روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۶۷

شرط‌گذاری برای ملغی کردن یک بخشنامه

ایسنا| رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: حذف برچسب قیمت از روی برخی کالاها که از ابتدای مهرماه قرار است به‌صورت آزمایشی در کالاهای درجه سه که کالاهای اساسی مردم نیستند، اجرا شود و چنانچه قیمت‌ این کالاها افزایش یابد دولت می‌تواند با دستور مقام عالی وزارت این بخشنامه را ملغی کند. سیدمحمد نوابی بیان کرد: آزادسازی قیمت کالاها انجام می‌شود، اما رهاسازی نداریم؛ چراکه برای این طرح و حمایت از مصرف‌کننده سه قانون وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی قیمت کاذبی را روی کالاهای خود درج می‌کنند، افزود: هدف از اجرای این طرح رقابت سالم اقتصادی بین تولیدکنندگان و رسیدن کالای ارزان به مصرف‌کنندگان است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تصریح کرد: در کشور نظام ثابت قیمت‌گذاری نداریم و تشکلی مانند اتاق اصناف ایران بر این‌گونه قیمت‌ها نظارت و بازرسی دارد.

توقف تولید خودروهای مردود

صداوسیما| رییس سازمان ملی استاندارد گفت: تولید خودروهایی که با استانداردهای جدید ۸۳گانه منطبق نباشد از ابتدای دی ۱۳۹۷ متوقف می‌شود. نیره پیروزبخت با بیان اینکه به‌دنبال فناوری‌های جدید هستیم تا استانداردها را در کشور ارتقا دهیم، افزود: برای استانداردهای خودرو دو اقدام انجام دادیم که اقدام نخست، تجدیدنظر در ۵۲ استاندارد قدیمی و سختگیرانه‌تر آن مطابق با استانداردهای روز اروپا و دیگری هم افزایش استانداردها به ۸۳ استاندارد جدید است. وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ استانداردهای جدید اعمال می‌شود، اضافه کرد: تا دی سال آینده، مبنای عمل ما استاندارد ۵۲گانه با تغییرات جدید و استانداردهای ۸۳گانه است اما از ابتدای دی ۹۷ تولید خودروهایی که از این استاندارد ۸۳گانه نمره قبولی کسب نکنند، متوقف می‌شود. پیروزبخت گفت: در داخل کشور استانداردهای خودرو ارتقا یافته و خودروهایی که تولید ۲۰ تا ۳۰سال پیش هستند قاعدتا با استانداردهای جدید ما انطباق ندارند و خودروسازان مجبور به توقف تولید می‌شوند.

متن تجارت آزاد «ایران» و «پاکستان» نهایی می‌شود

مهر| ایران و پاکستان موافقتنامه تجارت آزاد را تا قبل از پایان سال جاری میلادی نهایی خواهند کرد.

در پی انتشار خبری در مرداد سال جاری با عنوان «بی‌توجهی به نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان» به نقل از رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سیستان‌وبلوچستان، وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به سخنان عضو هیات نمایندگان اتاق ایران توضیحاتی به این شرح داد: پاکستان به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ مسلمان و همسایه ایران با جمعیت حدود ۲۰۰ میلیون نفر و برخورداری از بازاری بزرگ و رو به توسعه نقش برجسته‌یی در سیاست خارجی ایران داشته و دارد. از این رو برابر هماهنگی‌های انجام شده، قرار است نشست سوم کمیته مذاکرات تجاری در آبان سال جاری در تهران برگزار شود. در این مذاکرات قرار است متن موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان در سطح مذاکره‌کنندگان دو طرف نهایی شده و همچنین درخصوص افزودن کالاهای تحت پوشش موافقتنامه تجارت ترجیحی تصمیم‌گیری شود.

ضرورت حذف حقوق دولتی معادن

تسنیم| یک عضو هیات‌مدیره میدکو گفت: پیشنهاد می‌کنیم حقوق دولتی معادن زغال‌سنگ و سنگ‌آهن حذف و دولت به آنها یارانه بدهد. علی پالیزدار اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام شده میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن در سال 1404 به 2 میلیارد و 700میلیون تن در مناطق گل‌گهر، ایران مرکزی و سنگان و ذخایر احتمالی در کل کشور نیز به 4 میلیارد و 600میلیون تن می‌رسد. وی افزود: باتوجه به مصرف کشور این ذخایر تا 20 سال آینده به اتمام می‌رسد و از دولت دوازدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تا اکتشاف زغال‌سنگ و سنگ‌آهن را به‌عنوان دغدغه اصلی خود درنظر بگیرد. وی تاکید کرد: به‌عنوان فعال بخش خصوصی از دولت دوازدهم می‌خواهیم حق انتفاع معادن در بخش اکتشاف هزینه و از محل آن یک میلیون متر در سال برای حفاری برنامه‌ریزی شود.

فولکس واگن به خودروهای نقص‌دار فراخوان داد

تسنیم| سازمان نظارت بر کیفیت محصولات بازار چین اعلام کرد، شرکت فولکس واگن آلمان و شرکای چینی آن یعنی «اف‌ای دبیلیو فولکس واگن» و «اس‌ای آی سی فولکس واگن» یک میلیون و 818هزار و 340 دستگاه خودرو تولید فولکس واگن را به‌دلیل وجود مشکل در پمپ سوخت آنها فرا می‌خوانند. براساس اعلام اداره کل نظارت بر کیفیت، بازرسی و قرنطینه چین، این فراخوان رفع عیب از روز 25 دسامبر آغاز خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا این فراخوان بخشی، از فراخوان جهانی قبلا اعلام شده شرکت فولکس واگن است یا خیر. پیش از این در ماه مه ‌شریک چینی شرکت فولکس واگن اعلام کرده بود که حدود 600 هزار دستگاه خودرو گلف و ساگیتار را در بازار چین به‌دلیل مشکل در یکی از فیوزهای داخلی‌اش فرا می‌خواند. شرکت آلمانی فولکس واگن در سال گذشته میلادی حدود 4میلیون دستگاه خودرو در بازار چین فروخته که حدود دوپنجم از کل فروش جهانی این شرکت را شامل می‌شود.

غفلت در حوزه گوهرسنگ‌ها

ایرنا| مدیرکل تجاری فناوری معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری گفت: ظرفیت بالای کشور در زمینه گوهرسنگ‌ها مورد غفلت قرار گرفته که ضروری است این ظرفیت‌ها شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد. حسام زند حسامی اظهار کرد: ارزش افزوده بالای صنعت گوهرسنگ‌ها درآمدزایی خوب و مناسبی برای کشور می‌تواند به همراه داشته باشد و توسعه صنعت و تجارت گوهرسنگ‌ها در دستور کار است. وی بیان کرد: در گام نخست توسعه این صنعت طی یک سال گذشته کانون صنعت دانش بازار گوهرسنگ‌ها در راستای مشهد، شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها در کشور، شکل گرفته است.

 

ارسال نظر