اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۱۹

ورود ایدرو برای تولید پنل‌های خورشیدی

شاتا| سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با دستور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مطالعات جامع امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح تولید پنل‌های خورشیدی را از سیلیکون متال انجام داد. حال ‌برای اجرای این طرح با شرکت «اشمید» آلمان تفاهمنامه همکاری امضا شده و ایدرو براساس مدل مشارکتی مدنظر خود در حال شناسایی سرمایه‌گذار است تا پس از طی مراحل نهایی در ارکان سازمان، اجرای پروژه را آغاز کند. بر پایه این گزارش، میزان تقریبی سرمایه‌گذاری موردنیاز این پروژه 8 هزار و 608 میلیارد ریال برآورد شده است. اکنون در کشور 7 واحد صنعتی در زنجیره‌های نهایی تولید پنل خورشیدی از ویفر و سلول خورشیدی فعالیت دارند و سهم فعلی برق خورشیدی از سبد انرژی کشور حدود 6هزارم‌ درصد است. همچنین، ایران با قرار گرفتن در کمربند خورشیدی، دارا بودن مناطق کویری و نیز برخورداری از 300 روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای جهان در زمینه قابلیت‌های انرژی خورشیدی است.

برقراری روابط بانکی با روس‌ها

سازمان توسعه تجارت| مدیرکل دفتر اروپا و امریکا با اعلام اسامی برخی بانک‌های روسی اعلام کرد که روابط بانکی از طریق بانک کشاورزی با بانک‌های روسیه برقرار است. بهروز حسن الفت گفت: امکان برقراری روابط بانکی این بانک شامل افتتاح حساب (روبل، یورو)، گشایش اعتبارات اسنادی صادراتی و وارداتی، ارسال و دریافت حواله‌های بانکی و صدور ضمانتنامه از طریق بانک‌های میر بیزنس بانک، ترانس کپیتال بانک روسیه قابل انجام است. وی افزود: همچنین امکان برقراری روابط بانکی و انجام تراکنش‌های ارزی با بانک‌های sber، Rosevro Gazprom، Zenit، Promsvyaz روسیه پس از استعلام‌های مربوطه انجام می‌شود.

کاهش تخفیف‌های لوازم خانگی

ایسنا| به دلیل افزایش ۴۰ درصدی قیمت آهن طی دو ماه اخیر شاهد حذف تخفیف‌ها در این بازار هستیم که با این امر 5درصد بر قیمت‌های موجود افزوده شده است. آهن به‌عنوان یکی از مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لوازم خانگی مطرح است و این محصول از ابتدای تیر‌ سال جاری تاکنون با افزایشی بالغ بر ۴۰‌درصد روبه‌رو بوده است. افزایشی که به موجب آن شاهد رشد قیمت لوازم خانگی در سطح بازار هستیم. هر چند افزایش قیمت لوازم خانگی به‌دلیل افزایش قیمت آهن تاثیر مستقیم خود را روی قیمت تعیین شده توسط تولیدکنندگان نگذاشته، اما این افزایش ۴۰درصدی تاثیر 5درصدی بر کاهش تخفیف‌های مورد اعمال در جشنواره‌های لوازم خانگی داشته است، بنابراین ۱۰ تا ۲۰‌درصد تخفیف‌هایی که فروشندگان لوازم خانگی برای مشتریان درنظر می‌گرفتند به 5 تا ۱۵‌درصد کاهش یافته است. به گفته فروشندگان لوازم خانگی افزایش قیمت آهن موجب شد تا زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی تا اوایل مرداد‌ سال جاری عنوان شود، اما درنهایت با آغاز شهریور شاهد کاهش  5 تخفیف‌ اعمال شده در فروش لوازم خانگی هستیم و می‌توان این مساله را به‌عنوان افزایش 5درصدی قیمت لوازم خانگی پس از افزایش ۴۰درصدی قیمت آهن تلقی کرد.

لزوم نظارت در صورت حذف قیمت کالا

فارس | محمدرضا نعمت‌زاده در واپسین روزهای وزارت خود با ابلاغ بخشنامه‌یی الزام درج قیمت مصرف‌کننده روی بسته‌بندی برخی گروه‌های کالایی همچون محصولات شیرینی و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی را ابتدای مهر امسال، حذف کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این رابطه و با بیان اینکه نظارت و قیمت‌گذاری دولت روی کالاهای اساسی ضروری است، گفت: در صورت حذف قیمت از روی کالاها باید نظارت کامل توسط سازمان‌های مربوطه انجام شود. حمیدرضا فولادگر در رابطه با حذف درج قیمت از روی برخی گروه‌های کالایی گفت: براساس قانون الزامی برای درج قیمت روی کالاهای غیراساسی نیست.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر هدف از حذف درج قیمت توسط تولید‌کنندگان براساس بخشنامه وزارت صنعت ایجاد رقابت و تعیین قیمت از طریق عرضه و تقاضاست، گفت: این موضوع مغایرتی با قانون ندارد و آنچه نظارت دولت و قیمت‌گذاری دولت بر آن لازم است، کالاهای اساسی و ضروری است. وی افزود: در صورت حذف قیمت از روی کالاها باید نظارت کامل در بازار عرضه توسط سازمان‌های مربوطه انجام شود.

لغو مجوز واردات دو نوع آب معدنی فرانسوی

تسنیم | به دنبال انتقادات زیاد برای واردات دو نوع آب معدنی فرانسوی مجوز واردات آنها تعلیق شد. از فروردین امسال توزیع دو برند آب معدنی فرانسوی به نام‌های آب معدنی «پرییر» و «اویان» در بازار آغاز شده بود که انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت. به اعتقاد منتقدان باتوجه به تولیدکنندگان داخلی بازار نیازی به واردات این نوع آب‌های معدنی را ندارد اما متاسفانه با وجود تمام این موارد تغییری در توزیع این بطری‌ها در سطح شهر به وجود نیامد. فروهر دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی و معدنی ایران در همین ارتباط می‌گوید: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده اخیرا مجوز واردات این دو مدل آب معدنی فرانسوی تعلیق شده و امکان واردات آن وجود ندارد. به گزارش تسنیم، قیمت بطری آب معدنی گاز‌دار «پرییر» از 7 هزار تا 9 هزار تومان و بطری آب معدنی «اویان» از 30 هزار تومان تا 40 هزار تومان است.

 

ارسال نظر