روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۳۰

احتمال کاهش عرضه لبنیات از مهر

مهر| رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران از احتمال کاهش عرضه لبنیات از ابتدای مهرماه به دلیل محدودیت در تردد صبحگاهی کامیونت‌ها خبر داد و گفت: کاهش تولید در دستور کار کارخانجات لبنی قرار می‌گیرد. کاوه زرگران اظهار کرد: این امر باعث کاهش توزیع و عرضه لبنیات شده و تولیدکنندگان، کاهش تولید را در دستور کار قرار خواهند داد. رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران افزود: به دلیل اینکه لبنیات کالای فسادپذیر است و تاریخ انقضای سه تا چهار روزه دارد که بخشی از آن باید در منزل مصرف‌کننده سپری شود، ابلاغ این دستورالعمل عملا زمینه‌ساز اختلال شدید در کالارسانی به مردم شده است؛ چراکه مصرف‌کنندگان ایرانی لبنیات به خصوص شیر را به تاریخ روز یا یک روز بعد از تاریخ تولید خریداری می‌کنند؛ ضمن اینکه به‌طور سنتی، خرید لبنیات در ساعات ابتدایی روز از سوی بسیاری از خانوارها صورت می‌گیرد، بنابراین ممنوعیت تردد کامیونت‌های عرضه این کالاها سبب می‌شود که بخشی از کالای تولیدی به کارخانجات برگشت داده شود و همین امر انگیزه کاهش تولید را افزایش می‌دهد. وی تصریح کرد: ممنوعیت و عدم تردد کامیون‌ها اختلال شدیدی در کالارسانی به مردم ایجاد خواهد کرده و باعث می‌شود که شیر در زمانی در قفسه مغازه‌ها قرار گیرد که دو روز از تاریخ آن گذشته است و این امر باعث عدم استقبال مردم شده و عمر فروشگاهی یا انباری را کوتاه و منجر به کاهش فروش و برگشت محصولات خواهد شد و این اقدامی است که کاهش تولید و عرضه را در پی دارد. زرگران از برگزاری جلساتی برای حل و فصل این موضوع با معاونت ترافیک شهرداری خبر داد و گفت: امروز در اتاق تهران این جلسه برگزار خواهد شد تا در مورد آن راهکارهای لازم ارائه شده و چاره‌اندیشی شود.

ضرورت دیپلماسی اقتصادی

ایرنا| رییس مجمع کارآفرینان ایران گفت: توافق برجام میان ایران و کشورهای 1+5 بسیاری از نگرانی‌های مختلف در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشورمان با کشورهای جهان اسلام را از بین برد. محمدرضا دیانی اظهارکرد: امروز کشورهای اسلامی موفق شده‌اند، ظرفیت‌های بسیار زیادی را در بخش‌های مختلف ایجاد کنند و به ویژه در انتقال دانش فنی و همکاری در زمینه فناوری گام‌های ارزنده‌یی برداشته‌اند. دیانی در این نشست بر توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران توسط فعالان بخش خصوصی در جهان و در میان کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: امروز موضوع سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه گردشگری و تبادل گردشگر از زمینه‌هایی است که ایران باید به خوبی با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، از آن بهره‌گیری کند. رییس مجمع کارآفرینان ایران افزود: ایران این توانایی را دارد تا با ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای اسلامی، بسیاری از محدودیت‌های اقتصادی را که اکنون امریکا و برخی کشورهای غربی ایجاد کرده‌اند، به شکست بکشاند و این راهبردی مهم محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: ایران می‌تواند از طریق کشورهای اسلامی با ایجاد سکوهایی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، پایگاه‌های قوی صادراتی، تحریم‌ها را پشت سربگذارد و بسترهای لازم برای توسعه را فراهم کند.

فعالیت غیرقانونی برندهای پوشاک خارجی

تسنیم| با گذشت ماه‌ها از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات پوشاک، تعداد کمی از واردکنندگان نمایندگی رسمی دریافت و مابقی هنوز تعلل کرده و به صورت چراغ خاموش اقدام به فروش محصولات خود در بازار می‌کنند. سال گذشته قرار بود، براساس دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران، فقط اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) قادر به واردات پوشاک باشند حتی ظرف دوسال ابتدایی واردکنندگان و نمایندگان رسمی واردات پوشاک باید حداقل 20درصد ارزش ریالی واردات را در داخل تولید کنند. همچنین واردکنندگان موظف شدند از تولیدی که در داخل کشور با برند ثبت‌ شده انجام می‌شود، حداقل 50درصد را به بازارهای هدف صادر کنند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این دستورالعمل باید 17 شهریورماه 95 اجرایی می‌شد اما برخی مشکلات باعث شد تا این موضوع با 3 ماه تاخیر در دی ماه سال گذشته به مرحله اجرا برسد، نکته قابل توجه آنکه از آن تاریخ تاکنون هنوز این دستورالعمل به ‌صورت جدی اجرایی نشده است. در این شرایط واردات پوشاک هر روز افزایش یافته و وضعیت تولیدکننده داخلی نیز بدتر از گذشته شده است. در حال حاضر با گذشت ماه‌ها از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات پوشاک و تعداد کمی از واردکنندگان براساس این دستورالعمل نمایندگی رسمی دریافت کرده و مابقی هنوز در اجرای این موضوع تعلل می‌کنند.

 

ارسال نظر