برگزیده‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۶۱

3 معضل امروز اقتصاد

سیاست چگونه می‌تواند در خدمت اقتصاد باشد و راه‌های خدمت آن به اقتصاد کدام است؟ بارها این جمله در فضای عمومی شنیده‌ شده که «سیاست باید به اقتصاد یارانه دهد».

رییس اتاق ایران هم به این مساله اعتقاد دارد. غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: در طول سال‌های گذشته، همواره و همیشه اقتصاد به سیاست یارانه داده و همیشه اقتصاد تحت تاثیر سیاست بوده و راه را بر سیاست هموار کرده است. اکنون با توجه به تحولاتی که صورت گرفته و با توجه به شرایط جدید در کشور و با توجه به اینکه رییس‌جمهوری هم به بهبود وضعیت اقتصادی کشور اعتقاد دارد، نوبت این است که سیاست به اقتصاد یارانه دهد و از اقتصاد حمایت کند. در این بین این سوال مطرح می‌شود که این تحول چگونه باید اتفاق بیفتد؟ او چنین پاسخ می‌دهد: ‌یک نکته کاملا مشخص است، در عمل می‌بینیم که روابط سیاسی پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که روابط اقتصادی پایدار بین دو کشور وجود داشته باشد؛ چراکه ارتباطات اقتصادی به پایداری روابط سیاسی می‌انجامد و روابط اقتصادی مردم دو کشور را می‌تواند به هم مرتبط و نزدیک کند. به گفته او، دلیل بسیاری از مشکلات کنونی کشور، «خلأ اطلاعاتی، موانع بانکی و بیمه‌یی» است که باید برطرف شود. او ادامه می‌دهد که دولت هم به این قضیه یعنی گسترش روابط اقتصادی به کمک روابط سیاسی اعتقاد دارد. بعد از رفت‌وآمدهای هیات اقتصادی-تجاری به ایران هم حسن روحانی و هم وزیر امور خارجه در همه سفرهای رسمی که هیات اقتصادی را به همراه می‌برند که این نشان از توجه ویژه آنها به دیپلماسی اقتصادی است.

او مصداق عملی توجه به دیپلماسی اقتصادی را ‌غیر از هیات همراه تجاری در سفرهای خارجی رییس‌جمهوری و وزیر خارجه، بازگشایی معاونت اقتصادی در ساختار وزارت خارجه ایران عنوان می‌کند. باید از تمام فرصت‌های سیاسی برای توسعه روابط اقتصادی بهره گرفت. در اینجا باید دید که خلأ و نقص در سفرهای هیات اقتصادی ایران به خارج کدام است که شافعی در پاسخ به این پرسش تصریح می‌کند: شاید دلیل خیلی از مشکلات امروز، توقف طولانی ارتباط بین ما و سایر کشورها بوده است. ما اطلاعات به‌روز این کشورها را نداریم؛ البته سایر کشورها هم اطلاعات ما را ندارند. باید این خلأ اطلاعاتی پر شود. در سفرها از دو طرف افرادی را انتخاب می‌کنیم که خلأ اطلاعاتی را پر کنند. یکی دیگر از مسائلی که هنوز بر سر راه فعالان اقتصادی است به حوزه توسعه بانک و بیمه برمی‌گردد. ما هنوز در این دو حوزه با مشکلات جدی مواجه هستیم. او تاکید می‌کند: ما با خیلی از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بیمه‌یی مناسبات درخوری نداریم و امیدواریم که در این دوره این موانع برطرف شود. البته من در جریان هستم که مذاکرات خوبی هم برای رفع این موانع در حال انجام است. او در بخش دیگری از سخنان خود از تهیه بانک اطلاعاتی- اقتصادی در اتاق ایران خبر داد و گفت: بانک اطلاعاتی در معاونت بین‌المللی اتاق در تهیه است.  

رییس کمیسیون اقتصادی «ایران - ترکیه» تعیین شد

شاتا| بر اساس مصوبه هیات وزیران «محمد شریعتمداری» رییس جدید کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه شد. پیش از این محمود واعظی، وزیرسابق ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت این کمیسیون مشترک را بر عهده داشت.

زیرساخت تک نرخی شدن ارز؟

فارس| عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه وعده تک نرخی کردن ارز برای بخش خصوصی قابل پیش‌بینی نیست، گفت: یکی از زیر‌ساخت‌های تک نرخی کردن ارز وجود یک سیستم بانکداری بین‌المللی برای برقراری تعامل با بانک‌های دنیاست.

فرهاد فزونی درباره محقق شدن وعده دولت در مورد تک نرخی کردن ارز اظهار کرد: بخش خصوصی از آنچه در جلسات توسط دولت تصمیم‌گیری می‌شود، اطلاع ندارد؛ بنابراین نمی‌توان نتایج وعده‌های دولت را در این مورد پیش‌بینی کرد. نماینده بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران افزود: یکی از نیازهای تک نرخی کردن ارز، وجود یک سیستم فعال بانکداری بین‌المللی برای برقراری تعامل با بانک‌های دنیاست که نمی‌دانم در این رابطه دولت تا چه اندازه با بانک‌های دنیا مذاکره انجام داده است. اما دولت در حال حاضر در حال کم کردن و به صفر رساندن استفاده از ارز دولتی در اقتصاد کشور است.

قیمت سیمان افزایش نیافته است

ایرنا| دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تکذیب هرگونه افزایش قیمت سیمان در بازار گفت: قیمت سیمان در کل کشور مطابق با قیمت‌های مصوب سال 1393 است، زیرا تولید در مقایسه با میزان تقاضا بالاست و به همین دلیل نتوانستیم افزایش قیمت داشته باشیم. عبدالرضا شیخان افزود: به شرکت‌های تولیدکننده سیمان اجازه داده شده است که بر مبنای قیمت‌های «ارشادی»، نرخ فروش تولیدات خود را تا 115هزار تومان در هر تن افزایش دهند.

قیمت ارشادی بدان معنی است که نرخ تثبیتی و دستوری برای برخی اقلام با توجه به هزینه‌های مترتب بر تولید وجود ندارد و دو طرف باید به تفاهم برسند. وی گفت: افزایش نرخی که این روزها برخی افراد در بعضی رسانه‌ها عنوان می‌کنند به هیچ عنوان صحیح نیست. شیخان با اشاره به آخرین قیمت سیمان مصوب 31 خرداد ماه سال 1393 که بر مبنای آن قیمت هر تن سیمان فله درب کارخانه یکصد هزار تومان تعیین شده بود، یادآوری کرد: 2 ماه پس از این تاریخ، به دلیل رکود در ساخت و سازها متاثر از کاهش مصارف سیمان در پروژه‌های مسکن مهر، قیمت‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

 

ارسال نظر