تفاهمنامه همکاری صنعتی با روس‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۲۸
تفاهمنامه همکاری صنعتی با روس‌ها

تعادل|

به دنبال سرمایه‌گذاری‌های صنعتی صورت گرفته با مشارکت خارجی‌ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شورای توسعه اقتصادی و تجاری روسیه این ‌بار تفاهمنامه‌یی در مورد گسترش همکاری در حوزه‌های انرژی و صنایع ریلی و هوایی به امضا رساندند. براساس این تفاهمنامه قرار است، روسیه از پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهایی که روسیه از آنها واردات دارد، استفاده کند و در مقابل خط تولید صنایع سنگین را به ایران منتقل کند که زمان اجرای آن 2سال است. این تفاهمنامه در شرایطی صورت گرفته که مرداد ماه سال جاری نیز شاهد امضای قرارداد خط تولید واگن روسی با امضای قراردادی مشترک بین «ایدرو» و «شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه» با فاینانس بیش از 2میلیارد یورویی بودیم.

در معرفی شورای توسعه اقتصادی روسیه (RTEDC) باید گفت که نهادی غیرانتفاعی و مردم نهاد(NGO) محسوب می‌شود که بالغ بر 10هزار شرکت مهم اقتصادی را در زیرمجموعه خود دارد. پس از برجام هیات روسی یکصدمین هیات خارجی بوده که به ایران سفر کرده و حجم بالایی از ارتباطات بین‌المللی در سازمان گسترش و نوسازی ایران(ایدرو) در راستای گسترش مبادلات اقتصادی فراهم شده است. به گفته متولیان دولتی، ایدرو قرار است دروازه شرکت‌های روسی به ایران باشد که در تمام بخش‌های مهم صنایع بزرگ و استراتژیک فعالیت دارند و این سازمان در 50 سال گذشته با سرمایه بیش از 3میلیارد دلار بیش از 300طرح را اجرایی کرده است. در مراسم امضای تفاهمنامه دو جانبه با روس‌ها، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران(ایدرو) گفت: روابط ایران و روسیه یک رابطه استراتژیک و درازمدت است و با توجه به رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی برخی از کشورها در صحنه بین‌الملل این دو کشور باید براساس احترام متقابل و روابط دو طرفه بتوانند، توانمندهای خود را ابراز و از آن به نفع توسعه اقتصاد هر دو کشور بهره ببرند. سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری با کشورهایی است که در دوران سختی با ما همکاری کردند. منصور معظمی درباره امضای تفاهمنامه بین «ایران و روسیه» نیز اظهار کرد: امضای تفاهمنامه‌ها به شرط اجرا می‌تواند، زمینه‌ساز توسعه مبادلات اقتصادی باشد بنابراین بهتر است در زمان اجرای این نوع تفاهمنامه‌ها تعلل نکنیم و هر چه زودتر این تفاهمنامه‌ها را به مرحله اجرا برسانیم و از فرصت‌های خوبی که روسیه برای شرکت‌های ایرانی فراهم کرده، استفاده کنیم. وی عنوان کرد که پس از برجام هیات روسی یکصدمین هیات خارجی است که به ایران سفر کرده و بسیار خوشحالیم که حجم بالایی از ارتباطات بین‌المللی در سازمان گسترش و نوسازی ایران(ایدرو) فراهم شده است.

معظمی با اشاره به مزیت‌های سازمان صنایع برای روس‌ها تصریح کرد: ایدرو می‌تواند دروازه شرکت‌های روسی به ایران باشد که در تمام بخش‌های مهم صنایع بزرگ و استراتژیک فعالیت دارد و این سازمان در 50 سال گذشته با سرمایه بیش از 3میلیارد دلار بیش از 300طرح اجرا کرده است. وی تاکید کرد: بازار ایران به روی تمام شرکت‌های معتبر بین‌المللی که در ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، باز است. رییس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه روابط ایران و روسیه روابط استراتژیک و درازمدتی است، افزود: براساس توافق روسای جمهور ایران و روسیه مقرر شد، دو کشور به بالاترین سطح روابط سیاسی و تجاری برسند که این اتفاق خوبی است و اخیرا نیز کشور روسیه تسهیلات مالی برای شرکت‌های ایران فراهم کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و روسیه منفی و غیرمتوازن است، گفت: با توجه به شرایطی که کشور روسیه فراهم کرده باید شرکت‌های ایرانی، خود را تجهیز کنند تا بتوانند وارد بازار آن شوند و ایدرو نیز تلاش می‌کند، شرایط حضور شرکت‌های ایرانی را تسهیل کند و به عبارتی ایران به دنبال فراهم کردن فرصت برای شرکت‌های ایرانی و روسی است. صدور روادید و سیستم بانکی دیگر محور سخنان معظمی بود که در این باره اظهار کرد: صدور روادید و سیستم بانکی ازجمله مشکلات رابطه اقتصادی ایران و روسیه است که بحث روادید حل شده و سیستم‌های بانکی نیز به دنبال حل شدن برخی موانع بر سر راه تجار هستند تا بتوان در زمینه‌های تجاری مبادلات بهتری به لحاظ پولی اعمال کرد. وی افزود: نکته مهم دیگری که در رابطه ایران و روسیه باید مدنظر قرار گیرد، شناخت شرکت‌های دو کشور از یکدیگر است که دو طرف اطلاعات زیادی از هم ندارند و این رفت و آمدها و نشست‌ها کمک می‌کند تا شرکت‌ها از یکدیگر شناخت داشته باشند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مزیت رابطه دو کشور در حوزه انرژی و صنایع ریلی است که روسیه در حوزه صنایع ریلی دارای فرصت‌های زیادی است و در زمینه نفت و انرژی نیز شرکت‌های روسی تمایل زیادی برای فعالیت با ایران را دارند و قراردادهایی نیز امضا شده و به دنبال اجرای قراردادها هستیم. وی افزود: در زمینه صنایع هوایی به ویژه مسافری زمینه گسترده وجود دارد و این فرصت‌ها درحال شناخته شدن است. معظمی تاکید کرد که ایدرو به دنبال واردات نیست بلکه به دنبال ساخت است و هیات‌ها به دنبال مذاکره برای اجرایی شدن تفاهم‌ها هستند و امیدواریم با توجه به قراردادهایی که در زمینه ریلی ارتباطات و قراردادهای خوبی بین دو کشور امضا شده تا پایان برنامه ششم توسعه اجرایی شود.

 تسهیل در روادید تجاری

از سوی دیگر در این نشست دو جانبه «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران گفت: هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ملاقات‌های خوبی با رییس‌جمهوری روسیه داشته و در این ملاقات‌ها همکاری اقتصادی دو طرف مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: سازمان ایدرو سازمان بزرگی است که می‌تواند در روابط اقتصادی ایران و روسیه به شرکت‌های روسیه کمک کند و امیدواریم دو کشور در فضاهای اقتصادی توسعه و پیشرفت داشته باشند. سفیر روسیه در ایران گفت: درحال حاضر صدور روادید برای تجار هر دو کشور ایران و عراق تسهیل شده و تجار ایرانی می‌توانند با مراجعه به سفارت روسیه به راحتی روادید تجاری دریافت کنند.

 

ارسال نظر