روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۰۶

ضرورت اصلاح قیمت سی‌ان‌جی

مهر   محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، طی نامه‌یی به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، خواهان اصلاحات قیمت سی‌ان‌جی شده است. یکی از بخش‌های این نامه شامل نحوه قیمت‌گذاری این حامل انرژی است. به این ترتیب که قیمت عرضه سی‌ان‌جی در کشورهایی که مصرف آن متداول حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نرخ بنزین در میزان پیمایش یکسان باشد. به گفته شریعتمداری، این نسبت در سال‌های اولیه راه‌اندازی این صنعت رعایت می‌شد که موجبات رشد و توسعه آن را نیز به همراه داشت. در ادامه راه این نسبت به ۴۰ درصد افزایش یافت که طبیعتا مصرف سی‌ان‌جی نسبت به بنزین را توجیه‌پذیر نمی‌کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با مکاتبه این نامه و درخواست اصلاح قیمت سی‌ان‌جی از تکاپو و جدیت دولت در راستای اصلاح این صنعت و البته جلوگیری از واردات بنزین خبر می‌دهد. صنعتی که حواشی زیادی را در سال‌های اولیه شکل‌گیری خود تجربه کرده و اکنون نیز در صورت نبود جدیت در رسیدگی ریشه‌یی می‌تواند یا به پرتگاه سقوط رود یا نان آن در روغنی قرار گیرد که منافع ملی کلانی را برای کشور تامین می‌کند.

تبعات بخشنامه جدید اخذ مالیات از صادرات

ایسنا   رییس کنفدراسیون صادرات معتقد است بخشنامه جدید دولت برای اخذ مالیات از صادرات محصولات خام منجر به کاهش صادرات نخواهد شد و به صادرات با ارزش افزوده بالا هم کمک نمی‌کند. محمد لاهوتی درباره بخشنامه جدید دولت مبنی بر حذف معافیت مالیاتی صادرات محصولات خام‌ گفت: این بخشنامه که معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ کرده براساس مصوبات قانونی مجلس است که در برنامه ششم معافیت صادراتی کلا تبدیل به ضریب صفر مالیاتی شد.

وی افزود: در گذشته معافیت صادراتی در صادرات اعمال می‌شد اما در برنامه ششم ضریب صفر مالیاتی اعمال می‌شود، به این معنا که صادرکننده باید کل عملیات حسابداری را به سازمان امور مالیاتی ارائه و سودش را هم مشخص اعلام کند که بعد از آن ضریب مالیاتش صفر درصد خواهد بود. در بخشی از کالاها که کالاهای خام تلقی می‌شوند که تعریف آن هم در قانون آمده است باید ۸۰ درصد مالیات را پرداخت کنند و از ۲۰ درصد مالیات معاف هستند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: براساس همین قانون مشخص شده که کارگروهی با محوریت سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشاورزی و اتاق بازرگانی تشکیل شود و در آن کارگروه کالاهای خام شناسایی و لیست آن ارائه شود.

نامه یک فولادساز به وزارت صنعت

تسنیم   یکی از تولیدکنندگان شمش در نامه‌یی به وزارت صنعت ضمن درخواست خنثی‌سازی جو روانی کاذبی که درخصوص عدم عرضه تولیدکنندگان شمش در بازار داخل ایجاد شده، اعلام کرد، مبلغین این شرایط به‌دنبال برهم زدن شرایط صادرات و نهایتا ضربه به اقتصاد کشور هستند.  یکی از تولیدکنندگان شمش در نامه‌یی به مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت به ارائه گزارشی درمورد وضعیت فروش شمش در بازار پرداخت و از وزارت صنعت درخواست کرد اقدامات لازم را برای خنثی‌سازی جو روانی و کاذب علیه فروشندگان شمش فولاد در بازار انجام دهد. در این نامه آمده است: احتراما پیرو مذاکرات تلفنی گزارش عرضه محصول پیلوت تولیدی این کارخانه در بورس فلزات به شرح ذیل به استحضار می‌رسد. پیرو معامله انجام شده توسط فولاد خوزستان در تاریخ اول شهریورماه و عرضه 20 هزار تنی شمش تولیدی با مدت تحویل دو ماه که نهایتا با عدم استقبال کافی و فروش 18 هزار تن مواجه شد، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در همان روز خود را با شرایط قیمت مشابه دو هزار و 150 تومان و تحویل فوری به اطلاع بازار رساند و طی چند روز نیز این عرضه در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شد ولی متاسفانه هیچ‌گونه استقبالی از این عرضه انجام نشد و حتی پیشنهادی قیمتی مبنی بر تخفیف نیز از نوردکاران دریافت نگردید و نهایتا بورس بدون هیچ تقاضایی فایل این معامله را مختومه کرد. با عنایت به موارد فوق و جو روانی کاذبی که درخصوص عدم عرضه تولیدکنندگان شمش در بازار داخل ایجاد شده است ملاحظه می‌فرمایید که مبلغین این شرایط به‌دنبال برهم زدن شرایط مطلوب صادرات و نهایتا ضربه به اقتصاد کشور هستند لذا به‌دنبال تامین شمش با نرخ‌های موجه نیستند، لذا خواهشمند است به جهت حمایت از تولیدکنندگان در همه زمینه‌ها و جهت خنثی‌سازی این جو روانی منفی و بازگشت رونق به اقتصاد بحرانی تولیدکنندگان شمش تدابیر لازم اتخاذ و ابلاغ گردد.

برنامه صادرات محصول ایران خودرو به باکو

ایرنا   مدیر صادرات امریکا، آسیا، اروپا و CIS شرکت ایران خودرو با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت سایت ایران خودرو موسوم به نفت چاله در جمهوری آذربایجان گفت: این سایت به هاب صادراتی محصولات ایران خودرو به کشورهای مستقل همسود (سی.‌ای.اس) تبدیل می‌شود. سابینا نوبری افزود: ایران خودرو از سال 1384 و با خودروهای سمند و خانواده سمند از جمله دنا و رانا در جمهوری آذربایجان حاضر است و تاکنون بیش از 4 هزار و 500 دستگاه خودرو به این کشور صادر کرده است. به گفته این مسوول، باتوجه به رضایتمندی شهروندان این کشور و استقبال آنان از خودروهای ایرانی، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با راه‌اندازی سایت نفت چاله نزدیک مرز دو کشور در مرز جلفا به توسعه حضور خودروهای ایرانی در این کشور بپردازد. وی تصریح کرد: قیمت به نسبت مناسب، قطعات یدکی ارزان‌قیمت و فراوان و برخورداری از گارانتی سبب شده است خودروهای ایرانی با قرار گرفتن در کلاس اکونومیک، خودروهایی به‌صرفه و مناسب برای خانواده‌های جمهوری آذربایجان باشند؛ خودروهای دست دوم و کارکرده خارجی موجود در این کشور بدون گارانتی و فاقد خدمات پس از فروش مناسب است. نوبری ادامه داد: خودروهای ایرانی همچنین با استاندارد فراتر از آنچه سازمان ملی استاندارد جمهوری آذربایجان از نظر آلایندگی و کیفیت مطالبه می‌کند، تولید می‌شوند و همین مساله بر جذابیت خودروهای ایرانی افزوده است.

 

ارسال نظر