اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۵۶

دستور وزیر صنعت برای تعیین سهم خودروها

ایسنا| وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون امور صنایع خود دستور داد هر چه زودتر کمیته بررسی تلفات جاده‌یی مرکب از دستگاه‌های مسوول برای بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌یی را تشکیل دهد. ایران در زمینه سوانح و تلفات جاده‌یی یکی از بالاترین آمارها را دارد به‌گونه‌یی که سالانه تعداد زیادی از شهروندان در این سوانح دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

در این شرایط وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌یی به معاون خود خواستار بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌یی شده است. در نامه محمد شریعتمداری در این زمینه آمده است: «باتوجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین سهم هر یک از مراکز صنعتی و نیروی انتظامی و وزارت راه در تلفات جاده‌یی فورا کمیته مشترکی مرکب از خودروسازان، قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی و آن معاونت تشکیل و در تعیین همه علل مربوط به مراکز صنعتی در افزایش تلفات و معلولیت‌های جاده‌یی و برنامه زمانبندی روشن برای رفع کامل نواقص مربوطه اقدام و گزارش برنامه عملیاتی مذکور را به اینجانب ارائه کنید.»

ایران‌خودرو ‌خودرو برقی تولید می‌کند

تسنیم| یک مقام شرکت ایران‌خودرو گفت این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی در آینده نزدیک است. مرتضی آقایی رییس روابط عمومی شرکت ایران‌خودرو، گفت: «ایران‌خودرو یک قرارداد چندجانبه با چند دانشگاه داخلی و نهاد دولتی همچنین شرکای خارجی نظیر شرکت «پینینفارینای» ایتالیا منعقد کرده تا راه را برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی هموار سازد.»

شرکت ایران‌خودرو امیدوار است طی 3 سال آینده تولید خودروهای هیبریدی و برقی را آغاز کند. بازیگران کلیدی صنعت خودروسازی اخیرا نسبت به توقف تولید خودروهای گازوییلی و بنزینی ابراز تمایل کرده‌اند.

تولید خودروهای مسافری در 5 ماهه منتهی به مرداد سال جاری در ایران با افزایش 20درصدی به 496هزار و 833 دستگاه رسیده است. سهم ایران‌خودرو از این میزان 273 هزار و 441دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.8درصد افزایش نشان می‌دهد. سهم تولید سایپا، دومین شرکت بزرگ ایران نیز 134 هزار و 684دستگاه بوده که 21درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می‌دهد.

آمادگی صنایع برای اجرای طرح حذف برچسب

ایرنا| رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره آمادگی صنایع برای اجرای طرح حذف قیمت‌گذاری روی چند گروه کالایی گفت: صنایع از قبل آمادگی لازم را داشتند و خود را آماده اجرای این طرح کرده بودند.

سیدمحمدرضا مرتضوی درباره مزایا و معایب طرح حذف قیمت‌گذاری اظهار کرد: به نظر ما برداشتن قیمت نباید موجب افزایش قیمت و گران‌فروشی شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط رکود باید تقاضا را تحریک کنیم، افزود: باید شرایط مناسبی برای مصرف‌کننده فراهم باشد تا در فروش رقابت ایجاد شود. به گفته مرتضوی، فاصله قیمت تولیدکننده تا مصرف‌کننده در بیشتر کالاها نظیر شیرینی، شکلات و بستنی بیش از 40درصد است اما در برخی کالاهای اساسی و با نظارت دولت مانند شکر، شیر و لبنیات حاشیه سود کمتر است.

این مقام مسوول یادآور شد: این درحالی است که قیمت عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی بین 30تا 35درصد و میوه بین ١٠٠تا ١٢٠درصد است. رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: درحال حاضر در فروشگاه‌های بزرگ رقابت زیادی وجود دارد و برای جذب مشتری اقدام به ارائه تخفیف می‌کنند. وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط شهر افراد مبالغ بالایی را بابت اجاره فروشگاه پرداخت می‌کنند، گفت: این امر باعث می‌شود که سود بیشتری را بابت فروش طلب کنند. رییس هیات‌مدیره کانون غذایی کشور بخش عمده اجرای این طرح را برعهده خرده‌فروشی‌ها دانست و در صورت رعایت ضوابط این طرح مفید خواهد بود.

مرتضوی افزود: برای اجرای این طرح مخالفت‌هایی وجود دارد و آن را مخالف قانون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و حتی تعزیرات حکومتی می‌دانند اما باید پذیرفت که این طرح با اجرای قوانین مذکور مغایرتی ندارد زیرا قیمت‌گذاری حذف نمی‌شود بلکه مسوولیت درج قیمت از تولیدکننده به عرضه‌کننده منتقل می‌شود. به گفته وی، طرح حذف قیمت‌گذاری در زمان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل ابلاغ شده بود اما با فشار رسانه‌ها در هفته‌های اخیر، وزیر جدید دستور بررسی مجدد حذف قیمت‌گذاری را صادر کرد تا مزایا و معایب آن دوباره بررسی شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه صنایع از قبل آمادگی لازم را داشتند و خود را آماده کرده بودند، افزود: اما تا ٢٠مهر ماه سال جاری ممکن است برخی از محصولات که از گذشته در انبارها باقی مانده و دپو بود با درج قیمت روی محصول از محل کارخانه به فروش برسد.

رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: حباب 40درصدی قیمت کالا از تولیدکننده تا مصرف‌کننده حداقل ٢٠درصد کاهش می‌یابد و حتی روی کالاهای اساسی تاثیرگذار است.

 

 

ارسال نظر