روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۷۴

خطر از دست دادن بازار عراق

ایرنا| عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید: افت کیفی کالا و قیمت تمام شده بالا سبب شده به مرور بازار کالاهای ایرانی در عراق از دست برود. سیدمصطفی موسوی افزود: عراقی‌ها اگر به کالای باکیفیت ایرانی دسترسی داشته باشند، به سمت کالاهای تولیدی ترکیه نمی‌روند و این مساله به ویژه در میان اهالی و مردم جنوب عراق مشهود است. به گفته وی این موضوع به قرابت مذهبی و فرهنگی بسیار نزدیک مردم دو کشور بازمی‌گردد و علاوه بر آن مرزنشینان ایرانی و عراقی در طول خط مرزی قرابت خویشاوندی با یکدیگر دارند. موسوی یادآوری کرد: امروز تازه به فکر بسته‌بندی محصولات خود در سطح جهانی و حمایت از این صنعت افتاده‌ایم، اما در عمل تاکنون اتفاق خاصی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم. نایب‌رییس اتاق خرمشهر بیان کرد: در صورت بسته‌بندی مناسب کالاهای ایرانی، هزینه تمام شده با محصولات تولیدی سایر کشورها از جمله سوریه و ترکیه قابل مقایسه نخواهد بود؛ زیرا دولت این کشورها بابت صنایع بسته‌بندی یارانه پرداخت می‌کنند. به گفته این فعال اقتصادی، سوریه با وجود درگیر بودن در جنگ، هنوز صادرات محصولات کشاورزی به عراق دارد و این کار را با کامیون‌ها و وسایل نقلیه یخچال‌دار انجام می‌دهد، در حالی که هنوز سیستم حمل و نقل کشورمان سنتی و با خودروهای روباز انجام می‌شود.

روش پله‌ای خروج کالاها از قیمت‌گذاری

تسنیم| دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه از دو سال قبل قرار بود، قیمت‌گذاری کالاها برداشته شود، گفت: قرار بود حذف قیمت مصرف‌کننده برای همه کالاها باشد اما روش پله‌یی که وزیر جدید صنعت در نظر گرفته نیز مناسب است. کاوه زرگران درباره برداشته شدن قیمت مصرف‌کننده برخی کالا‌ها اظهار کرد: این اقدام معقول و سنجیده‌یی است و نشان از تسلط وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به مقوله بازار دارد. وی ادامه داد: بر این اساس قرار بود کلیه کالاها غیر از نان، آرد، ماست و شیر از شمول قیمت‌گذاری خارج شود و به صورت عرضه و تقاضا در بازار عرضه شود. در آن زمان این مهم در پیش‌جلسه شورای اقتصاد مطرح شد اما در جلسه نهایی از دستور کار خارج شد. زرگران تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دولت تصمیم گرفته این برنامه را به‌صورت بخشی به مرحله اجرایی در بیاورد.

مخالفت اروپایی‌ها با تعرفه ضددامپینگ فولادی

ایسنا| دولت‌های اتحادیه اروپا تدابیر پیشنهادی برای مقابله با دامپینگ فولاد گرم نورد برزیل، ایران، روسیه و اوکراین را رد کردند. کمیسیون اروپا که بازوی سیاست تجاری در اتحادیه اروپاست، برنامه‌هایی را برای وضع تعرفه حداکثر ۳۳درصدی روی فولاد گرم نورد این چهار کشور که در ساخت و ساز و ماشین‌آلات استفاده می‌شود، طرح کرده بود. به گفته منابع آگاه، اما کشورهای اتحادیه اروپا با این طرح مخالفت کردند. برخی بر این باورند که این تدابیر بسیار ضعیف هستند و برخی دیگر آنها را بسیار قوی می‌دانند. بر اساس گزارش رویترز، کمیسیون اروپا همچنین پیشنهاد کرده بود اگر فولاد گرم نورد در حداقل قیمت 472.27یورو در هر تن یا بالاتر از آن فروخته شود، این تعرفه نباید اعمال شود. اما این پیشنهاد نیز رد شد. حداقل قیمت پیشنهادی مورد مخالفت فدراسیون فولادسازان اروپایی (یوروفر) قرار گرفت که علیه واردات فولاد این کشورها شکایت کرده است.

رشد تقاضای سیمان

ایسنا| تحرکات بخش صنعت ساختمان در ماه‌های گذشته تاثیر مستقیم بر صنعت سیمان و افزایش تقاضا و مصرف آن داشته است، به‌طوری که در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تقاضا و مصرف سیمان با رشد ۴درصدی همراه شده است. بر این اساس تقاضا برای مصرف سیمان در ۵ ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد رو‌به‌رو شده است که مربوط به رشد حوزه مسکن و تحرکات جدید در این حوزه است البته باید توجه داشت رکود هنوز به صورت کامل در حوزه صنعت ساختمان از بین نرفته و رشد در کل صنعت سیمان منفی است.

 

ارسال نظر