الزام گمرک به جلوگیری از ترخیص کالای فاقد شناسه

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۰۷

فارس   

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکارهای وزارت صنعت برای جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق گفت: ما معتقدیم که یکی از راه‌های نشت کالای قاچاق به ویژه پوشاک به سرزمین اصلی، مناطق آزاد است. یدالله صادقی در مورد اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی برای اعطای نمایندگی به واردکنندگان پوشاک با چند شرط تنظیم کرد. معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این دستورالعمل شرط اول این است که شرکت صاحب برند، حکم اعطای نمایندگی را امضا کند و این کار با واسطه انجام نشود. وی بیان کرد: دومین شرط این دستورالعمل این بود که در 2سال اول فعالیت نمایندگی 20درصد حجم واردات در ایران تولید شود و سومین شرط هم بدین گونه رقم خورد که پس از 2سال 50 درصد از مقدار تولید پوشاک در ایران توسط نماینده قانونی به بازارهای هدف صادر شود. صادقی گفت: پیرو این دستورالعمل درحال حاضر حدود 14شرکت شرایط و دستورالعمل جدید برای واردات پوشاک را پذیرفته‌اند و مراحل ثبت نمایندگی آنها درحال انجام است.

او در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در راستای ورود پوشاک قاچاق از مناطق آزاد به سرزمین اصلی توسط وزارت صنعت انجام شده و آیا این وزارتخانه در این راستا تعاملی با سازمان مناطق آزاد داشته است، گفت: در مورد ورود کالا به مناطق آزاد باید مسوولان سازمان مناطق آزاد پاسخ دهند اما معتقدیم که یکی از راه‌های نشت کالای قاچاق به خصوص پوشاک، مناطق آزاد است. وی افزود: بنابراین پیشنهادهایی در راستای جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق از مناطق آزاد به سرزمین اصلی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم شد و به دولت ارائه شد که برخی از آنها تصویب و بعضی هم با اصلاحات تصویب شد.

 صادقی بیان کرد: ازجمله پیشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات دولت برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی ممانعت از ورود کالای همراه مسافر از مناطق آزاد به سرزمین اصلی بود که در نهایت مصوبه منع ورود کالای همراه مسافر از مناطق آزاد جدید تصویب شد.

به گفته او، یکی دیگر از پیشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت استقرار گمرک در مدخل‌های ورودی مناطق آزاد بود که درحال حاضر اقداماتی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد در این رابطه درحال انجام است. صادقی ادامه داد: در تفاهمی که بین دفتر نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان مناطق آزاد انجام شد، مقرر شد تا مسوولان مناطق آزاد تعرفه مصوب واردات پوشاک را در مناطق آزاد رعایت کنند و در آنجا اجازه ندهند که پوشاک با قیمت ارزان وارد منطقه آزاد شود. صادقی این را هم گفت که پیش از این ورود کالا به شکل سریالی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی حدود 15درصد تخفیف تعرفه‌یی داشت که با اقدامات انجام شده این رقم به 2درصد کاهش یافت. او در مورد اقدامات انجام شده در رابطه با کد شناسه کالا بیان کرد: کالاهایی که در آیین‌نامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق به ما از طرف دولت ابلاغ شده(کالاهای گروه اول) مشمول درج و نصب کد شناسه است. وی افزود: گمرک هم موظف است از ترخیص کالای فاقد شناسه جلوگیری کند و اگر کالای وارداتی فاقد کد شناسه کالا باشد، سامانه جامع تجارت آن کالا را ثبت نمی‌کند و مراحل تجاری آن توسط بازرگان قابل انجام نخواهد بود. صادقی افزود: مراحل شناسه رهگیری هم درحال انجام است و مقرر شده تا چند ماه آینده این مهم هم به انجام برسد.

 

 

ارسال نظر