روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۰۹

 دلارهای رانتی در اقتصاد ایران

مهر  رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با بیان اینکه رد پای دلارهای رانتی همچنان در اقتصاد ایران دیده می‌شود، گفت: دولت بعد از حذف ارز مسافرتی نباید دلار را قیمت‌گذاری کند. مسعود خوانساری گفت: برای تک نرخی کردن ارز و واقعی‌سازی قیمت آن باید دو اقدام صورت گیرد؛ به این معنا که بساط ارزهای دو قیمتی برچیده شده و تخصیص ارزهای مبادله‌یی هم کاهش یافته و حذف شود. رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: روش حذف ارزهای مبادله‌یی این است که به تدریج کالاها را از شمول دریافت ارز مستثنا کرد و در گام‌های ابتدایی، ارز تخصیص به واردات کالاهای اساسی حذف شود و به صفر برسد. وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به تورم داخلی و تفاضل آن با تورم خارجی، قیمت ارز محاسبه شود؛ البته نه اینکه دولت قیمت‌گذاری ارز را صورت دهد بلکه کنترل‌های لازم را صورت دهد تا جلو نوسانات نرخ ارز گرفته شود و براساس قیمتی که در بازار وجود دارد، عرضه و تقاضا خود به خود، قیمت را تعیین کند. به گفته خوانساری، حذف ارز مسافرتی در هر حال باعث دو نرخی بودن ارز می‌شد؛ و حذف آن یکی از روش‌های یکسان‌سازی نرخ ارز است و خود قدم مثبت به شمار می‌رود. رییس اتاق تهران درخصوص عدم استقبال صادرکنندگان نسبت به خرید و فروش ارز در شبکه بانکی ادامه داد: در گذشته به دلیل اینکه بانک‌ها، ارز را به نرخ مبادله‌یی از صادرکنندگان می‌خریدند، جذابیتی وجود نداشت؛ اما اکنون اگر بانک‌ها خرید و فروش ارز از سوی صادرکنندگان را تسهیل کنند، استقبال بیشتر خواهد شد.

 

 تشکل‌های بخش خصوصی پیشنهاد ارائه دهند

ایمیدرو  رییس هیات عامل ایمیدرو از تشکل‌های بخش خصوصی خواست که پیشنهادهای خود را برای بهره‌گیری از تسهیلات 1.5میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای معادن کوچک ارائه دهند. مهدی کرباسیان به مصوبه مجلس درباره تخصیص 1.5میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صنایع و معادن کوچک اشاره و تصریح کرد: بخش خصوصی باید بتواند در جهت تقویت معادن کوچک، سهم قابل توجهی از این تسهیلات کسب کند.

وی با ابراز قدردانی از صدور این مصوبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دولت دوازدهم ارتقای جایگاه معدن و صنایع معدنی همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی را شاهد باشیم. کرباسیان افزود: حمایت از اقتصاد مقاومتی تکلیفی ملی است و برای اتکا بر توانمندهای داخلی نباید از هیچ کوششی دریغ کرد که اعطای چنین تسهیلاتی می‌تواند در بخش‌های با ظرفیتی همچون معدن تحرک ایجاد کرده و در نهایت موجبات رشد اقتصادی را فراهم کند. وی ادامه داد: با افق روشنی که در ابتدای کار دولت دوازدهم وجود دارد، جریان امور به نحوی خواهد شد که ما در پایان دولت دوازدهم قطعا آمار و شاخص‌های بسیار بهتری خواهیم داشت. طبق ماده 4 قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی؛ تسهیلات موضوع این قانون به طرح‌های غیردولتی در حوزه معادن کوچک، منابع طبیعی و... همچنین برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر 10هزار نفر جمعیت اختصاص می‌یابد.

 

 حذف برچسب قیمت‌گذاری به تعویق افتاد

فارس   دبیر انجمن شیرینی و شکلات از تعویق یک ماهه اجرای طرح حذف برچسب قیمت از روی کالاهای منتخب خبر داد و گفت: طبق تصمیم وزارت صنعت، این طرح از اول آبان‌ ماه اجرایی خواهد شد. جمشید مغازه‌ای اظهار کرد: قرار بود طرح حذف برچسب قیمت‌گذاری کالاهای منتخب از ابتدای مهر ماه اجرایی شود اما طبق تصمیم وزارت صنعت، اجرای این طرح یک ماه به تعویق افتاده و قرار است از اول آبان‌ ماه عملی شود. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان شیرینی و شکلات آمادگی کامل را برای اجرای طرح حذف قیمت‌ها از ابتدای مهر ماه دارند، گفت: دستورالعمل چگونگی اجرای این طرح هنوز از سوی وزارت صنعت به ما ابلاغ نشده و تا زمانی که این دستورالعمل به دستمان نرسد نمی‌توانیم طرح را اجرا کنیم. به گفته مغازه‌ای، تعویق طرح حذف برچسب قیمت در مورد هر سه گروه شیرینی و شکلات، محصولات سلولزی بهداشتی و همچنین چیپس و پفک اتفاق افتاده است. طبق دستور لحظه آخری محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت قرار بود برچسب قیمت‌گذاری کالا روی این سه گروه از ابتدای مهر ماه حذف شود، ولی حالا اجرای این طرح به تعویق افتاده است. طی روزهای گذشته انتقاداتی به طرح حذف برچسب قیمت‌ها از سوی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس شده بود و برخی اجرای این طرح را عاملی برای ایجاد هرج و مرج در بازار عنوان کردند.

 توقیف ۹ فرآورده ساختمانی غیراستاندارد

ایسنا   مدیرکل استاندارد استان تهران از توقیف ۹ فرآورده ساختمانی غیراستاندارد در بازرسی از واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی استان در شهریور ماه خبر داد. مسلم بیات با اشاره به اینکه ۹ فرآورده ساختمانی غیراستاندارد واحدهای تولید‌کننده مصالح ساختمانی متوقف شده است، بیان کرد: بازرسان استاندارد در جریان بازرسی‌های منظم و متوالی خود از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در استان 4برند بتن آماده غیراستاندارد با نام‌های تجارتی احرار اسرا(در واحد تولیدی در پیشوای ورامین)، سهند بتن(در واحد تولیدی در قرچک ورامین)، پارسا(در واحد تولیدی در محدوده تهرانپارس) و تک‌بتن‌پایدار(در واحد تولیدی در شهرری) را به علت نداشتن مجوز استاندارد توقیف کردند.

وی ادامه داد: همچنین در این بازرسی‌ها، چسب کاشی با نام تجارتی اورانوس(در یک واحد صنفی)، پروفیل چهارچوبی با نام تجارتی آریا افق پاسارگاد(در واحد تولیدی در شهرک صنعتی شمس‌آباد)، شیشه سکوریت ساختمانی با نام تجارتی سیلور استار(در واحدی در شهرک صنعتی نصیرآباد)، تیرچه با پاشنه بتنی و خرپای خام با نام تجارتی لایقی(در واحد تولیدی در شهرری) و موزاییک با نام تجارتی آریا(در واحد تولیدی در شهرک صنعتی موزاییک‌سازان) را به علت نداشتن مجوز استاندارد، توقیف و از متخلفان به دادگاه شکایت کردند. مدیرکل استاندارد استان تهران همچنین از ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد فرآورده بتن آماده از واحد احمد شیروانی به علت تعطیلی واحد در جلسات کمیته علایم شهریور ماه این اداره‌ کل خبر داد.

 

ارسال نظر