اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۶۷

 دفتر اتاق تهران در لندن افتتاح شد

دفتر نمایندگی اتاق تهران در لندن با هدف تسهیل شرایط جذب سرمایه‌های خارجی با حضور رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس اتاق انگلیس و ایران افتتاح و آغاز به کار کرد. مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در این مراسم گفت: بعد از برجام، بیش از 200 هیات تجاری به ایران آمد و اتاق تهران میزبان بیش از 60 هیات بود. اما باید اذعان کرد که تاکنون توفیقات عملی و اجرایی به اندازه رفت و آمد هیات‌ها نبوده است. اگرچه طبق آخرین گزارش کمیسیون اروپا، حجم تجارت بین دوطرف در 6 ماهه ابتدایی سال میلادی نزدیک به دوبرابر شده، اما انتظار ما بیش از این رقم‌ها است. او ادامه داد: طبیعتا دو مشکل جدی برسر این راه وجود دارد: یک مساله خارجی است که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا مشکلات و نگرانی‌هایی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

مساله دیگر، به مشکلات داخلی ایران به دلیل تحریم‌ها و سوءمدیریت‌های گذشته برمی‌گردد. این موارد موجب شد که اشکالاتی در سیستم بانکی و اقتصاد ایران ایجاد شود. خوانساری تاکید کرد: پس از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور، اقتصاد ایران ثبات نسبی پیدا کرد. به‌طوری که تورم ایران از 40 درصد به زیر 10 درصد رسیده و زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شد. از سوی دیگر، در این مراسم «لرد لامونت» رییس اتاق ایران و انگلیس نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد.

 

 موافقتنامه تجارت ترجیحی «ایران- اندونزی»

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت  براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، دور چهارم مذاکرات موافقتنامه تجارت ترجیحی «ایران» و «اندونزی» از ۷تا ۹ مهر ماه در شهر جاکارتا برگزار شد. انور کمری، رایزن بازرگانی ایران در اندونزی گفت: در چهارمین دور از مذاکرات موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی روی متن اصلی موافقتنامه مذاکرات فشرده‌یی انجام شد و بخش‌های زیادی از آن مورد توافق طرفین قرار گرفت همچنین در زمینه قواعد مبدا و فهرست کالاهای درخواستی طرفین برای اعطای امتیازات ترجیحی مذاکرات سودمندی انجام شد.

نی مده آیو مارتینی، مدیر اداره دو جانبه وزارت تجارت اندونزی در این مذاکرات با توصیف اهمیت موافقتنامه تجارت ترجیحی در توسعه تجارت بین دو کشور از تاکید رییس‌جمهور و وزیر بازرگانی این کشور بر امضای هر چه سریع‌تر این موافقتنامه خبر داد. همچنین میرهادی سیدی، سرپرست معاونت توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی و اهمیت ایران و اندونزی در غرب و شرق قاره کهن، سطح فعلی روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را پایین‌تر از حد مطلوب دانست و اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های دو کشور در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم و تجارت کالا امیدواریم این موافقتنامه بتواند بستری برای گسترش همکاری‌ تجاری و اقتصادی فراهم کند. وی در ادامه افزود: ایران آمادگی دارد تا پایان سال جاری این موافقتنامه را نهایی و به امضای مقامات دو طرف برساند.

 

 رسیدگی بر وضعیت مواد غذایی

ایسنا  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ارتباط با جلسات کارگروه تنظیم بازار و دستور رییس‌جمهور مبنی بر رسیدگی به وضعیت کالاهایی که بیش از ۲۰درصد تورم داشته‌اند، اولویت با مواد غذایی خواهد بود. یدالله صادقی اظهار کرد: به طور کلی می‌توان گفت که دو گروه کالایی افزایش قیمت را بیش از سایر گروه‌های کالایی تجربه کرده‌اند که این دو گروه شامل برخی فلزات مانند فولاد و برخی مواد غذایی می‌شود. وی ادامه داد: در گروه مواد غذایی چند قلم خاص دارای افزایش قیمت بوده‌اند که در این میان در حوزه محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی مسوولیت تنظیم بازار را بر عهده دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اکنون در جلسات کارگروه تنظیم بازار به طور دایم قیمت کالاهای مختلف از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شده و افزایش قیمت کالاها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا دلایل این نوسانات مشخص و تصمیمات مربوطه اخذ شود.

صادقی ادامه داد: پس از رسیدگی‌های مربوطه کالاهایی که افزایش قیمت آنها با ضریبی بالا بوده و امکان اصلاح قیمت آنها وجود دارد مورد ارزیابی قرار گرفته و تصمیمات مرتبط برای آنها گرفته می‌شود که در این میان نیز اولویت با مواد غذایی خواهد بود. وی اظهار کرد: درباره گوشت قرمز و مرغ که اتفاقا این روزها قیمت آنها روند نزولی هم دارد یا تخم‌مرغ که در دوره‌یی با قیمت کاذب مواجه شده بود، تلاش‌هایی صورت گرفته تا قیمت‌ها به حالت قبل بازگردند اما به هر صورت برخی نوسانات هم هستند که دلایل خاص خود را داشته و لازم است که در حوزه آنها سازمان‌های مربوطه تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت فلزات و فولاد را ناشی از تغییرات قیمت جهانی عنوان کرد.

 

 تاثیر افزایش قیمت فولاد بر قیمت خودرو

ایسنا  رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو تاکید کرد که افزایش قیمت انجام گرفته در بازار فولاد موجب شده مشکلات بسیاری در عرصه تولید قطعات خودرو ایجاد شود. بلال امانی اظهار کرد: به طور طبیعی صنعت رابطه مستقیمی با فولاد، ورق و آهن‌آلات دارد بر همین اساس کوچک‌ترین تغییر قیمت در عرصه قیمت فلزات موجب خواهد شد که صنایع متعددی تحت تاثیر قرار گیرند.

وی ادامه داد: اکنون به دنبال تغییرات انجام گرفته در قیمت آهن و فولاد هستیم و این موضوع مشکلات متعددی برای ما ایجاد کرده و بر همین اساس پیشنهاداتی مبنی بر افزایش قیمت را مطرح کرده‌ایم اما با پیشنهاد ما موافقت نشده است درحالی که وقتی قیمت آهن و فولاد افزایش پیدا می‌کند، قیمت تمام شده انواع خودرو و قطعات آن نیز دستخوش تغییر می‌شود.

 

ارسال نظر