روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۸۱

پیشنهاد ضوابط واردات خودرو به دولت

فارس  رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مطلع شدن واردکنندگان خودرو از تغییر ضوابط واردات منجر به افزایش واردات خودرو شد، گفت: به‌زودی ضوابط جدید واردات خودرو در دولت بررسی می‌شود. مجتبی خسروتاج در مورد اینکه ضوابط و دستورالعمل جدید برای واردات خودرو در چه مرحله‌یی قرار دارد، گفت: بررسی‌ها در زمینه چگونگی واردات خودرو انجام شده، پیشنهادات تا چند روز آینده به دولت می‌رود و پس از آن تصمیمات جدید اعلام می‌شود. رییس سازمان توسعه تجارت افزود: بررسی‌‌ها و پیشنهادات در مورد ضوابط جدید واردات خودرو مدتی پیش تهیه شده بود، اما به دلیل تشکیل کابینه جدید دولت دوازدهم، اقدامات لازم انجام نشد که با استقرار وزیر صنعت در دولت دوازدهم اقدامات در این زمینه در حال انجام است. خسروتاج با بیان اینکه در زمینه واردات خودرو به لحاظ تعداد در 5 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43درصد رشد داشته‌ایم، گفت: طی 5ماه سال گذشته ارزش واردات خودرو ترخیص‌شده 700میلیون دلار بود، در حالی که در 5 ماه ابتدای امسال این رقم به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است. رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به دلیل افزایش واردات خودرو گفت: واردکنندگان خودرو اواخر سال گذشته و اوایل امسال متوجه شدند، ضوابط واردات خودرو تغییر می‌کند، به همین دلیل نسبت به افزایش ثبت‌سفارش اقدام کردند. خسروتاج ادامه داد: مقررات و ضوابط جدید واردات خودرو بر صادرات، سرمایه‌گذاری در داخل و تولید مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش خودرو تاکید دارد. وی با تاکید اینکه واردات باید هدفمند باشد، افزود: بنابراین در این زمینه باید بررسی کنیم که واردات خودرو با سیاست‌های دولت تطابق دارد، یا خیر که به این نتیجه رسیدیم که دستورالعمل واردات نیازمند تغییرات است.

بخشنامه دولت برای حذف معافیت مالیاتی

ایسنا  رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران از حذف معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات صادرکنندگان مواد خام معدنی بر اساس بخشنامه دولت خبر داد و گفت: این موضوع باعث آسیب به فعالان معدنی و دولت به صورت دوطرفه می‌شود. حسن حسینقلی با بیان اینکه ادبیاتی که دولت و مجلس در قبال معادن به کار می‌برند، ادبیات درستی نیست، عنوان کرد: همان‌طور که پیش از این عدم تفاهم در ادبیات معدنی باعث شده بود که تصمیمات نادرستی در این حوزه گرفته شود، این موضوع در بخشنامه اخیر هیات دولت نیز قابل رویت است و در جلساتی هم که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، به چشم می‌خورد. وی ادامه داد: بر اساس متن قانون رفع موانع تولید که البته این قانون برای ما بیشتر مانع‌تراشی کرده است، در تعریف ماده خام آمده است که مواد خام، موادی هستند که پس از استخراج هیچ تغییر فیزیکی و شیمیایی روی آن انجام نشده و افزایش عیاری روی آن نیز اتفاق نیفتاده است.

«ساینا» بی‎مشتری ماند

تسنیم  برخلاف برآورد سایپا در فروش ساینا اتوماتیک این خودرو در فروش یک روزه فقط توانست ۸۰۰ خریدار قطعی داشته باشد. براساس اعلام شرکت سایپا پیش‌فروش خودرو ساینا اتوماتیک به عنوان نخستین خودرو اتوماتیک مجهز به گیربکس CVT از ساعت 11 روز دوشنبه ششم شهریورماه سال جاری در نمایندگی‌های مجاز این شرکت در سراسر کشور آغاز شد؛ اما عمر این فروش فقط یک روز بود و سایت به دلیل عدم استقبال مردم بسته شد. برآورد سایپا در فروش ساینا اتوماتیک 17هزار دستگاه خودرو بود اما در همان یک روز حدود 2هزار نفر در این ثبت‌نام شرکت کردند که از میان آنها فقط 800 نفر ثبت‌نام قطعی را انجام داده بودند.

نیازی به برگزاری نمایشگاه نیست

پایگاه خبری اتاق اصناف   رییس اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به وفور انواع کالاهای مورد نیاز دانش‌آموزان اعم از نوشت‌افزار، کیف و کفش و پوشاک در کشور درحال حاضر نیازی به برگزاری نمایشگاه احساس نمی‌شود. علی فاضلی با اشاره به برگزاری فروش فصلی پاییزه در مصلای تهران افزود: به دو دلیل نیازی به برگزاری نمایشگاه در تهران احساس نمی‌شود؛ یکی اینکه در تامین کالاهای مصرفی به هیچ عنوان با مشکل مواجه نیستیم. دوم اینکه با فراوانی عرضه‌کنندگان کالا در بنگاه‌های صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌یی در فروش این اقلام روبه‌رو هستیم که خود توانایی تامین تقاضای بازار را دارند. وی گفت: از مردم هم می‌خواهیم که از مکان‌هایی تحت عنوان نمایشگاه که بدون مجوز اقدام به عرضه کالا می‌کنند، خرید نکنند. امروز نیازهای مردم را از طریق فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی تامین می‌کنیم. فاضلی با بیان اینکه سمت و سوی نمایشگاه بر خرید متمرکز از جانب مردم است، اضافه کرد: از فروش نوشت‌افزار چه از طریق واردات و چه تولید داخلی، سود زیادی نصیب فروشندگان واحدهای صنفی نمی‌شود اما با وجود این در فروش فوق‌العاده صنوف در بخش کیف و کفش و پوشاک، تخفیف حداقل ۱۵درصد لحاظ شده است. رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در سال‌های ۹۲و۹۳ تامین‌کننده ۳۰درصد از انواع محصولات مورد نیاز دانش‌آموزان در داخل کشور بودیم، افزود: امروز با رشد ۱۵درصدی، تامین‌کننده بیش از ۴۵درصد این اقلام در داخل کشور هستیم ضمن اینکه امسال برندهای جدید با کیفیت بالا در بازار عرضه شده است. وی اظهار کرد: برای برگزاری نمایشگاه باید فرآیند قانونی آن طی شود که از ارائه درخواست به اتاق اصناف یا وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌شود؛ سپس مراحل اخذ مجوز از اداره اماکن تا مجموعه نمایشگاهی که در وزارتخانه صمت نهادینه شده؛ طی شود.

 

ارسال نظر