رعایت 8 آیتم برای اجرای یک دستورالعمل

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۷۷

دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک وزارت صنعت زمینه عرضه پوشاک وارداتی را برای چند برند معروف با هر شرایطی فراهم کرده و منجر به محدود شدن فعالیت تجاری خرده‌فروشان پوشاک شده است. چندی پیش نیز نایب‌رییس اتحادیه پوشاک تهران با اعلام این موضوع گفته بود که در حال حاضر فقط برخی برندهای پوشاک خارجی که تعداد آنها اندک است، دستورالعمل سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ساماندهی واردات پوشاک را اجرا کرده‌اند و به نوعی امکان واردات پوشاک دارند و هیچ فرد و شرکت دیگری اجازه واردات پوشاک رسمی را ندارد. در دستورالعمل واردات پوشاک وزارت صنعت اعلام شده که الزاما هر کسی که می‌خواهد پوشاک وارد کند باید از یک شرکت و یک برند تولید پوشاک خارجی نمایندگی داشته باشد و در غیر این صورت مجاز به واردات پوشاک به کشور نیست. همچنین در ادامه این دستورالعمل آمده است که برای ثبت نمایندگی هم قواعدی گذاشته شده که یکی از الزامات آن این است که برند واردکننده پوشاک باید پس از مدتی در ایران کالای خود را تولید و 20درصد از مقدار تولید خود را هم صادر کند. از این‌رو رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک برای اجرای این دستورالعمل به 8 آیتم اشاره دارد که آنها عبارتند از: نگاه جامع به تمام فرآیند تولید تا مصرف، نظام‌های ‌طراحی، تولید، خرده‌فروشی، پخش، برندسازی، تبلیغات ‌و رقابت‌پذیری.

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک به سختگیری‌های غیرکارشناسانه دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت و موانعی که برای واردکنندگان این حوزه ایجاد کرده است، اشاره کرد. جواد صدق‌آمیز با اشاره به نواقص دستورالعمل واردات پوشاک اظهار کرد: سخت‌گیری‌های غیر‌کارشناسی در این دستورالعمل واردات رسمی را سخت کرده که می‌تواند بستری برای افزایش قاچاق پوشاک باشد.

وی درباره نواقص دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایرا‌ن که در راستای ساماندهی واردات پوشاک و جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق توسط وزارت صنعت اواسط سال گذشته تدوین و ابلاغ شد، گفت: هر دستورالعمل و هر قانونی بهتر از بی‌قانونی و هرج و مرج است. پس اصل هر قانونی در فضای فعالیت‌های اقتصادی کشور باعث مضاعف شدن شفافیت است که این موضوع خوب و واجب است و تلاش وزارت صنعت برای تدوین چنین دستورالعملی بسیار تحسین‌برانگیز است. این نماینده صنفی با اشاره به اصل رقابت‌پذیری گفت: مولفه‌یی که باید در تدوین هر دستورالعملی مورد توجه قرار گیرد، اصل رقابت‌پذیری است و هیچ شاه‌کلیدی جز رقابت‌های عادلانه برای توسعه صنعت پایدار پوشاک یا هر صنعت دیگری در کشور وجود ندارد. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک با بیان اینکه واردات پوشاک قاچاق منجر به رقابت ناعادلانه می‌شود، گفت: یک عده‌یی بدون پرداخت تعرفه واردات و بدون اینکه حق و حقوق دولت و مردم را در حوزه مالیات پرداخت کنند، اقدام به واردات غیررسمی‌ می‌کنند و این در حالی است که تولید‌کننده باید برای واردات مواد اولیه مورد نیازش تعرفه بپردازد. صدق‌آمیز بیان کرد: علاوه بر این یک تولید‌کننده باید هزینه‌های تامین اجتماعی را متقبل شود که هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و قدرت رقابت را از تولیدکننده می‌گیرد.

وی افزود: چنانچه امروز تولید‌کننده از پرداخت 30درصدی حق بیمه کارگر به تامین اجتماعی گلایه‌مند است به دلیل چانه‌زنی‌های کاسب‌کارانه نیست؛ بلکه می‌گویند پرداخت این مقدار حق بیمه قدرت رقابت را با کشورهای رقیب که پرداخت حق بیمه کارگر آنها 6 تا 7درصد است از ما می‌گیرد. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک اظهار کرد: نرخ سود سرمایه 20 و 18درصد در مقابل نرخ سود سرمایه 4 و 2درصدی کشورهای رقیب هم عامل دیگری برای از بین رفتن قدرت رقابت تولید‌کنندگان ماست. وی همچنین به قیمت مواد اولیه تولید پوشاک در کشور رقیب ترکیه اشاره کرد و گفت: قیمت مواد اولیه در این کشور 50درصد از ایران پایین‌تر است و تمام این عوامل منجر به از دست دادن قدرت رقابت تولید‌کننده ما می‌شود. به گفته صدق‌آمیز توسعه تولید با رقابت‌پذیری امکان‌پذیر است و در غیر این صورت در درازمدت با منافع مصرف‌کننده در تضاد قرار می‌گیرد.

وی گفت: این دستورالعمل در نگاه جامع به تمام اجزا و در نگاه جامع و استراتژیک به کل منافع دارای نواقصی است که باید برطرف شود وگرنه اصل وجود قانون بسیار خوب است. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک با طرح دو پرسش درباره واردات بی‌رویه پوشاک و تناقض آن با تولید داخل گفت که اگر می‌توانیم کالایی مثل پوشاک را در کشور تولید کنیم پس برای چه وارد می‌شود؟ و باید گفت که واردات آن غلط است و اگر نمی‌توانیم تولید کنیم آیا الزامات شدید و بدون هیچ توجهی به شرایط درست است؟ رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک اظهار کرد: دلیل اینکه بسیاری از برندهای پوشاک نتوانستند، نمایندگی خود را در ایران به ثبت برسانند، این بود که شرایط تولید در ایران باکیفیت بالا برای آنها وجود نداشت. صدق‌آمیز با بیان اینکه با دستورالعمل واردات پوشاک نقض غرض شده است، گفت: براساس این دستورالعمل برندهای مطرح و درجه یک که تکنولوژی تولید باکیفیت پوشاک برای آنها در ایران وجود ندارد، نمی‌توانند پوشاک به ایران وارد کنند و در مقابل کمپانی‌های تولید پوشاک درجه چندم که کیفیت تولیدات آنها خوب نیست، می‌توانند در ایران تولید داشته باشند، نمایندگی ثبت کنند و واردات هم به کشورمان داشته باشند.

 

 

ارسال نظر