اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۴۲

دولت بزرگ؛ معضل اقتصاد

پایگاه خبری اتاق تهران| رییس اتاق تهران و نایب‌رییس اتاق ایران در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان حضور پیدا کردند تا در جریان چالش‌های اقتصادی فعالان بخش خصوصی این استان قرار بگیرند. در همین زمینه رییس اتاق تهران گفت: چنانچه اشکالات ساختاری برطرف شود و سیاست خارجی هم زمینه‌ ارتباط و تعامل را با کشورهای مختلف فراهم کند، تحقق 30 و حتی 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به هیچ عنوان غیرممکن و دور از دسترس نخواهد بود. مسعود خوانساری اظهار کرد: در 38سال گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور 5/2درصد بوده که این رقم رشد بسیار پایینی است، متاسفانه این رشد تکافوی شرایط امروز کشور را نمی‌دهد. رییس اتاق تهران با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط اقتصاد کشور نیازمند انجام سالانه 30تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: سال گذشته 11میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بود که تنها 5/1تا 2میلیارد دلار آن تحقق یافت. خوانساری از تک ‌نرخی کردن و تعیین قیمت ارز، تورم و مشکلات حوزه‌ بانکی، فساد و مشکلات مربوط به اعطای مجوزها به عنوان معضلات بزرگ اقتصادی یاد کرد و گفت: در یک جمله می‌توان اشاره کرد که بزرگ بودن دولت معضلی است که فرآیند سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را کند می‌کند. همچنین حسین سلاح‌ورزی، رییس اتاق خرم‌آباد گفت: کنترل تورم سرسام‌آور، توقف تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد کشور و استخراج و احصای بدهی‌های دولت به بخش خصوصی ازجمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید است.

حذف قیمت کالاها از مهر

فارس| معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با بیان اینکه بخشنامه حذف درج قیمت روی کالاها در راستای رقابتی شدن بازار است، گفت: بعد از اجرا باید نتایج آن را بررسی و در مورد ادامه و گسترش این طرح تصمیم‌گیری کرد. یدالله صادقی در مورد حذف درج قیمت روی برخی گروه‌های کالایی اظهار کرد: طبق بخشنامه وزارت صنعت مقرر شده از ابتدای مهر ماه به صورت آزمایشی درج قیمت توسط تولید‌کنندگان روی 3 گروه کالایی(بیسکوییت، شیرینی و شکلات)، (چیپس و اسنک) و (مواد سلولزی ازجمله دستمال کاغذی) حذف شود و قیمت این گروه‌ کالاها در بازار رقابتی تعیین شود. معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کالاهای انتخابی برای حذف درج قیمت ازجمله کالاهایی است که مقدار تولیدشان بیش از تقاضاست، افزود: از آنجا که تولید این کالاها زیاد است بنابراین منجر به رقابت بین تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان می‌شود و براساس قانونی در اقتصاد کالاهایی که میزان تولیدشان بیش از تقاضاست، میل به افزایش قیمت ندارند بلکه برای جذب مشتری میل به نزول قیمت در بازار را می‌یابند.

توازن در عرضه و تقاضا وجود ندارد

ایرنا| معاون توسعه منابع استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون توازن در عرضه و تقاضای کالا در بازار وجود ندارد زیرا تولیدکننده اگر بخواهد محصول تولید کند با کاهش تقاضا مواجه است و به همین علت احتیاط می‌کند. محمدرضا فیاض اظهار کرد: باید با تحریک تقاضا میزان نیاز در مردم بیشتر شود و با افزایش تقاضا، تولید رونق داشته باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد واحدهای فعال شده کشور در سال گذشته هم گفت: سال گذشته 22هزار واحد صنعتی بودند و با ظرفیت کامل فعالیت نداشتند؛ این موضوع درحالی است که امسال فعالیت این واحدها احیا شد. وی در ادامه عنوان کرد: همچنین امسال نیز 30هزار واحد تعطیل یا واحدهایی که با ظرفیت کامل فعالیت ندارند، احیا خواهد شد.

پیشنهاد کاهش حقوق ورودی شمش به هیات دولت

ایرنا| معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد کاهش حقوق ورودی شمش به هیات دولت خبر داد و گفت: قیمت فولاد همواره تحت تاثیر شرایط بازار جهانی است و با توجه به تغییرات قابل توجه قیمت جهانی فولاد شاهد افزایش نرخ بوده‌ایم. جعفر سرقینی درباره برخی انتقادها از قیمت 50 دلاری فروش فولاد خام به تولیدکنندگان داخلی افزود: در 3ماه گذشته تغییرات قابل توجهی در قیمت جهانی فولاد اتفاق افتاده است. وی افزایش قیمت شمش در بازار چین از 395دلار در اردیبهشت ماه امسال به 570 دلار در هفته گذشته را به عنوان نمونه‌یی از روند افزایشی قیمت فولاد در بازارهای جهانی برشمرد و افزود: این افزایش دلایل مختلفی مانند کاهش تولید در کشورهای بزرگ تولید‌کننده فولاد، افزایش تقاضا و وضع نهاده‌های تاثیرگذار بر بهای تمام شده فولاد در سطح جهانی مانند الکترود، نسوزها، فروآلیاژها دارد. این مسوول پیامدهای روانی بازار بر اثر این افزایش قیمت را موجب رونق بخشیدن به بازار مصرف در داخل دانست و ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از مصرف‌کنندگان داخلی و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت جلساتی را با ذی‌نفعان برگزار کرد و مقرر شد، واحدهای ذوبی 50 درصد تولیدات خود را در بورس کالا برای مصرف داخل عرضه و قیمت آن را براساس میانگین 15روز گذشته از 4 سایت معتبر جهانی استخراج کنند.

راه توسعه، حرکت به اقتصاد دانش محور

ایرنا| معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری تنها راه درمان پیشرفت و توسعه کشور است و در این مسیر باید از از اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کنیم.

تراب قبادیان افزود: امروز یکی از شاخص‌های مقایسه‌یی کشورها، توانمندی‌های اقتصادی کشورهاست. اقتصاد هر کشوری مبتنی بر منابع یا بر دانش مبتنی است و بدون شک هر چه ذخایر معدنی و انرژی و گاز وجود داشته باشد و منابع ثروت در ایران داشته باشیم همه پایان‌‌پذیر هستند. وی تصریح کرد: ایران یک درصد جمعیت کره زمین را دارد و طبق آمارهای رسمی 72/1 آلایندگی‌ها به ویژه گازهای گلخانه‌یی در جهان را تولید می‌کند. قبادیان توسعه پایدار را برآورده کردن نیازهای نسل امروز بدون در خطر افتادن منافع نسل‌های آینده دانست و ادامه داد: طبیعتا زمانی که در کشور بیکاری، فقر و دیگر مشکلات وجود داشته باشد به این معنی است که نتوانستیم نیازهای نسل امروز را هم برآورده کنیم چه برسد به اینکه برای نسل‌های آینده هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

ارسال نظر