رایزنی برای تحکیم روابط اقلیم کردستان با عراق

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۶۶

گروه تجارت  

بر هم خوردن شرایط منطقه با جدایی اقلیم کردستان از عراق منجر به آن شده که تجار ایرانی نسبت به وضعیت ابراز نگرانی کنند. نمایندگان بخش خصوصی ایران می‌گویند که به دنبال توسعه روابط اقتصادی هستند و اصرار دارند که در جریان جدایی روابط اقتصادی کمترین آسیب را ببینند. آنها انتظار دارند که شورای عالی امنیت ملی با دیدن همه جوانب امر تصمیم بگیرد و تحریم و بستن مرزها آخرین مرحله باشد. براساس آمارها؛ در 6 ماه اول امسال صادرات به عراق 3میلیارد و ۲۷۷میلیون دلار بوده و همانند گذشته ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته‌ایم. این رقم‌ها نشان می‌دهد چیزی حدود یک سوم صادرات ما به عراق به اقلیم کردستان است. یعنی در سال حدود دو میلیارد دلار صادرات به اقلیم کردستان داشته‌ایم. این رقم معادل صادرات ما به آسیای میانه است و در این سال‌ها عده‌یی از ایرانیان در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حال فعالان اقتصادی بر این باوراند باید تلاش کنیم از طریق گفت‌وگو مشکل را حل کرده؛ چراکه قطعا جدایی اقلیم کردستان تصمیم درستی نبوده است. در همین زمینه رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در نشست رفراندوم اقلیم کردستان عراق و تاثیر آن بر روابط اقتصادی و سیاسی با ایران گفت که روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق بسیار مهم است اما همه فعالان اقتصادی تابع تصمیم نظام هستند.

یحیی آل‌اسحاق اظهار کرد: ما مردم کرد را بیشتر ایرانی می‌دانیم. ملت کرد دوست ما هستند. ما روابط تاریخی با مردم کرد داریم و نمی‌خواهیم هیچ آسیبی به این ملت وارد شود. وی در ادامه عنوان کرد: ما به دنبال توسعه روابط هستیم. یک سوم از روابطمان با عراق به روابط با اقلیم کردستان مربوط می‌شود. ما در 6 ماه گذشته یک میلیارد دلار صادرات به کردستان عراق داشته‌ایم. اما مجموع حوادثی که در منطقه پیش می‌آید بالاتر از مسائل اقتصادی است و ما به عنوان فعال اقتصادی تابع سیاست‌های کشور و نظام هستیم و امیدواریم روابط با کردستان عراق توسعه پیدا کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: چنین تصمیماتی به ضرر خود مردم کردستان عراق است. ما از کردستان خودمان نگرانی نداریم و کردستان ما در شرایط بسیار خوبی است بلکه نگرانی از بابت اقلیم کردستان عراق است. به اعتقاد وی، مناسب‌ترین شکل برای حل و فصل این قضیه همان‌گونه‌یی است که آیت‌الله سیستانی پیشنهاد کردند و ظاهرا طرفین هم قبول کردند. امیدوار هستیم این مساله به قانون اساسی ارجاع داده شود و در چارچوب عمل شود.

 تجار نگران نباشند

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد که تجار ایرانی که به صورت رسمی به اقلیم کردستان صادرات داشتند، نگران نباشند؛ چراکه صندوق ضمانت صادرات خسارات احتمالی را جبران می‌کند. حمید حسینی گفت اکنون ۵۰۰ کامیون از فرآورده‌های نفتی در مرز مانده‌اند که باید اجازه عبور به کامیون‌های بارگیری شده قبل از این تصمیم داده شود البته درحال حاضر فقط مرز بانه بسته است و سایر مرزها و گمرکات باز هستند. حمید حسینی در این نشست مشترک اظهار کرد: ما به دنبال توسعه روابط اقتصادی هستیم و اصرار داریم که در این جریان روابط اقتصادی کمترین آسیب را ببیند. تصمیم‌گیری درباره این قضیه در اتاق مشترک کار ساده‌یی نیست. انتظار داریم شورای عالی امنیت ملی با دیدن همه جوانب امر تصمیم بگیرد و تحریم و بستن مرزها آخرین مرحله باشد. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: وقتی الگوی برجام را داریم، می‌توانیم با همین الگو در منطقه فعال باشیم و مشکل را بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق حل کنیم. این انتظار وجود دارد که ایران با گفت‌وگو در این جریان پادرمیانی کند. حسینی افزود: همه فکر می‌کردند، رفراندوم لغو می‌شود به هر حال رفراندوم چه قانونی و چه غیرقانونی برگزار شد و اکنون مساله برای ما اجرای رفراندوم است. اکنون باید دید که چکار می‌توان کرد که اقلیم کردستان از عراق جدا نشود. باید اشاره کرد که کردهای ما تحت تاثیر کردهای عراق نیستند و خودشان را جزو ایران می‌دانند. ما در این قضیه نباید جلوتر از دولت مرکزی عراق حرکت کنیم. دولت عراق روابطش را با اقلیم قطع نکرده و ما هم نباید پیش‌دستی و تندروی کنیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: اکنون ۵۰۰ کامیون از فرآورده‌های نفتی لب مرز مانده که باید اجازه داده شود، کامیون‌هایی که قبل از این تصمیم بارگیری شده‌اند از مرز عبور کنند.

درحال حاضر هم مشغول رصد کردن هستیم و فعلا مشکلی در مرزها وجود ندارد. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: دولت عراق هم باید همراهی کند و سهمی را که عادلانه است به کردها بدهد تا فشارهای مالی که روی کردستان وجود دارد، برطرف شود. کردستان عراق حدود ۸۰ میلیارد دلار بدهی دارد که این خود می‌تواند عامل انشقاق شود. ما قطعا می‌توانیم با پا درمیانی، منافع خودمان و منافع کردها را حفظ کنیم.

 

ارسال نظر