یی آسانسورها نیز پیگیری‌های لازم صورت گرفته و ۳۳۰۰بازرسی انجام شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد روز گذشته در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی ملی استاندارد در محل ساختمان این سازمان برگزار شد درخصوص وضعیت بنزین عنوان کرد: با هماهنگی دادستان تهران و وزارت نفت اقدام به نمونه‌گیری کرده‌ایم که بر این اساس در سال ٩٥ عدد الفین 9 شده که حداکثر مجاز آن ١٨ است که البته نمونه اخذ شده با همکاری دادستانی 13.5 بوده است. به گفته نیره پیروزبخت در سال ٩٦ نمونه بنزن در تهران 0.9 اعلام شد که سقف آن یک است. در بخش گوگرد که حد مجاز 50 است در نمونه‌گیری‌ها در تهران این عدد بالا و ٥٨ ارزیابی شده است. پیروزبخت همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر توقف شماره‌گذاری 9خودرو توسط پلیس به دلیل استاندارد نبودن سیستم سوخت‌رسانی عنوان کرد: ما با یک مصوبه روبه‌رو هستیم و این مصوبه مربوط به هیات دولت و در رابطه با خودروهای فرسوده بوده که باید مدنظر قرار گیرد و اگر خودرویی مصرف سوخت بالاتر از 8.5 در 100کیلومتر داشته باشد حتما باید یک خودرو فرسوده از چرخه خارج شود. این مقام دولتی در مورد استاندارد گندم و آرد نیز یادآور شد: همه استانداردهای غذایی درحال کنترل است اما در مورد گندم و آرد نیز آزمایش‌ها مدنظر قرار می‌گیرد که این مساله در ارتباط با آرد اهمیت بیشتری دارد که پس از تبدیل گندم و اختلاط آن است.

 3 مقطع زمانی استانداردسازی خودروها

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین با بیان اینکه از اول دی ماه سال ٩٧ باید استانداردهای جدید در خودروهای داخلی اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در استانداردهای جدید ٨٥گانه مواردی ازجمله ایمنی و ارتقای کیفی و کمی خودروها مدنظر قرار گرفته است. موضوع ترمز، استاندارد انحراف از مسیر و حفاظت از عابر پیاده و سرنشین در استاندارد‌های جدید قرار دارد.

پیروزبخت در پاسخ به اینکه آیا تعداد خودروهایی که قرار است استانداردهای ۸۵گانه را تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار دهند، مشخص شده‌اند یا خیر، اعلام کرد: ما در این رابطه نه نامی از خودروها می‌بریم و نه تعداد خودروهای مربوطه را اعلام می‌کنیم باید تا موعد زمانی مربوطه منتظر ماند تا ببینیم کدام یک از خودروها نمی‌توانند استانداردهای خودرویی تدوین شده را ارتقا دهند. وی ادامه داد: اگر خودرویی وجود دارد که ایمنی‌ها را رعایت نمی‌کند و ارزان قیمت است، ایمنی و سلامتی مردم برای ما اهمیت دارد.

از سوی دیگر، معاون سازمان ملی استاندارد ایران زمان‌بندی افزایش استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد را تا ابتدای دی ماه سال آینده در 3 مقطع زمانی اعلام کرد و گفت: در کمیته آلایندگی به دستور رییس‌جمهوری فرصتی تعیین شد تا موتورسیکلت‌ها تا سال آینده از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شوند. وحید مرندی در ارتباط با مصوبه مربوط به رعایت

۸۵ مورد استاندارد خودرویی توسط خودروسازان تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷و توقف خط تولید خودروهایی که از این مصوبه تبعیت نکنند، گفت: براساس این مصوبه ۸۵ مورد استاندارد خودرویی تا دی ماه سال ۱۳۹۷ در 3مرحله زمانی مدنظر قرار می‌گیرد. به گفته او تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد دیگر به ۶۱ مورد قبلی اضافه می‌شود و با اضافه شدن ۲۲مورد استاندارد خودرویی مجموع استانداردها براساس مصوبه مربوطه تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ به ۸۵ مورد می‌رسد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه اروپا موارد استاندارد مذکور را در سال ۲۰۱۸ الزام‌آور کرده است، بیان کرد: ما نیز در ایران در سال ۲۰۱۷ استانداردهای مربوطه را برای افزایش استانداردهای خودرویی الزام‌آور کردیم و در صورتی که برخی خودروهای موجود امکان ارتقای استاندارد برایشان فراهم نباشد از چرخه خارج می‌شود.

مرندی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مربوط به وضعیت استانداردسازی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: برای سازمان ملی استاندارد، خودرو یا موتورسیکلت فرقی نمی‌کند و به دنبال آن هستیم تا استانداردهای موجود در مورد موتورسیکلت‌ها نیز ارتقا یابد و در این راستا مانند خودرو تایید نو داشته باشند. وی ادامه داد: در کمیته آلایندگی به دستور رییس‌جمهوری در سال ۱۳۹۴و ۱۳۹۵ فرصتی تعیین شد تا موتورسیکلت‌ها از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شوند و این اتفاق باید در سال ۱۳۹۷ نیز رخ دهد. در مورد موتورسیکلت‌ها دو مساله وجود دارد که یکی از آنها آلایندگی و دیگری ایمنی است.

در ادامه این نشست خبری مرندی‌مقدم، معاونت نظارت سازمان استاندارد از درج کد 10رقمی روی آسانسورها خبر داد و گفت: هر آسانسوری که مورد تایید سازمان استاندارد است کد 10رقمی را دریافت می‌کند که مردم می‌توانند این کد که در داخل آسانسور نصب شده را به شماره 10001517 ارسال و از استاندارد بودن آسانسور مطلع شوند.

 

 

ارسال نظر