اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۱۳

 میزان ظرفیت تولید در ماشین‌آلات صنعتی

ایرنا  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک هزار و 500تولید‌کننده بزرگ صنعتی و 2هزار واحد کوچک، سالانه بیش از 3میلیارد دلار تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌کنند. محمد شریعتمداری افزود: در مجموع این واحدهای صنعتی در کشور هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون تن تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌کنند. وی یادآور شد: با وجود مواد اولیه مورد نیاز صنایع و تلاش متخصصان داخلی ظرفیت‌های خوبی برای افزایش تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در کشور فراهم شده و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در این زمینه به صنعتگران و فعالان تجاری کمک‌های تخصصی و فنی ارائه کنند. شریعتمداری اظهار کرد: خوشبختانه در فضای پس از برجام شرایط مناسبی برای انجام مذاکرات تجاری، فنی و صنعتی به خصوص در صنایع پیچیده برای شرکت‌های داخلی فراهم شده و امروز شاهد حضور گسترده شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه بزرگ صنعتی کشور هستیم.

 افزایش تولید خودرو در شهریورماه

مهر  بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهریورماه سال جاری، تولید انواع خودرو به‌طور میانگین 13.1درصد افزایش یافت. تولید انواع خودرو در شهریورماه امسال از ۹۳هزار و ۵۸۷دستگاه در شهریورماه سال گذشته به ۱۰۵هزار و ۸۴۳دستگاه رسیده، ضمن اینکه تولید انواع سواری با رشد 14.6 درصدی همراه بوده و از ۸۵هزار و ۷۸۵دستگاه در شهریورماه ۱۳۹۵ به ۹۸هزار و ۲۷۳دستگاه افزایش یافت. تولید انواع ون اما نزولی بوده و با افت 15.8درصدی از ۳۸دستگاه در شهریورماه سال گذشته به ۳۲دستگاه رسید؛ این در حالی است که شهریورماه تولید انواع وانت نیز با افت 6.6درصدی همراه بوده و از 6 هزار و 377 دستگاه در شهریورماه ۱۳۹۵ به 5هزار و 959دستگاه کاهش یافت. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز 8.6درصد کاهش یافته و از ۸۱ دستگاه در شهریورماه سال گذشته به ۷۴دستگاه رسید. همچنین در این مدت تولید انواع اتوبوس 201.4درصد رشد داشته و از ۷۳ دستگاه در شهریورماه ۱۳۹۵ به ۲۲۰دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افزایش 4.2درصدی همراه بوده و از یک‌هزار و 233دستگاه در شهریورماه سال گذشته به ۱۲۸۵دستگاه رسید.

 افزایش تجارت «ایران» و «چین»

ایسنا  نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از برگزاری مجمع سالانه ایران و چین و همچنین افزایش حدود ۳۰درصدی مبادلات تجاری دو کشور خبر داد. مجیدرضا حریری درباره جزییات برگزاری این مجمع گفت: سال مالی اتاق ایران و چین در شهریورماه هر سال به پایان می‌رسد و در پایان سال نیست. هرساله بین مهر تا آذر یک روزی به عنوان روز برگزاری مجمع عمومی انتخاب می‌شود. عملکرد سالانه و بررسی صورت‌های مالی در این مجمع مطابق اساسنامه انجام می‌شود. به گفته نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، امسال در کنار مجمع عادی مجمع فوق‌العاده‌یی نیز برای تغییرات و اصلاحاتی در اساسنامه اتاق بازرگانی ایران و چین برگزار می‌شود. وی تصریح کرد که در 6ماه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل میلادی تبادلات تجاری ایران و چین افزایش یافته است.

 میزان مصرف و صادرات پوشاک ایرانی‌ها

ایسنا  عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته هزینه کل پوشاک مصرف شده در کشور نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده است، گفت: حدود ۷۰میلیون دلار نیز در سال گذشته صادرات پوشاک از کشور انجام شده است. مجید نامی در مورد میزان هزینه سالانه خانوارها به عنوان تعیین‌کننده کل مصرف پوشاک در کشور اظهار کرد: بر اساس آمار موجود در سال گذشته نزدیک به ۵۰هزار میلیارد تومان میزان هزینه خانوارها برای خرید پوشاک در کشور بوده است. وی ادامه داد: به ترتیب کشورهای چین و ترکیه بیشترین میزان صادرات پوشاک به ایران را چه از مبادی رسمی و چه از مبادی غیرقانونی داشته‌اند و ترک‌ها به دلیل اینکه روی برند سرمایه‌گذاری ویژه‌یی انجام داده‌اند و بازارشان در حال گسترش است با شرایط مطلوب‌تری در این حوزه روبه‌رو هستند. در این مورد باید اشاره کرد که چینی‌ها اجناس مختلفی را چه به صورت سفارشی و چه تقلبی به ایران وارد می‌کنند. عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: متاسفانه در مورد میزان تولید پوشاک در کشور رقمی نداریم و هر عددی که اعلام می‌شود

بر‌اساس گمانه‌زنی است؛ چرا که در این حوزه آمار دقیقی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل نبود دقیق تعداد واحدهای تولیدی ارائه نمی‌شود. وی ادامه داد: با این حال بر اساس برآوردها حدود ۳۰ تا ۵۰درصد از بازار پوشاک در کشور به تولید داخلی اختصاص دارد. نامی اعلام کرد: در سال گذشته حدود ۷۰میلیون دلار صادرات پوشاک داشته‌ایم و به ترتیب کشورهای افغانستان، عراق، کشورهای آسیای میانه بیشترین واردات پوشاک از ایران را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در حالی است که به تازگی کشورهای آلمان و ایتالیا صادرات پوشاک را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 نقش اصناف در کاهش جرایم

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران  رییس اتاق اصناف ایران به مناسبت فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی گفت: قدر و منزلت اصناف اکنون همتراز نیروی انتظامی است و به همین جهت وقتی مغازه‌یی در شب باز باشد، احساس امنیت دوبرابر می‌شود. اصناف یک‌سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اگر همکاری صنوف در سراسر کشور نبود، امنیت فعلی حاکم نبود. اگر همکاری آحاد جامعه با نیروی انتظامی نباشد، نیروی انتظامی پایدار ایجاد نخواهد شد. وی گفت: اصناف سربازان واقعی جبهه اقتصادی هستند و پلیس نظارت بر اماکن و وظیفه پشتیبانی از واحدهای صنفی را برعهده دارد و ما وظیفه داریم از مجموعه صنفی حمایت کنیم.

 

ارسال نظر