جزئیات پایلوت تولید پوشاک

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۶۶
جزئیات پایلوت تولید پوشاک

تعادل|

داده‌های آماری نشان می‌دهد، واردات غیرقانونی پوشاک 2.5میلیارد دلار است که از این میزان اعلام شده حدود ١٢ میلیارد دلار پوشاک وارداتی از مبادی قانونی، حقوق گمرکی را نمی‌پردازند. حال دست‌اندرکاران دولتی روز گذشته گردهم آمدند تا موضع روشنی را درباره وضعیت صنعت پوشاک کشور اتخاذ کنند. از این‌رو، برای رونق تولید صنعت پوشاک تفاهمنامه‌یی دو جانبه‌ میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید. این تفاهمنامه بر طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی تمرکز دارد و میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بالغ‌بر 68 میلیارد تومان در هر استان برآورد شده است. این تفاهمنامه دولتی 5 استان را به‌طور آزمایشی مورد هدف قرار داده که شامل «کرمانشاه»، «چهار محال و بختیاری»، «اردبیل»، «همدان» و «گیلان» است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات طرح ویژه دولت برای اشتغال‌زایی در صنعت پوشاک، از اختصاص 98.6میلیارد ریال یارانه سود به ٤ استان کشور خبر داد و گفت: نرخ سود ٩درصد و بازپرداخت ٥ساله است. همچنین بنا به گفته حمید پورمحمدی، معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه دلیل انتخاب 5 استان مذکور، به دلیل نرخ بالای بیکاری آنها در مقایسه با دیگر استان‌ها بوده است. بر همین اساس، این طرح در ٣١ استان کشور اجرا خواهد شد که فعلا به‌طور پایلوت و آزمایشی در این 5 استان عملیاتی می‌شود.

 میزان اشتغال در طرح روستایی

در راستای طرح رونق تولید روستایی، سازمان‌های برنامه بودجه، صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بانک کشاورزی و انجمن صنایع پوشاک ایران و استانداری‌ها در این طرح مشارکت دارند. در این طرح در مجموع به‌طور مستقیم ٥ هزار و ٤٨٠ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد و تسهیلات پرداختی برای تولید در طرح توسعه اشتغال روستایی در قالب تولید پوشاک با مشارکت بانک کشاورزی و با سود مصوب شورای پول و اعتبار ١٨ درصد پرداخت می‌شود که بنا به گفته متولیان دولتی، نیمی از این تسهیلات از سوی سازمان برنامه و بودجه در قالب یارانه سود پرداخت خواهد شد؛ این درحالی است که پیش‌بینی شده در هر استان حدود ٩ میلیارد و ٨٠٠ میلیارد تومان یارانه سود پرداخت شود. بر این اساس سود بازپرداخت تسهیلات ٩ درصد و در دوره 5 ساله درنظر گرفته شده که ٩٠ درصد تسهیلات موردنظر توسط بانک‌ها تامین سرمایه می‌شود. در این راستا؛ رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه امضای تفاهمنامه توسعه اشتغال در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی گفت: در سیاست‌ها کاهش هزینه‌های جاری و سوق به سوی تولید و اشتغال را پیگیری می‌کنیم. محمدباقر نوبخت در ادامه توضیح داد: با اجرای طرح یاد شده می‌توانیم پوشاک را هم صادر کنیم. نظیر این طرح را می‌توان در عرصه‌های دیگر هم استفاده کرد و همچنین طی این بازه زمانی در حال تهیه طرح‌های مشابه توسعه صنعت پوشاک هستیم؛ ‌البته قبل از هر کاری باید بازار داخلی را از قاچاق پاک کنیم و دولت مصمم است از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده کند. به گفته وی، کشوری که امنیت دارد و تروریست با همه پوشش‌های امنیتی وقتی که وارد می‌شود؛ سریع شناسایی می‌شود، نشان می‌دهد که این توانمندی را داریم که بتوانیم جلو قاچاق کالا را بگیریم. نوبخت با اشاره به سال‌های 1392 تا 1396 گفت که در این سال‌ها رشد اعتبارات جاری ما حدود ٧٢درصد و عمرانی بیش از ٩٠ درصد بود که تلاش شد از هزینه‌های جاری در برنامه پنجم بکاهیم و در سال 1396 و برنامه پنج‌ساله ششم توسعه هم این رویه را عمل می‌کنیم. به گفته وی، هر دستگاهی که می‌خواهد، بودجه بگیرد باید ابتدا مشخص کند کاری که می‌خواهد انجام دهد مطابق ماموریتش است و چه هدفی دارد.

حال باتوجه به اینکه قرار بود اجرای طرح توسعه‌یی پوشاک در چند سال اخیر توسط تشکل‌های بخش خصوصی و دولت کلید زده شود، نوبخت با اشاره به این کلان برنامه گفت که طرح پوشاک می‌تواند اشتغال را در سطح روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کند و همچنین با اجرای این طرح از امکانات منطقه استفاده لازم ببرد. رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه سخنانش اجرای طرح پوشاک را کاری بی‌بدیل دانست و گفت: طرح یاد شده از پشتوانه یک‌میلیارد و 500میلیون دلاری صندوق توسعه ملی برخوردار است و به همین مقدار هم بانک‌ها باید مشارکت کنند که روی هم 3 میلیارد دلار یا بیش از ١٠هزار میلیارد تومان می‌شود. از سوی دیگر، باید اشاره کرد که این تفاهمنامه به تولید و اشتغال پرداخته و عمدتا استان‌هایی را هدف قرار داده که بیکاری بالایی دارند و البته پوشاک نیز از مزیت‌های نسبی کشور است که باید احیا شود. معاون سازمان برنامه و بودجه هم با اشاره به مزیت صنعت پوشاک گفت: تلاش شده علاوه بر استان‌های دارای بالاترین بیکاری، استان‌هایی که مزیت در حوزه پوشاک دارند نیز در محور این برنامه قرار گیرند. حمید پورمحمدی افزود: سازمان برنامه و بودجه استان‌ها یارانه لازم را در این رابطه اختصاص خواهد داد؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود ١٣٧٠ نفر به‌صورت مستقیم در هر استان مشغول به کار شوند.

  سیکل معیوب تولید

در عین حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از واردات پوشاکی که بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام می‌شود، انتقاد کرد. محمد شریعتمداری با اشاره به آمار بالای قاچاق پوشاک اظهار کرد که در این سال‌ها بازار را مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار داده‌ایم و حال در نظر داریم با توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک، بازارهای خود را در عرصه جهانی بار دیگر به دست آوریم. وی با طرح یک پرسش تصریح کرد: زمانی حتی در لندن از برندهای ایرانی برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کردند اما اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟ پس باید باتوجه به سلیقه و قدرت بزرگ طراحی ایرانی بتوان از پتانسیل موجود بهره برده و به جایگاه واقعی خود در جهان برگردیم. وی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت صنعت پوشاک عنوان کرد که بخشی از صنعت پوشاک از طریق قاچاق و بخشی دیگر هم ارادی انجام می‌شود. در حال حاضر بخشی از ۱۲ میلیارد دلار وارداتی که در این بخش انجام می‌شود، هر چند قانونی است اما حقوق گمرکی آن پرداخت نشده و در حجم کم و قابل حمل وارد کشور می‌شود. وی توضیحات دیگری درباره میزان واردات بالای پوشاک ارائه کرد و گفت که از کلیه مناطق آزاد تجاری، بازارچه‌های مرزی و روش‌های دیگری واردات کالا ازجمله ملوانی و سایر شاخه‌های گروهی که الا ماشاءالله زیاد هم هستند، گفته می‌شود که مجموع ورودی ۱۲ میلیارد دلار است اما هر چند که می‌تواند قانونی باشد ولی از حقوق‌های ورودی معاف بوده و رقابت بازارهای داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده که امیدواریم این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و به‌زودی حل و فصل شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون در سیکل معیوبی قرار داریم، گفت: متاسفانه اقداماتی کرده‌ایم که خود باعث شرایط فعلی شده‌ایم؛ به‌طوری که تجارت مرزی را بدون حقوق ورودی مجاز دانسته‌اند یا موافقت‌هایی را ابلاغ کرده‌ایم که شرایط فعلی را رقم زده است.

شریعتمداری همچنین پس از افتتاح بیست‌وسومین نمایشگاه نساجی با بیان اینکه صنعت نساجی ایران توانایی حضور در بازارهای خارجی را دارد، گفت: سیاست ما حمایت از عرضه‌کننده کالای ایرانی به بازارهای خارجی و حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه‌های خارجی به ویژه کشورهای همسایه است. وزیر صنعت، حجم فروش محصولات نساجی را در دنیا 1250 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم ما از این رقم 15 میلیارد دلار است که باید برای افزایش این سهم تلاش کنیم تا شاهد رشد اشتغال در کشور هم باشیم.

  میزان وام به استان‌ها؟

در عین حال، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با ایجاد اشتغال برای 5هزار و 480 نفر با اجرای طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی خبر داد. علی یزدانی گفت: یارانه سود تسهیلات پرداختی هر استان از این طرح 98.6میلیارد ریال است که متوسط سرمایه‌گذاری در هر استان 688.4 میلیارد ریال تعلق می‌گیرد که قرار است 90 درصد آن از محل تسهیلات بانکی تامین ‌شود. وی افزود: این طرح در قالب سه لایه پشتیبان مرکزی، شرکت پشتیبانی استانی و کارگاه‌های روستایی است که متوسط ٢٠ کارگاه در هر استان با متوسط اشتغال 66 نفر تعیین شده است. به‌واقع، سرانه ایجاد اشتغال در پوشاک 270 میلیون ریال است که بخشی از تولیدات این بخش صادراتی خواهد بود. در همین حال، رییس انجمن پوشاک هم در این نشست از وضعیت واردات پوشاک به کشور گفت. سومبات‌ هاکوپیان افزود: برندهایی که به کشور وارد می‌شوند کالاهای ته مانده را به صورت کیلویی وارد کرده و عرضه می‌کنند. به واقع، شرایط کار به‌گونه‌یی شده که یک پیراهن

41 هزار تومانی که 14هزار تومان خریداری شده فقط

8 هزار تومان بابت شست‌وشو و بسته‌بندی آن هزینه می‌شود. رییس انجمن پوشاک تصریح کرد که اخلاقا قول می‌دهیم کمتر از 3 سال طرح تولید پوشاک رونق بگیرد و به اروپا نیز صادرات داشته باشیم. البته این موضوع مشروط به آن است که بتوانیم جلو قاچاق پوشاک را به کشور بگیریم.

 

ارسال نظر